یادداشت دوم/محمدرضامحمودی
کد خبر: ۹۱۸۱۸۴۲
|
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، محمد رضا محمودی معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان یزد در یادداشت دوم خود به موضوع " جایگاه و نقش مساله یابی " پرداخت که این یادداشت به شرح زیر است:

با توجه به رویکرد جدید بسیج دانشجویی در طرح اعتلا،برای تحقق ماموریت های معاونت پژوهش و فناوری اولین گام مسئله یابی به معنای احصا ، شناخت و اولویت بندی مسائل اساسی استان و کشور می باشد و در گام دوم باید به تشکیل هسته های تخصصی متشکل از اساتید دانشگاه ،دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی نخبه جهت حل مسئله بپردازیم

برای شناخت و احصا مسائل روش ها و ابزار های متعددی وجود دارد که در این نوشتار به اختصار دو مورد را شرح می دهیم و سایر موارد را در فرصتی دیگر مطرح خواهم کرد.

الف ) مردم:

حضور در جامعه و نشستن پای درد و دل آحاد مردم اعم از دانشجو،کارگر،معلم و...بسیاری از واقعیت ها و مسائل جامعه را برای ما روشن خواهد کردبعنوان مثال چنانچه پای صحبت جمع کثیری از اطرافیان بنشینیم ،ممکن است اکثریت از اینکه یک یا دو جوان بیکار در خانه دارند گلایه مند باشند یا به گرانی ها اعتراض داشته باشند و یا از عادی شدن طلاق در فامیل و خانواده دوستان سخن بگویند لذا می توان فهمید که بیکاری ،تورم و طلاق از مسائل جامعه ست که باید برای حلش فکری کرد.

ب)مسئولان و مدیران کشور:

کارگزاران نظام به جهت اینکه در عرصه ی اداره ی کشور حضور مستقیم دارند در واقع متولیان اصلی برای حل مسائل و چالش های مردم و نظامند لذا منبع بسیار مفید و مهمی برای شناخت و احصا مسائل اند.

به عنوان مثال می توان با معاونت اجتماعی دادگستری جلسه گذاشت و بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه را کشف نمود و یا با معاونت اقتصادی استاندار و نمایندگان مجلس (بویژه که انتخابات مجلس را نیز امسال در پیش رو داریم ) جلسه گذاشت و دیدگاه های آنان را پیرامون مسایل اقتصادی و ...جویا شد.

البته همیشه هم لازم نیست الزاما با رییس یک مجموعه جلسه بگذاریم ،بسیاری از کارشناسان و مدیران سطوح میانی ادارات چه بسا درک کاملتری از مسائل داشته باشند و بخاطر وقت بیشتری که دارند بهتر بتوانند کمک نمایند.

در جلسه با مسئولان باید با رویکرد تعاملی برخورد کرد و از موضع بالا به پایین اجتناب نمود تا با کسب اعتماد طرف مقابل به نتیجه بهتری دست یابیم در ضمن هرچه بتوانیم مستندات توام با آمار و ارقام بیشتری از مسایل بدست آوریم،خروجی جلسه مفیدتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که در معاونت پژوهش و فناوری ناحیه بسیج دانشجویی یزد ارتباطات مفید و سازنده ای با ارگان ها و سازمان های مهم استان از جمله استانداری ،سازمان برنامه و بودجه،دادگستری و...برقرار شده است که در صورت نیاز در اختیار هسته های تخصصی قرار خواهد گرفت...
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات