سرطان سینه پس از سرطان کبد، از شایع ترین نوع سرطان در جهان است که از هر هشت خانم، یک نفر به آن مبتلا می شود.
کد خبر: ۹۱۸۴۵۱۷
|
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
غفاری مختصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: اندام سینه از نوعی غدد شیری و کانال‌های انتقال شیر تشکیل شده است که با افزایش بدون کنترل و نامنظم سلول‌های پوشش دهنده غدد شیر در کانال‌ها و ادامه دار شدن آن، با تکثیر در نقاط مختلف بدن از راه خون، سرطان آن به وجود می‌آید.
خانم غفاری با بیان اینکه ترکیبی از عوامل ژنتیک، محیطی و شیوه زندگی در ایجاد سرطان نقش دارد افزود: بعضی از این عوامل قابل اصلاح بوده و برخی دیگر نیز خارج از اراده افراد است و در زمینه سرطان پستان بیشتر عوامل خطر قابل اصلاح و پیشگیری است.
مهم‌ترین توصیه‌های خودمراقبتی برای پیشگیری از سرطان سینه
وی ادامه داد: برخورداری از وزن متعادل، پرهیز یا کاهش مصرف غذا‌های پُر چرب، سرخ کرده، نمک زده و دارای مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها، افزایش مصرف میوه ها، سبزی ها، غلات و گوشت ماهی به دلیل افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها و کاهش بروز سرطان، فعالیت ورزشی دست کم ۳۰ دقیقه در روز، پرهیز از مصرف الکل و سیگار، شیردهی از پستان به فرزند شیرخوار، مشاوره با کارکنان مراکز بهداشتی در زمینه خطرات و مزایای مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی و هورمون‌های جایگزین یائسگی، از مهم‌ترین نکات در پیشگیری از سرطان پستان است.
نشانه‌های سرطان سینه
خانم دکتر غفاری اضافه کرد: تغییر در ظاهر سینه از نظر قرینگی یا قوام و سفتی سینه ها، توده بدون درد در سینه یا زیر بغل، تغییرات پوستی سینه مانند پوست پرتغالی شدن، قرمزی پوست، ایجاد زخم، پوسته پوسته شدن و اگزما، تغییرات نوک سینه از نظر فرو رفتگی یا خراشیدگی، ترشحات بی دلیل و ادامه دار نوک سینه، از مهم‌ترین نشانه‌های ضایعات خوش خیم و بدخیم سرطان سینه است.
توصیه‌های خودمراقبتی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه
وی به همه بانوان توصیه کرد: اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا تخمدان دارید با کارکنان بهداشتی درباره گزینه‌های غربالگری خاص مشورت کنید.
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه بانوان باید انجام تست‌های ژنتیک یا درمان پیشگیرانه را جدی بگیرید از آنان خواست نشانه‌های سرطان سینه را بشناسند و ماهانه پس از اتمام قاعدگی خودآزمایی سینه انجام دهند.
خانم غفاری گفت: در صورت وجود توده‌های مشکوک یا تغییرات پوستی در سینه ها، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.
ارسال نظرات