رای الیوم نوشت: بسیاری دونالد ترامپ را احمق، و سیاست خارجی او بویژه در خاورمیانه را ناکام توصیف می کنند؛ چنین توصیفی شاید صحیح باشد اما تصمیم ناگهانی او در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، پوچ خواندن جنگ های آن و رویگردانی از متحدان کرد، بازتاب دهنده تجدیدنظرهای استراتژیک، اذعان به شکست و کاهش تلفاتی است که تاکنون به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر: ۹۱۸۲۴۷۷
|
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج ، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با بیان این مطلب در رای الیوم نوشت: حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه به هدف نابودی کردها و تشکیل منطقه ایمن در عمق ۳۰ کیلومتری و طول ۵۰۰ کیلومتری در عمق سوریه برای ایجاد زمینه بازگشت ۳.۵ میلیون پناهجو ممکن است قمار بزرگ و هزینه برداری از سوی رجب طیب اردوغان باشد و نتایج عکسی در پی داشته باشد.

ممکن است ترامپ با تصمیم ناگهانی در خصوص خروج از شمال سوریه، هدیه ای سمی و بمب گذاری شده به رئیس جمهوری ترکیه داده باشد و او و ارتشش را به دام خطرناکی همانند دام عربستان در یمن و آمریکا در افغانستان و عراق  انداخته باشد؛ هرچند تفاوت هایی در این زمینه وجود داشته باشد اما ترامپ نمی تواند رئیس جمهوری ترکیه به را به دلیل خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه و ترجیح دادن آن به پاتریوت آمریکا، ببخشد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد

خطرات چنین اقدامی برای ترکیه از روز اول ورود احتمالی نیروهای این کشور به شمال سوریه  از جانب جبهه ها و جناح های مختلفی است و می توان آنها را در موارد زیر خلاصه کرد:

اول: نیروهای مهاجم ترکیه خود را در برابر کردهای آموزش دیده، مجهز و جنگ دیده خواهند دید زیرا آمریکا آنها را سرشار از تجهیزات نظامی کرده و نیروهایش را در طول سال های گذشته به جدیده ترین شیوه های نظامی آموزش داده است و در جنگ خونبار شدید با داعش تجارب جنگی بالایی کسب کرده اند و موفق شدند داعش را از مقر اصلی آن در شهر الرقه خارج کنند و به موجودیت آنها پایان دهند و هزاران نیرویش را بازداشت کنند.

دوم: هزینه های بالای اقتصادی و مالی این عملیات و پس از آن اداره مناطقی است که ترکیه تحت کنترل خواهد گرفت و همینطور ارائه خدمات عمومی به هزاران نفر و شاید هم میلیون ها شهروند این منطقه است؛ سران ترکیه از طریق مشارکت دادن آمریکا در موضوع ایجاد منطقه حائل امنیتی، برای انداختن بخشی از این بار مالی روی دوش این کشور برنامه ریزی می کردند اما خروج آمریکا این بار را به طور کامل روی دوش ترکیه انداخت آن هم در زمانی که ترکیه از بحران های اقتصادی رنج می برد و اگر لیندسی گراهام تهدیدهای خود درباره اعمال تحریم های اقتصادی بر ترکیه را اجرایی کند، چه بسا این بحران شدت هم بگیرد.

سوم: احتمال ورود ارتش سوریه به میدان و درگیری همزمان یا دیرهنگام با نیروهای متجاوز ترکیه است؛ زیرا سران سوریه هشدار داده اند که در برابر نقض حاکمیت سوریه توسط ترکیه ساکت نخواهد بود و در برابر هرگونه حمله خواهند ایستاد.

چهارم: در صورت موفقیت این حمله و سیطره کامل بر منطقه مورد نظر، دولت ترکیه مسئول بمب ساعتی حضور هزاران عنصر بازداشتی داعش در زندان های کردها خواهد بود؛ بنابراین دولت ترکیه با اینها چگونه برخورد خواهد کرد؟ آیا آنها را محاکمه و برای آنها حکم زندان صادر خواهد کرد و هزینه های بازداشت آنها را متحمل خواهد کرد؟ درصورت محاکمه، در شمال سوریه یا خود ترکیه خواهد بود؟

نیروهای دموکرات سوریه در واکنش تندی به سخنان اردوغان تاکید کردند که این حمله را بی پاسخ نمی گذارند.

سکوت متحدان سوری و روسی در قبال اهداف ترکیه برای حمله به شمال سوریه سوالات زیادی را مطرح می کند و نشان می دهد که آیا این سکوت، دلیل موافقت و تفاهم پیشینی است که در نشست سه جانیه روسیه، ترکیه و ایران صورت گرفت یا اینکه قضیه، پایبندی به سیاست انتظار است زیرا اردوغان بارها نسبت به انجام این حمله تهدید کرده اما در آخرین لحظات از شدت تهدیدهای خود کاست.

سناریویی وجود دارد که در برخی محافل ترکیه درباره معامله تحت حمایت روسیه درجریان نشست اخیر مسکو به گوش می رسد؛ معامله ای که مفادش، چشم پوشی از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه در ازای چشم پوشی از حمله سوریه و روسیه برای بازپس گیری کامل استان ادلب است که منجر به پناه بردن عناصر گروههای مسلح به کمربند امنیتی در شمال شرف فرات می شود اما منابع سوری چنین سناریویی را به طور کانل بعید دانسته و گفته اند که ارتش سوریه ادلب را به زودی بازپس خواهد گرفت و با هرگونه اشغالگری ترکیه مقابله خواهد کرد.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و خارج کردن آمریکا از این جنگ «پوچ»- بنابر گفته ترامپ-، کارد مسموم جدیدی در پشت کردها نیست؛ کردهایی که هرگز از ضربات قبلی آمریکا درس نگرفتند و چه بسا ممکن است مقدمه ای برای خروج نظامی کامل از سراسر منطقه اعم از عراق، سعودی، کویت و همه پایگاههای آمریکا در منطقه خلیج(فارس) باشد که ترامپ در کارزار انتخاباتی نسبت به آنها وعده داده بود.

ترامپ: زمان آن رسیده تا از این جنگ های بی پایان مضحک خارج شویم و سربازانمان را به خانه بازگردانیم

هنگامی که ترامپ، مقر فرماندهی را از پایگاه «العدید» در قطر به خاک آمریکا منتقل می کند و ناوهای هواپیمابر و کشتی های جنگی اش را از منطقه خلیج(فارس) به اقیانوس هند می برد و می گوید که هیچ گونه سرزنش کردها در خصوص رویگردانی از آنها را نمی پذیرد، نشان می دهد که این مرد تصمیم رفتن و ترک جنگ های پوچ خاورمیانه را در سر دارد.

دست کشیدن سریع و آسان ترامپ از متحدان کرد باید فال بدی برای متحدان عرب در عربستان و سراسر منطقه خلیج(فارس) باشد که به حمایت آمریکا دل بسته اند؛ زیرا خنجرهای مسموم ترامپ از هر طرف آماده ضربه زدن است.

 

منبع :شفقنا

ارسال نظرات