معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند کاهشی سرانه مطالعه در کشور، بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب فرهنگی و دسترسی آسان مردم به کتاب تأکید کرد.
کد خبر: ۹۱۸۳۴۲۷
|
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ لادن حیدری در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشوری در شهرکرد با اعلام خبر کاهش روند سرانه مطالعه در کشور، افزود: پایین بودن سرانه مطالعه، از آسیب‌های بشر امروزی است و سال‌هاست که گریبان کشور را گرفته است که می‎طلبد برای جلوگیری از این روند، همه ارکان جامعه از خانواده تا مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فرهنگ و آموزشی را حساس کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه خانواده، نخستین رکن تشویق افراد به امر مطالعه است، تصریح کرد: از آنجا که فرهنگ مطالعه یک امر اکتسابی است، می‌طلبد تا گرایش به این فرهنگ از خانواده‌ها آغاز شود و سپس به مدارس و مراکز فرهنگی و آموزشی مربوطه متصل شود.

حیدری، با تأکید بر به ‌کارگیری مشوق‌ها برای تشویق افراد به امر مطالعه در سیاستگذاری‌های کشور، افزود: تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ و کتاب ستودنی است، اما کافی نیست و نهادهای فرهنگی باید رسالت پررنگ‌تری را در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطر نشان کرد: نگاهی به آمار کتابخانه‌های عمومی، تعداد کتاب‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی در شهرها و روستاها حکایت از آن دارد که باید بر توسعه این زیرساخت‌ها بیش از پیش اقدام شود.

حیدری، در ادامه به آمار حوزه کتاب و کتابخوانی استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۵ عنوان کتاب با شمارگان بیش از ۸۲ هزار جلد در این استان چاپ شد، که از این تعداد کتاب ۷۸.۶۶ درصد تألیفی و مابقی ترجمه‌ای بوده است و جایگاه این استان را در تعداد کتاب‌های چاپ شده در کشور در رتبه ۳۰ قرار داده است.

وی افزود: سهم عناوین کتاب‌های منتشر شده ۷ صدم درصد و سهم شمارگان از کتاب‌های منتشر شده این استان نسبت به کل کشور، ۵ صدم درصد است.

حیدری خاطر نشان کرد: سرانه عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان نسبت به ازای هر نفر نسبت به کل کشور ۷۷ صدم درصد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت ۱۳ ناشر در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: سرانه ناشران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱.۳ درصد است.

حیدری با بیان اینکه ۶۵ باب کتابخانه عمومی با یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۴۵ جلد کتاب در استان چهارمحال و بختیاری فعال است، افزود: هم اینک ۴۴ هزار و ۶۹۵ نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند که تنها ۴ درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: میزان دسترسی مردم استان به کتابخانه‌های عمومی به ازای هر نفر ۶ صدم باب و دسترسی اعضای کتابخانه‎ها به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴.۲ جلد کتاب و سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی استان به ازای هر نفر، یک صدم درصد و سرانه اعضای کتابخانه‌ها ۴ صدم درصد نفر محاسبه شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: این آمار تلنگری است برای همه مسئولان تا اعتبارات سهم فرهنگ در این استان را بیشتر از آنچه اختصاص داده شده، افزایش دهند و اگر انتظار داریم مردم امروز نسبت به سال‌های گذشته فرهنگی‌تر باشند مسئولان موظفند دسترسی فرهنگ و آثار فرهنگی را بیش از پیش در اختیار مردم قرار دهند.

گفتنی است؛ چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب چهارمحال و بختیاری با حضور ۴۲۰ ناشر کشوری و بیش از ۷۰ هزار عنوان کتاب ۲۰ لغایت ۲۵ مهر ماه جاری، صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان و اقع در شهرکرد پذیرای علاقه مندان می باشد.

ارسال نظرات