خبرهای داغ:
ناطقی،با اختراع دستگاه صرفه جویی آب هنگام عرق گیری گیاهان دارویی، فرهنگ غنی خود را در صرفه جویی آب، به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۹۱۸۱۸۵۶
|
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
 
 به گزارش سرویس بسیج علمی از استان آذربایجان غربی؛ناطقی،  با اختراع دستگاه صرفه جویی آب هنگام عرق گیری گیاهان دارویی، فرهنگ غنی خود را در صرفه جویی آب، به نمایش گذاشته است.

وی که در کارنامه کاری خود ثبت چندین اختراع را دارد، این بار موفق شده با طراحی و راه اندازی سیستم چرخشی و خنک کننده آب، امکان عرق گیری انواع گیاهان دارویی را بدون حتی یک قطره اتلاف آب، عملیاتی کند.

عرق گیری بدون هدررفت آب، قبل از این اختراع، کمی تخیلی به نظر می رسید ولی ناطقی توانسته با اختراع خود به این موضوع عینیت بخشد و در صرفه جویی آب شرب گام بزرگی بردارد.

آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه به عنوان قطب تولید و عرق گیری بادرشبو شناخته می شود، به طوری که کارگاه های سنتی متعددی در این شهر ایجاد شده و حتی صادراتی به سایر استانها و کشورهای همسایه دارند، علاوه بر این اغلب خانواده ها نیز هر سال به عرق گیری از این گیاه پرخاصیت( از نظر درمانی) اقدام می کنند، ولی به دلیل مصرف بالای آب در دستگاه عرق گیری، سالانه شاهد هدررفت حجم قابل توجهی از آب شرب هستیم.

براساس اعلام سازمان جهاد کشاوزی آذربایجان غربی، امسال حدود 5 هزار تن بادرشبو از اراضی استان برداشت شده است و علاوه بر این بسیاری از کشاورزان در زمین های کشاورزی خود به منظور مصارف خانگی خود، این گیاه را کشت کرده اند؛ هر تن از این گیاه برای عرق گیری نیازمند حداقل پنجاه هزار لیتر آب است و عموما برای عرق گیری از این گیاه، آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، هر ساله شاهد عرق گیری گل سرخ، نعناع، مرزه، مریم گلی، شاه اسپرم، ترخون، بیدمشک و ده ها گونه دیگر گیاهی در استان آذربایجان غربی هستیم که تمام اینها نیازمند مصرف حجم بالایی از آب است که اختراع

آقای ناطقی می تواند کمک حال خوبی برای کاهش هزینه تمام شده انواع عرق ها و کاهش مصرف آب شرب در این استان باشد.

ناطقی که چندین اختراع دیگر را نیز در پرونده کاری خود دارد، از بی توجهی مسئولان به اختراعات خود گلایه مند است و بنا به دلایل شخصی تمایلی به انبوه سازی این دستگاه ندارد ولی حاضر است این دستگاه که با خودرو شخصی نیز قابل حمل است را به افرادی که قصد عرق گیری دارند، امانت دهد.

وی در مصاحبه ای با  خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: حاضر هستم تجربه و دانش خود را در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار دهم تا شاهد تولید انبوه این دستگاه باشیم.

ناطقی با بیان اینکه برای ساخت این دستگاه حدود یک میلیون تومان هزینه کرده ام، افزود: دومین دستگاه با هزینه ای به مراتب کمتر قابل راه اندازی است چرا که آزمون و خطاهایی که در ساخت اولیه دستگاه وجود داشت هزینه بر بود.

وی با اشاره به چگونگی کار این دستگاه، اظهار داشت: در ساخت این دستگاه، از لوازم خاص و پیچیده ای بهره نبرده ام فقط دانش چندین ساله ام را در ساخت آن به کار گرفته ام به طوری که با اتصال یک شلنگ از تجهیزات عرق گیری به این دستگاه شاهد گردش آب هستیم و در حین این گردش آب، یک فن، کار خنک کنندگی آب را نیز به صورت همزمان انجام می دهد.

این دستگاه که کاملا بدون صدا است، از طریق برق کار می کند و مصرف برق بسیار کمی دارد که با استفاده از آن، میزان برق مصرفی خانوار و هزینه فیش پایان دوره خانوار استفاده کننده از این دستگاه، تغییر چندانی نخواهد داشت به طوری که میزان مصرف برق این دستگاه یک چهارم کیلو وات در هر ساعت است.

با این اختراع آقای ناطقی، کارگاه های سنتی عرق گیری که تعداد آنها در آذربایجان غربی، به ویژه شهر ارومیه کم نیست، می توانند به منظور صرفه جویی در مصرف آب و کاهش میزان آب مصرفی خود و پایین آوردن هزینه تمام شده، اقدام به استفاده از این دستگاه کنند.

ارسال نظرات