بعضی از تحلیل گران دونالد ترامپ را با ریچارد نیکسون مقایسه کرده اند. زیرا همان طور که واترگیت به استعفای ریچارد نیکسون ختم شد، به احتمال اوکراین گیت هم به استیضاح ترامپ ختم خواهد شد، زیرا استعفای ترامپ با توجه به شخصیت وی، بعید به نظر می رسد.
کد خبر: ۹۱۸۳۶۲۱
|
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛بحث استیضاح ترامپ هرزچندگاهی در امریکا داغ می شود و دوباره فروکش می کند. به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات 20 20 هر روز این مباحث در امریکا داغ تر شود و فیل ها و الاغ ها (حزب جمهوریخواه و دموکرات) به دنبال بهره برداری از این مباحث در جهت پیروزی خود در انتخابات آینده امریکا باشند.
جدید ترین پرونده ای که در کشاکش درگیری این دو حزب سربرآورده است، پرونده اوکراین گیت می باشد. در این پرونده دونالد ترامپ متهم است که برای شکست رقیب انتخاباتی خود دست به دامان اوکراینی ها شده است و می خواهد با استفاده از این فضاحت های خود در سیاست خارجی امریکا را بپوشاند و  از این طریق برنده انتخابات 2020 در امریکا باشد و رقیب خود جو بایدن را از این گردونه خارج کند. این در حالی است که با توجه به بیماری و سکته برنی سندرز، شاید تنها رقیب جدی ترامپ در انتخابات 2020 امریکا جو بایدن باشد. 
روز 13 سپتامبر(22 شهریور) «آدام شف» رئیس‌ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، رسما پرونده «اوکراین گیت» را کلید زد. وی طی خبر بسیار مهمی اعلام کرد: «افشاگری مرموز از داخل دولت ترامپ شکایتی را تسلیم دفتر بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا کرده، اما دولت، اجازه نمی‌دهد این شکایت‌نامه در اختیار کنگره قرار گیرد». «مایکل آتکینسون» بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا، نیز در نامه‌ای برای «شف» نوشت: «به این نتیجه رسیده‌ام که شکایت مطرح‌شده نیازمند رسیدگی فوری است. مسئله در زمره وظایف مهم و اصلی مدیر اطلاعات ملی آمریکا در برابر مردم این کشور است، اما دولت در روند رسیدگی به پرونده مانع‌تراشی می‌کند»

در پرونده اوکراین گیت موضوع اصلی «هانتر بایدن» پسر جو بایدن است،  وی به عضویت هیئت مدیره یک شرکت حفاری گاز طبیعی در اوکراین به نام «بوریسما» درآمده بود. شرکتی که پسر جو بایدن در سال ۲۰۱۴ در هیئت مدیره آن قرار داشت پس از چندی، تحت تحقیق و تفحص یکی از دادستان‌های ارشد اوکراینی قرار گرفت. این دادستان ارشد اما از نظر چند نهاد بین‌المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، خود به عنوان «عاملی فاسد» دیده می‌شد و با فشار آنها و چند قدرت غربی از کار برکنار شد. به نوشته رسانه‌ها، «جو بایدن» نیز برای برکناری این دادستان، به مقام‌های اوکراینی زنگ زده و آنها را تحت فشار گذاشته ‌است. بایدن گفته بود: «اگر دادستان برکنار نشود، آمریکا وام یک میلیارد دلاری خود به کیف را متوقف خواهد کرد».
در مکالمه تلفنی فاش شده رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته، پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» عضو هیئت مدیره آن است را پیش ببرد، تا شاید بتواند ترامپ تا از طریق مفسد نشان دادن فرزند بایدن، شخص بایدن را هم بی‌اعتبار کرده و شانس او برای پیروزی در انتخابات را کاهش دهد.
بعضی از تحلیل گران دونالد ترامپ را با ریچارد نیکسون مقایسه کرده اند. زیرا همان طور واترگیت به استعفای ریچارد نیکسون ختم شد، به احتمال اوکراین گیت هم به استیضاح ترامپ ختم خواهد شد، زیرا استعفای ترامپ با توجه به شخصیت وی، بعید به نظر می رسد.
«ریچارد نیکسون» سی و هفتمین رئیس‌جمهور از حزب جمهوری خواه، دومین نفری است که پرونده واترگیت تلاش‌ها برای عزلش را کلید زد؛ اما در نهایت در سال 1974 و سه سال قبل از پایان دور دوم ریاست جمهوری‌اش و پیش از استیضاح، مجبور به استعفا شده است. وی به دست داشتن در جاسوسی عناصر حزب جمهوری‌خواه از دفتر اصلی حزب دموکرات در واشنگتن متهم شد. واترگیت معروف‌ترین رسوایی سیاسی در تاریخ آمریکاست.
برای اوکراین گیت می توان دو سناریو را محتمل دانست. اولین سناریو این است که ترامپ در پرونده اوکراین گیت پیروز میدان گردد و کار وی به استیضاح نکشد، که در اینصورت شاید ترامپ به پیروزی در انتخابات 2020 نزدیک تر گردد زیرا ترامپ در بازی با افکار عمومی و پیروزی از این طریق در انتخابات امریکا خبره است، همان طور که در انتخابات 2016 توانست از این طریق بازی با افکار عمومی در انتخابات امریکا پیروز شود. سناریو دوم استیضاح ترامپ است که اگر چنین شود با قاطعیت باید گفت جمهوری خواهان برنده انتخابات 2020 امریکا نخواهند بود.
حال روز به روز بحث استیضاح بین دموکرات ها و جمهوری خواه داغ تر می شود  و باید دید که فیل ها یا الاغ ها، کدام در این رقابت از یکدیگر پیشی می گیرند. در این میان از منظر ایران، هر کدام از دو حزب در انتخابات امریکا پیروز شوند تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد، زیرا ایرانیان هم دست چدنی و هم دست چدنی زیر دستکش مخملی را تجربه کرده اند.
 
ارسال نظرات