برگزاری جلسه هیات نمایندگان با حضور همتی،
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: پول نباید از چرخه های مولد منحرف شود لذا باید رشد افقی بانک ها متوقف شود. حجم اقتصاد ایران متناسب این همه بانک نیست.
کد خبر: ۹۱۸۴۶۳۱
|
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز و در نشست هیات نمایندگان این اتاق که با حضور  دکتر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، گفت: صمیمانه از زحمات دکتر همتی و همکارانشان تشکر می کنم زیرا توانسته اند در شرایط کنونی، بازار متلاطم ارز را ساماندهی کنند.

وی افزود: امیدوارم نتایج فعالیت‌های کمیته ارزی اتاق که با تعامل سازنده بخش خصوصی و بانک مرکزی تشکیل شد، نتایج مطلوب تری را در پی داشته باشد.

 رییس اتاق ایران ادامه داد: برای رسیدن به توسعه، نگاه ما باید به نهادهایی مانند بانک‌ها باشد. در اقتصادهای بانک محور، بانک‌ها قلب تپنده توسعه هستند و باید با تدبیر توسعه گرایانه آنها را به سمت توسعه هدایت کرد.

شافعی با بیان اینکه اختیارات افسار گسیخته به بانک‌ها مانع از توسعه می‌شود، افزود: اندازه بخش مالی و بخش واقعی اقتصاد و تناسب آنها بسیار مهم است. عدم تناسب این دو بخش مسبب بخش نامولد اقتصاد، گسترش زمینه های رانت و فساد شده است. البته این موضوع ارثی است که از گذشته به امروز رسیده است.

وی تاکید کرد: بانک‌ها در حال حاضر به جای تخصیص منابع بدنبال جذب منابع هستند. اجازه تاسیس بانک‌های توسعه ای در برنامه سوم به بخش خصوصی داده شد. سوالی که امروز مطرح است این است که چرا قانونگذاران و کارشناسان بدنبال اهداف تعیین شده برای بانک های خصوصی و نرسیدن آنها به این اهداف نیستند؟

رییس اتاق ایران با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز توسط بانک مرکزی در سال‌های گذشته، افزود: امیدوار هستیم که کسری و کاستی موسسات از جیب مردم پرداخت نشود.

شافعی خاطرنشان کرد: تامین سرمایه بلندمدت بنگاه ها باید از طریق بازار سرمایه تامین شود و وظیفه بانک ها باید تامین سرمایه درگردش و کوتاه مدت باشد. بازار سرمایه در ایران تا آن اندازه پویا و توانمند نیست که بتواند این موضوع را انجام دهد. اگر می خواهیم بنگاه ها را توسعه دهیم نیازمند وام های رقابتی در بازارهای جهانی هستیم.

وی گفت: بارها و بارها در سال‌های گذشته بخش زیادی از کارشناسان حل همه مسائل را در گروی استقلال بانک مرکزی می دانند. استدعا دارم اگر بانک مرکزی مستقل نیست، استقلال نظر کارشناسی خود را حفظ و بر آن پافشاری کند. منافع ملی باید خط قرمز شما باشد.

شافعی اظهار داشت:  بانک مرکزی ابزار سیاست های پولی را در اختیار دارد و جامعه انتظار دارد با استفاده از سیاست های پولی، ارزش پول را در میان مدت حفظ کند.

وی افزود: رشد پول و پایه پولی الزاما تبدیل به تورم نمی شود و همه این مسایل به اعتماد به بانک مرکزی و سیاست های آن مربوط است. کل سیستم بانکی باید در پی سیاست های بانک مرکزی باشند و نه اینکه بخشی بدنبال منفعت طلبی از تورم و مسائل ارزی باشند.

شافعی تصریح کرد: نرخ ارز و بهره و انتشار اوراق در بازار صرفا ابزار هستند و نباید خود تبدیل به هدف شوند. هماهنگی سایر ابزارها مانند مالیات و بازرگانی در هم پوشانی با هم باید باشد تا نوازنده سمفونی اقتصاد مقاومتی باشند.

وی تاکید کرد: پول نباید از چرخه های مولد منحرف شود لذا باید رشد افقی بانک ها متوقف شود. حجم اقتصاد ایران متناسب این همه بانک نیست.

رییس اتاق ایران گفت: بخش عمده مشکلات سیستم بانکی ناشی از مطالبات معوق است و بررسی چک‌های برگشتی نشان می‌دهد که این موضوع ناشی از گلوگاه نقدینگی است. بخشی از این موضوع هم ناشی از مطالبات پیمانکاران از دولت و شهرداری هاست.

منبع: ایبنا

وی در پایان خاطرنشانکرد: شرایط تحریمی باعث فشارهای زیاد پولی و ارزی بر بنگاه ها شده و بیش از گذشته فشارها بر دوش بخش خصوصی سوار است. جلسات گذشته در راستای کمک به بخش خصوصی راهگشا بوده و امیدواریم ادامه یابد.

ارسال نظرات