خبرهای داغ:
به همت معاون فرهنگی سپاه ولی‌عصر(عج) خوزستان صورت گرفت
شورای جهاد فرهنگی سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان با محوریت تشریح اقدامات فرهنگی نهادهای خوزستان در راهپیمایی اربعین برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۸۲۸۲۱
|
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

به گزارش بسیج از خوزستان، شورای جهاد فرهنگی سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، امروز، ۱۶ مهرماه با حضور سردار نجار معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اهواز برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام سیدامیر میرعلایی، معاون فرهنگی سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان اظهار کرد: مسئولان فرهنگی اهواز مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که برای انجام کارهای بزرگ باید کنار یکدیگر باشند.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌های فرهنگی مختلفی به منظور بزرگداشت راهپیمایی اربعین در سطح استان تشکیل شده است، گفت: فضاسازی شهری، شلمچه و چذابه، اعزام روحانیون و استقرار آنها در مواکب، حضور گروه‌های هنری، تئاتر و سینمای سیار در ایران و عراق، ساخت کلیپ‌های آموزشی در قرارگاه فضای مجازی سپاه، از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

میرعلائی گفت: همچنین آماده‌سازی بسته‌های فرهنگی حاوی فایل‌های صوتی عزاداری، پرچم ایران، تمثال امام و رهبر، برپایی غرفه ویژه بانوان در چذابه و شلمچه از دیگر اقدامات در زمینه گرامیداشت اربعین حسینی است. همچنین آماده‌سازی ده‌هزار بسته جهت کودکان عراق، توجه به موضوع عفاف و حجاب در مواکب فرهنگی، دیگر اقداماتی است که ما انجام داده‌ایم.

برپایی موکب شهدای نیروی انتظامی

جلیل زبیدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان با بیان اینکه همکاران ما در نیروی انتظامی در دو مرز شلمچه و چذابه مستقر هستند، گفت: اقدامات فرهنگی خود را با همکاری عقیدتی سیاسی استان در دو مرز شلمچه و چذابه انجام می‌دهیم. همچنین موکب شهدای نیروی انتظامی در آنجا برپا شده است و وضعیت گذرگاه‌ها به صورت لحظه به لحظه به زوار اطلاع‌رسانی می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا حبیب‌پور، مسئول قرارگاه خاتم‌الاوصیاء در خوزستان در این نشست با اشاره به ساخت و سازهایی که به منظور مواکب ساختمانی در حال انجام است، گفت: معماری سنتی مواکب در این سازه‌ رعایت نشده و آدم گمان می‌کند که خانه‌ای در حال ساخت است. باید الگوی سنتی مذهبی در ساخت آن رعایت شود.

وی گفت: زائران خارجی که وارد کشور ما می‌شوند با این مشکل روبه‌رو هستند که تا به ایران برسند، ویزایشان تمام می‌شود. ما مشکلی برای عبور آنها از مرز نداریم اما عراق به آنها اجازه عبور نمی‌دهد چرا که در اهواز ویزا صادر نمی‌شود. در این زمینه وزارت کشور و وزارت امور خارجه در رایزنی‌های خود با مسئولان عراقی کارهای لازم را انجام دهند.

حبیب‌پور گفت: ۱۰ موکب از سوی افغانی‌ها و پاکستانی‌های مقیم ایران در مرز برپا شده است که تا جایی که ممکن است امور مربوط به زائران خارجی را پیگیری می‌کند.

اعزام ۱۵۰ روحانی مسلط به زبان عربی به مرز شلمچه و چذابه

حجت‌الاسلام پیمان علی‌نژاد، مسئول دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نمایندگی قم در خوزستان با اشاره به اینکه ۱۵۰ روحانی آموزش دیده و مسلط به زبان عربی به دو مرز شلمچه و چذابه اعزام شده‌اند، افزود: کارگاه‌ها و همایش‌های توجیهی برای مبلغان برگزار کردیم و ویژه بر روی مقابله با جریان یمانی کار شده است. همچنین ۲۱۰۰ مبلغ ثبت شده در دفتر وجود دارد که همه آنها در راهپیمایی عظیم اربعین درگیر هستند.

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی، سوگواره شعر ملی ناله‌های فرات، سوگواره مطبوعاتی اربعین، سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی، شعر عاشورایی هفتاد و دو پروانه، نمایشگاه عکس اربعین، برگزاری همایش شعر عربی در هویزه با حضور شاعران ایران و عراق را از برنامه‌های این اداره‌کل برای ایام اربعین عنوان کرد.

توزیع ۱۱۲ هزار بسته فرهنگی

حسن نورانی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان، اظهار کرد: رویکرد بنیاد شهید در راهپیمایی اربعین حسینی معرفی شهدا و پیاده‌روی به نیابت از شهدا و ابلاغ این پیام که زائران حضورشان در این مسیر را مدیون خون شهدا هستند، است.

وی ادامه داد: چهل موکب توسط خانواده‌های شهدا در ورودی‌های استان و دو گذرگاه چذابه و شلمچه و همچنین ده موکب بنیاد شهید در پوشش خانواده‌های ایثارگران برپا شده است. همچنین ۱۱۲ هزار بسته فرهنگی از سوی اداره‌کل میان زائران توزیع می‌شود.

نورانی گفت: در مسیر نجف به کربلا، عمود ۲۵۸ موکب فرزندان شهدای کشور برپا شده که چون فرزندان شهدای خوزستانی به زبان عربی مسلط هستند، نقش محوری در آن دارند. هدف ما ترویج فرهنگ شهدا در عراق است.

طرح هر دانشگاه یک موکب

محمدحسین شادمان‌فر، مسئول بسیج دانشجویی استان خوزستان، با اشاره به اینکه شش موکب دانشگاهی در دو مرز شلمچه و چذابه و یک موکب بین‌راهی از سوی ستاد اربعین دانشگاهیان خوزستان برپا شده است، گفت: همچنین ما طرح هر دانشگاه یک موکب، درون دانشگاه‌ها را اجرا کردیم که تاکنون ۲۳ دانشگاه مواکب خود را برپا کردند. این طرح ویژه جاماندگان از راهپیمایی اربعین است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۱۰۰ نفر از دانشجویان خوزستان در کاروان‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان سازماندهی و اعزام شدند. آموزش مکالمه عربی و تکنیک‌های رسانه‌ای ویژه اربعین که موردنیاز دانشجویان است از اقداماتی بود که انجام گرفت. همچنین ستاد اسکان دانشگاهیان در داخل مرز و خارج از مرز توانایی ساماندهی ۵۶۰۰ نفری را دارد. همچنین یک موکب از سوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در عراق خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد. ۱۳۰ نفر از دانشجویان با گذراندن دوره خادمین اربعین در خارج و داخل کشور خدمات ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام سیدعلی جزایری، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: اربعین جریانی مردمی است و باید از این جریان مردمی در جهت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کمک شود.

وی ادامه داد: ۲۵ تا ۳۰ مبلغ از فردا اعزام می‌شوند که در مواکب شاخص مستقر شده و خدمات دینی و فرهنگی انجام می‌دهند.

حسینی، مسئول بسیج جامعه زنان استان خوزستان اظهار کرد: ۳۰ موکب در گذرگاه شلمچه، ۱۶ موکب در گذرگاه چذابه خاص بانوان و ۳۴ موکب با فعالیت مشترک خواهران و برادران برپا شده است. اعزام ۳۵ خادم به شلمچه و چذابه، اعزام ۴۷ نفر از بانوان با حمایت خیران به عنوان زائر اولی، پخت ۵ هزار قرص نان، ۳ هزار پرس غذا، از دیگر اقدامات بسیج جامعه زنان است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها