امید قادرزاده دانشیار جامعه شناسی دانشگاه کردستان، در کارگاه استانی "آسیب شناسی سازمان‌های مردم نهاد؛ ضرورت‌ها و کارکرد‌های آن برای توسعه" که به همت اداره کل امور اجتماعی استانداری و با حضور مدیران اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد استان در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، به آسیب شناسی نهاد‌های مدنی و مناسبات آن با دستگاه‌های اجرایی پرداخت.
کد خبر: ۹۱۸۶۲۹۵
|
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  وی گفت: قطبی شدن جامعه، زوال کارآمدی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های رسمی حمایتی، و چندپارگی اجتماعی، اصلی‌ترین زمینه‌های ساختاری ضرورت نقش آفرینی نهاد‌های مدنی به شمار می‌آید.

قادرزاده افزود: سمن‌ها با آشنازدایی از امور آشنا و ارتقای بینش اجتماعی و تبدیل رخداد‌های ناخوشایندی که بدیهی و بخشی از تقدیر به شمار می‌روند به مسئله اجتماعی، به تغییر اجتماعی و فرهنگی مدد می‌رساند.

وی بیان کرد:سمن‌ها مجرایی برای همبستگی اجتماعی هستند. نقش آفرینی سمن‌ها در بازسازی پیوند‌های اجتماعی، تقویت همکاری‌های جمعی و مشارکت اجتماعی ضروری است.

قادرزاده عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین متغیر‌های سرمایه اجتماعی، سازمان‌های مدنی هستند لذا به هر میزان نهاد‌های مدنی در جامعه بیشتر شوند، سرمایه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی گفت: نهاد‌های مدنی به مثابه بنیان اجتماعات بینابینی، در ترمیم شکاف‌های مستتر در اجتماعات رسمی و غیررسمی نقش بنیادین دارد.

قادرزاده خاطرنشان کرد: ارتباطات، اعتماد، دوستی، مشارکت و تحرک، استمرار و ماهیت عقلانی از تولیدات موثر نهاد‌های مردمی است.

وی بیان کرد: نگاه تزاحم آمیز دستگاه‌های اجرایی به نهاد‌های مدنی نیاز به واسازی دارد. به رسمیت شناختن نقش مشاوره‌ای و دیده بانی نهاد‌های مدنی به شفافیت و پاسخگو کردن دستگاه‌های اجرایی مدد می‌رساند.
قادرزاده سازمان‌های مردم نهاد باید بتوانند دسترسی آسانی به اطلاعات داشته باشند که متاسفانه اکنون چنین امکانی فراهم نیست.

وی اذعان کرد: نابالغ ماندن اصلی‌ترین آسیب نهاد‌های مدنی است. تخصصی شدن و گذار از شخصی شدن و محفلی شدن به نهادمندی و گذار از بی شکلی به سازمان یابی پیش شرط بلوغ نهاد‌های مدنی به شمار می‌رود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: لازمه هویت سازمان‌های مدنی صرفا کسب پروانه نیست بلکه هویت آن در ارتباطات، همکاری جمعی و مستمر عقلانی است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات