خبرهای داغ:
بسیاری از کارهای فرهنگی که به صورت کتاب و فیلم و حتی موارد آموزشی منتشر میشود بیشتر درون مایه اقتصادی تجاری دارد.
کد خبر: ۹۱۸۴۴۸۰
|
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، تجارت در عرصه های مختلف ظهور کرده است. نگاه تجاری در هر حوزه ای هست. به هر جهت اقتصاد یکی از زیربناهای بسیاری از امور است و برای اینکه کاری صورت بگیرد بایستی بخش اقتصادی آن حوزه نیز در نظر گرفته شود. مثلا در حوزه فرهنگی نشر کتاب قطعا اقتصاد و کسب درآمد در این زمینه برای بسیاری خصوصا ناشران که سعی دارند هم کسب و کار خود را حفظ کنند و هم کیفیت اثار خود را بالا ببرند، حائز اهمیت است. اما سئوال اساسی در چنین مواردی این است که آیا تجارت اصل و بنیان کار قرار می گیرد یا کار فرهنگی اولویت است؟

بسیاری از کارهای فرهنگی که به صورت کتاب و فیلم و حتی موارد آموزشی منتشر میشود بیشتر درون مایه اقتصادی تجاری دارد. خصوصا در حوزه های حساس اجتماعی و خانواده و روابط زوجین شاهد آن هستیم که کتبی به عنوان موارد آموزشی در بازار نشر و کتاب عرضه می شود که بیشتر از اینکه حالت روانشناسی و جامعه شناسی داشته باشند با رویکرد تجاری عرضه شده اند.

«زنان ونوسی و مردان مریخی»، کتاب های موفقیتی همچون «راز» و ... و راه های پولدار شدن که بیشتر در حوزه روانشناسی عرضه می شود و برای جوانان به سبب اینکه دنیای زناشویی و جنس مخالف را نمی شناسند و دوست دارند مرفه زندگی کنند جذابیت دارند از جمله همین موارد هستند که بعضا بیشتر از اینکه جنبه آموزشی داشته باشد حالت تجاری و سود و منفعت برای عرضه کنندگانشان دارد.

این نوع کتاب ها که عموما در قالب روانشناسی عرضه می شود بعضا با یافته های نوین این عمل نیز منافات دارند. حتی بعضا دیده می شود که رویکردهای فمنیستی و ضد خانواده در آنها دیده می شود. همچنین سبک زندگی که در برخی از این کتب دیده می شود با سبک زندگی که روال جامعه ماست بسیار دور و قریب است. از همین باب بسیاری از افرادی که این کتاب ها را مطمح نظر قرار می دهند به جای اینکه مشکلات شان در زندگی حل شود با مشکلات افزون تری روبرو میشود. اینکه ایده این کتاب ها خوب است و افراد را به زندگی علاقه مند می کند بخشی از ماجراست؛ همیشه بیشتر انحرافات زمانی صورت می گیرد که مباحث درست و غلط با هم ادغام می شود و از این روست که نظریات التقاطی ایجاد می شود که باعث بروز مشکل در جامعه می شود. چراکه جوانان بعضا با همین موارد وسوژه های درست به دام می افتند و با آدرس های غلطی که به آنها داده می شود به راه های انحرافی می روند.

جالب اینجاست که برخی از جوانان با همین روش به زندگی اینده می نگرند و همین روند سبب آسیب زدن به آنها می شود. انتخاب همسر یکی از مهمترین مراحل زندگی است که بسیاری با دیدگاهی که همین کتاب ها به آنها داده اند برای این انتخاب بزرگ به مشکل بر خورده اند.

معمولا این کتاب ها نگاهشان به زندگی خود محور بوده و در ارتباطات به جای راه حل صحیح سعی در سرپوش گذاشتن بر سوء رفتارها دارند.

با این حال به جای روانشناسی صرف به صنعت روانشناسی بر می خوریم. صنعتی که در آن افراد به عنوان کیسه پول دیده می شوند تا عضوی از یک جامعه که مشکلی دارند و یا می خواهند به سرمنزل درست در زندگی برسند.

با این حال به نظر می رسد که جولان این کتاب ها که اغلب خارجی هستند در بازار کتاب به سبب عدم تولید کتابهای خوب در داخل کشورمان در حوزه سبک زندگی و رفتار زوجین و راه‌های موفقیت است.

خصوصا در قالب های روانشناسی که حالا جوانان به آن علاقه مند هستند و حتی برای حل شدن مشکلاتشان خود به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، این نیاز بیشتر احساس می شود که چنین کتاب هایی در قالب های ایرانی اسلامی منتشر شوند.

وحدت حوزه و دانشگاه در این حوزه و تلاش برای انتشار کتب سبک زندگی ایرانی اسلامی بازهم در اینجا حائز اهمیت است. روانشناسان و حوزیان ایرانی بایستی به طور درست و آموزشی و نه تجاری کتاب هایی با سبک زندگی ایرانی و اسلامی بنویسند و به جامعه جوان امروز که نیازمند این امور هستند ارائه کنند.

طنین یاس - امیر حمزه نژاد

ارسال نظرات