واگذاری و تصرف ایل راه‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد

معاون توسعه و عمران امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد: به دلیل تصرف و واگذاری ایل راه‌های عشایری شاهد کوچ عشایر در محورهای اصلی هستیم.
کد خبر: ۹۱۸۲۵۷۲
|
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
بهمن آزادی معاون توسعه و عمران امور عشایر استان گفت:: بخش زیادی از عشایر این استان به دلیل تصرف ایل راه‌های عشایری توسط سودجویان و واگذاری برای اجرای طرح‌های صنعتی و تولیدی به سمت کوچ ماشینی رفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون واگذاری ایل راه‌های عشایری ممنوع است، افزود: بخشی از ایل راه‌ها در گذشته با موافقت منابع طبیعی و امور اراضی واگذار شده است.
آزادی بیان کرد: وقتی خبری از ایل راه‌ها نیست عشایر مجبور بوده از سمت جاده آسفالته کوچ کنند که به دلیل نبود علوفه کوچ ماشینی را ترجیح می‌دهد و از این طریق ییلاق و قشلاق می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه کوچ از مسیر جاده مشکلاتی را برای عشایر و خودرو‌ها به وجود می‌آورد، ادامه داد: سال گذشته چندین مورد داشتیم که دام عشایر را تریلی‌ها زیر گرفتند و دام‌های زیادی تلف شدند.
معاون توسعه و عمران امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ۱۱ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایر کوچ رو و ۴ هزار خانوار عشایر اسکان یافته به صورت خودجوش و حمایتی - هدایتی در ۱۷ کانون توسعه داریم.
آزادی اظهار داشت: کوچ عشایر این استان به مناطق قشلاقی آغاز شده و تا آبان ماه ادامه دارد که انتظار می‌رود نیروی انتظامی همچون گذشته برای تامین امنیت عشایر از هیچ کوششی دریغ نکنند.
ارسال نظرات