خبرهای داغ:
خوانسار
کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان:
کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: در این فضا، جنگ، جنگ روایت ها است و لذا باید منابع خبر را بشناسیم تا عملا در زمینی که طرف مقابل می خواهد بازی نکنیم.
کد خبر: ۹۱۸۲۳۷۴
|
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ، سروان ابراهیم مهرانی در گردهمایی فعالان فضای مجازی که در سالن اجتماعات سپاه ناحیه خوانسار برگزار شد؛ با اشاره به روش ها و تکنیک های اقناع و جذب مخاطب در فضای مجازی اظهار کرد: برخی در این فضا دل خوش به این هستند که در حال انجام کار مذهبی و فرهنگی می باشند در حالی که باید از یک سری تکنیک ها استفاده کرد تا بتوان در کمترین زمان ممکن بیشترین اثر را روی مخاطب گذاشت.

وی با بیان این که امروزه مخاطب ها در فضای مجازی، مخاطب های ساندویچی هستند افزود: این به آن معنا است که مخاطب دوست دارد مطلب را سریع بخواند و عبور کند، پس در این حوزه شناخت مخاطب مهم است و باید تفاوت رسانه ها را درک کنیم.

کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان عنوان کرد: رسانه ها از بعد ظرفیت با یکدیگر متفاوت هستند، هم چنان که ما از روزنامه انتظار پخش کلیپ نداریم و یا از شبکه های اجتماعی انتظار پخش سریال نمی رود.

وی اضافه کرد: هر رسانه ای ظرفیت خود را دارد و باید بر اساس ظرفیت آن رسانه برنامه ریزی نمود، در عین حال باید شدت رسانه را درک کرد و این به آن معنا است که محتوا بسیار سریع اثر می گذارد و همه گیر می شود اما پایداری ندارد.

مهرانی اذعان داشت: در نظام سرمایه داری و سکولار هر مخاطب معادل پول و دلار است و انسان ها را معادل اسکناس های متحرک می بینند، اما در جبهه انقلاب هر مخاطب حکم یک رزمنده را دارد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که ذهن عمده مخاطبان انتقادی نیست به دلیل کمبود سواد رسانه ای از این ابزار به راحتی برای ضربه زدن به نظام استفاده می کنند.

این کارشناس نیروی انتظامی با تاکید بر ارزیابی درست از مخاطبان تصریح کرد: مخاطبان نسبت به رسانه ها چند دسته می باشند، در یک دسته مخاطب منفعل داریم و دسته دیگر مخاطب فعال هستند، دسته اول هر آنچه که می بیند و می شنود درباره آن فکر نمی کند و قرآن درباره این دسته زیبا می فرماید که "اکثرهم لایعقلون" یعنی بسیاری فکر نمی کنند.

وی افزود: در عین حال مخاطبان نسبت به رسانه دو نوع تفکر دارندِ، در یک سو تفکر اسفنجی قرار دارد که تنها جذب می کنند و در سوی دیگر مخاطبینی قرار دارند که تفکر غربالی داشته و انتخاب می کنند.

مهرانی پیام های رسانه ای را نیز دارای دو نوع مخاطب عنوان کرد و ادامه داد: هر پیام رسانه ای دو نوع مخاطب اصلی و فرعی دارد و ذائقه رسانه ای افراد نیز با یکدیگر فرق می کند و باید در این فضا مطلب را ساده و کوتاه بیان کرد، پس محتوا باید جذاب باشد و اگر محتوا کسل کننده بود مخاطب زمین گیر و دنباله رو نمی شود.

وی عنوان کرد: اگر قرار است در این فضا پیام جبهه انقلاب منتشر شود باید هدف داشته باشد و باید بدانیم این کار یک فرایند است و تاثیر آن یکسان نیست.

کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی داشتن ایده برای جلب توجه مخاطب را مهم دانست و گفت: افرادی که در این فضا موفق هستند وجه تمایزی نسبت به دیگران دارند، فلذا دنباله رو پیدا می کنند و یا این که کاری می کنند تا آرزوهای مخاطب با آرزوهای تولیدکننده محتوا یکسان شود.

وی به برخی از تکنیک های اقناعی در فضای رسانه ها پرداخت و افزود: تکنیک هایی مانند استفاده از زیبایی، طنز، تداعی معنا، تطمیع، اغراق و بزرگ جلوه دادن، تکرار، استفاده از نمادها، مقایسه کردن و استفاده از شواهد علمی، بهره گیری از کاریزما، استفاده از پرسش هایی با جواب مشخص، ارعاب، بیان پاره ای ازحقیقت، برچسب زدن ، دروغ بزرگ و شایعه بخشی از تکنیک هایی است که در حوزه رسانه ها برای جذب و اقناع مخاطبان استفاده می شود.

مهرانی تاکید کرد: در این فضا، جنگ، جنگ روایت ها است و لذا باید منابع خبر را بشناسیم تا عملا در زمینی که طرف مقابل می خواهد بازی نکنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار