رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه در حوزه تحت پوشش شهرستان شاهرود که ۴۰ درصد جمعیت و ۵۰ درصد وسعت استان را شامل می‌شود بنا به آخرین گزارش ۱۵۷ نفر در صد هزار است مبتلا به سرطان هستند گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ مورد جدید شناسایی در شهرستان ابتلا به سرطان شناسایی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۸۳۰۱۹
|
۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
سالانه ۳۰۰ نفر در شهرستان‌های شاهرود و میامی مبتلا به سرطان می‌شوندبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر رضا چمن در آیین افتتاحیه دفتر بنیاد راه آسمان شاهرود در سخنانی با اشاره به شیوع سرطان در جهان و ایران و استان سمنان و شهرستان شاهرود اظهار کرد: شایعه‌ترین مرگ و میر در جهان و ایران و استان و شهرستان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان است که متاسفانه رو به افزایش در برخی سرطان‌های خاص است.
وی افزود: ایران در مقایسه با متوسط جهانی هنوز جای رشد دارد و داریم می‌رسیم به نرم جهانی که مثلاً در آمریکا بالای ۲۶۰ نفر در یکصد هزار نفر با ترکیب سنی و سالمندی در دنیا به سرطان مبتلا می‌شوند که نرم جهانی آن در ۱۸۰ نفر در یک صد هزار نفر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه در استان سمنان این آمار، ۱۳۵ نفر در یکصد هزار نفر است گفت: برای ایران آمار بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ نفر در یک صد هزار نفر مورد جدید ثبت شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه تحت پوشش شهرستان شاهرود که ۴۰ درصد جمعیت و ۵۰ درصد وسعت استان را شامل می‌شود بنا به آخرین گزارش ۱۵۷ نفر در صد هزار است بیان کرد: سالانه بیش از ۳۰۰ مورد جدید شناسایی در شهرستان ابتلا به سرطان شناسایی می‌شود که شایعه‌ترین سرطان در بین بانوان پستان است که در کشور و استان و شاهرود الگوی مشابهه‌ای است و استان‌هایی که سالمندی را تجربه می‌کنند بیشتر است که استان سمنان از آن دسته است و جای توجه و نگرانی دارد.
چمن با بیان اینکه در مردان سرطان روده بزرگ و پرستات و معده شایع است گفت: روند نگران کننده در این سرطان‌ها سبک زندگی است که می‌تواند پیشگیری کند.
وی با اشاره به اینکه سرطان ریه اگر چه در دنیا صدر است، اما در ایران رتبه پنجم و ششم است، اما رو به رشد است و روند افزایش دارد عنوان کرد: دلیل این امر هم استعمال دخانیات و بالا رفتن سن است و در سرطان پستان که صدر نشین است و روند افزایشی دارد چاقی، اضافه وزن، کم تحرکی بانوان، بالا رفتن سن ازدواج، شیرندادن به فرزند از عوامل این سرطان هاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه سرطان روده بزرگ که زمانی قریب به ۳۰ سال پیش که ما دانشجو بودیم در ایران نادر بود، متاسفانه امروز در استان و شهرستان و کشور شایع است و مهمترین دلیل آن تغییر آداب غذایی و سبک زندگی و ورود غذای چرب و شیرین و شور و کم حجم و مهترین آن عدد سالمندی که روند افزایشی دارد می‌باشد.
وی با اشاره به افزایش سرطان کلن، دهانه رحم و دستگاه گوارش، به سرطان پوست اشاره کرد و افزود: سرطان پوست از سه سرطان شایع در جهان است، اما چون مرگ و میر آن بسیار کم است که جزو سرطان‌ها حساب نمی‌شود و، اما استفاده از کرم ضد آفتاب برای افرادی که در معرض آفتاب هستند توصیه می‌شود.
چمن با بیان اینکه تمام تلاش‌ها برای مهار این بیماری هاست و چه باید کرد؟ گفت: در بهترین شرایط ۵۰ درصد و بدترین شرایط ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و این یعنی یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم قابل علاج است و بهبودی مطلق دارد مشروط بر تشیخیص زود هنگام، اما یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و علاج نیستند.
وی ادامه داد: مبارزه با استعال دخانیات یکی از قابل پیشگیری‌ترین روش در سرطان‌هایی است که با دخانیات و قلیان سروکار دارد و تغذیه و غذای و سفره سالم برای آحاد جامعه لازم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اضافه کرد: تحرک برای تندرستی لازم است و بهترین کار این است که هر روز هفته ۳۰ دقیقه پیاده روی کرد که دچار عرق و تپش قلب شد و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و غربالگری برای گروه‌های پرخطر که منجر به درمان بهتری شود باید مورد توجه باشد که کار وزارت بهداشت کار‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است.
وی با تحصین خیرین در راستای ایجاد بنیاد راه آسمنان در شاهرود گفت: شما در راهی قدم گذاشته اید که چه پیشگیری و سبک زندگی سالم و چه درمان و توسعه تجهیزات، این‌ها همه محتاج توجه خیرین و مردم است که همراهی کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها