خبرهای داغ:
با گذشت قریب ۳ هفته از انتخابات رژیم صهیونیستی هنوز تشکیل کابینه در هاله ای از ابهام قرار دارد و طی روزهای اخیر با میانجیگری های انجام شد برخی عقب نشینی ها به وجود آمده تا شاید این دولت شکل گیرد.
کد خبر: ۹۱۸۱۶۹۳
|
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی طی 10 ماه گذشته که منجر به برگزاری دو انتخابات در کمتر از 6 ماه در رژیم صهیونیستی شد و بر سرکار قرار گرفتن دولت موقتی به ریاست نتانیاهو- که نتوانست در انتخابات آوریل 2019 ائتلافی برای تشکیل کابینه به وجود آورد- و در کنار همه اینها عدم وجود هیچ افقی روشن برای تشکیل دولت جدید، محافل سیاسی رژیم صهیونیستی را به صرافت انداخته تا با گفتگو، احزاب و جریان های سیاسی را قانع کنند از خواسته های خود برای تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی صرف نظر کنند. این عقب نشینی ها موجب شده احتمال های جدیدی در فضای تشکیل ائتلاف دولت جدید به وجود آید.

 

عقب نشینی لاپید از نخست وزیری

در ائتلافی که بین لاپید و گانتز به وجود آمده است آنها به این توافق رسیده بودند که در صورت رسیدن به قدرت هر کدام به طور متناوب ، 2 سال نخست وزیر باشند. در این مقطع که احتمال به قدرت رسیدن آبی- سفید ضعیف شده است، یائیر لاپید اعلام کرد از این توافق دست برداشته است و دیگر خواهان نخست وزیری متناوب با گانتز نیست و نخست وزیری را به گانتز واگذار می کند. این عقب نشینی لاپید منجر به اقدام گانتز برای دادن پیشنهادی به نتانیاهو در راستای تشکیل ائتلاف برای کابینه شد.

ترس آبی- سفید از ائتلاف لیبرمن و نتانیاهو

پس از اینکه لاپید از نخست وزیر چشم پوشی کرد، با وجود میانجیگری هایی که در رژیم صهیونیستی در حال انجام است، گانتز احساس کرد در این مقطع احتمال به وجود آمدن ائتلاف بین لیبرمن و نتانیاهو بیشتر شد. چرا که لیبرمن تأکید ویژه ای بر این دارد که دولت به وجود آید و انتخابات جدیدی برگزار نشود. این با در نظر گرفتن این ملاحظه است که لیبرمن تا سال گذشته در موضع نتانیاهو قرار داشت و در مقایسه با چپگرایان و میانه ها، دیدگاهی نزدیک تر به نتانیاهو دارد.

نخست وزیری دوره ای گانتز و نتانیاهو

با وجود اختلافات دامنه داری که بین لیکود و ائتلاف آبی- سفید وجود دارد اما دو طرف اعلام کرده اند با یک شرط حاضراند با هم وارد ائتلاف شوند شرطی که هر دو خواهان آن هستند. هر دو حزب اعلام کرده اند در صورتی حاضر به ائتلاف هستند که در نخست وزیری دوره ای ، دوره اول نخست وزیری از آن آنها باشد و رقیب در دوره دوم 2 ساله نخست وزیر شود.

این شرط برآمده از یک اذعان نا گفته است و آن اینکه هر دو می دانند دولتی که تشکیل شود 4 سال دوام نخواهد داشت دوره نخست وزیری دوم به حزب دوم برسد لذا آنها خواهان نخست وزیری اول هستند تا درصورت از بین رفتن ائتلاف، نخست وزیری را از دست نداده باشند.

کنار رفتن نتانیاهو از ریاست لیکود

در کنار گزینه های جدیدی که به وجود آمده، نتانیاهو یک گزینه قابل پیش بینی را نیز مطرح کرده است و آن اینکه با برگزاری انتخابات درون حزبی لیکود ، یک بار دیگر برای ریاست این حزب به رقابت بپردازد. در این زمینه گدعون ساعر که رقیب نتانیاهو است اعلام آمادگی کرده تا در این انتخابات حضور یابد. به نظر می رسد نتانیاهو در تلاش است با این انتخابات اگر پیروز شد قدرت خود را در لیکود تحکیم کند و اگر به پیروزی نرسید، در یک شیب ملایم از قدرت کناره گیری کند.

جمع بندی

با وجود گزینه های جدیدی که مطرح شده اند هنوز هم احتمال تشکیل کابینه ضعیف است چرا که نتانیاهو کما کان نمی تواند از راستگرایان موجود در ائتلاف خود دست بردارد، لیبرمن حاضر نیست با احزاب مذهبی وارد ائتلاف شود و آبی- سفید هم هنوز نسبت به نتانیاهو آلرژی خاص دارد و تنها در صورتی که در انتخاب نخست وزیر دوره ای نخست وزیر اول از آبی- سفید باشد حاضر است ائتلاف تشکیل دهد. با در نظر گرفتن تمامی این احتمال‌ها تشکیل دولت هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و احتمال تشکیل آن بسیار ضعیف است. این در حالی است که با اصراری که مقامات رژیم صهیونیستی بر تشکیل دولت وحدت دارند، برگزاری انتخابات سوم نیز به راحتی نخواهد بود و نتیجه همه اینها عدم استقرار و ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها