خبرهای داغ:
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم از ساخت یادمان‌هایی در اماکنی که مورد اصابت بمب و موشک در سال‌های دفاع مقدس قرار گرفته‌اند، خبر داد و گفت: ۱۸ یادمان شهدای گمنام در حال ساخت بوده که به‌زودی رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۸۲۰۶۰
|
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام علی لقمان پور در گفتگویی با بیان اینکه در استان قم ۴۲ مکان تدفین شهدای گمنام وجود دارد، اظهار داشت: در استان قم ۸۶ مزار شهید گمنام وجود داشته که از بین این ۸۶ شهید دو نفر احراز هویت شده هستند.

وی با تأکید بر اهمیت وجود یادمان‌ها، افزود: ۲۵ یادمان در ۴۲ محل دفن شهدای گمنام ساخته و به بهره‌برداری رسیده است که ۱۸ یادمان در حال ساخت بوده که به‌زودی رونمایی می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم خاطرنشان کرد: از این ۴۲ یادمان سه یادمان در فضای شهری مانند کوه خضر نبی (ع) و پردیسان قرار دارد، همچنین دو شهید در جعفریه، دو شهید در دستجرد، دو شهید در قنوات، دو شهید در سلفچگان و دو شهید در روستای فردو در بخش کهک مدفون هستند.

وی با ارائه آماری از مزار‌های شهدا در قم، ادامه داد: در مراکز حوزوی چهار یادمان شهید، در مراکز نظامی مثل سپاه علی ابن ابیطالب (ع) و تیپ ۸۳ امام صادق (ع)، صنایع بعثت، سایت هسته فردو، مرکز اندیشه امام علی (ع) و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز یادمان‌های شهدای گمنام وجود دارد.

لقمان‌پور یکی از تأثیرگذارترین مکان‌ها برای یادمان‌های شهدا را مراکز علمی برشمرد و گفت: دانشگاه قم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد و پیام نور نیز از یادمان‌های شهدای گمنام بی‌بهره نبوده‌اند و همچنین مجتمع یاوران مهدی و اردوگاه ولایت نیز دارای یادمان شهدای گمنام است.

وی قم را یکی از مهم‌ترین استان‌ها در زمینه الگوسازی برشمرد و افزود: حملات هوایی در استان از ۲۴ آذر ۶۵ تا ۲۲ اسفند ۶۷ در بیش از ۵۰ نقطه موشک‌باران و یا بمب باران شده است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است اماکنی که مورد اصابت بمب و موشک قرار گرفته‌اند یادمانی ساخته شود که این مهم نیازمند کمیته‌ای متشکل از میراث فرهنگی قم، شهرداری قم و حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم ادامه داد: پشتیبانی یادمان محل شهادت شهید زین‌الدین و یادمان فکه به عهده استان قم بوده و باید با تجمیع مدیریت استان قم نقش قم در فرهنگ‌سازی مقاومت مشخص شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها