یادداشت /

راهپیمایی اربعین مرکز ثقل بیداری دلها و کانون قیام مردم جهان

کربلا درحال تبدیل شدن به مرکز ثقل جهان اسلام بوده و اربعین مقدمه هوشیاری مردم جهان برای طلب منجی موعودگردیده ویک تحول فرهنگی معنوی را نوید میدهد، تحولی که مظلومان عالم چشم انتظار نیروی ماورایی که همانا مهدی موعود باشد، خواهند بود.
کد خبر: ۹۱۸۶۳۷۱
|
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

به گزارش سرویس بسیج مهندسین عمران و معماری خبرگزاری بسیج، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در یادداشتی به تحلیل راهپیمایی اربعین پرداخت .

خلقت انسان : هدف از خلقت انسان نخست ، عبادت و بندگی [1]و هدف غایی ، وصول به مبدأ نور هستی است .یعنی منتهی الیه سیر مخلوقات ، اوست [2] و انتهای سیر انسان به سوی پروردگار است [3]بازگشت همگان به سوی خداست [4] همه این آیات ، غایت سیر را روشن می کند. البته رسیدن به خدا، همان به کمال مطلق رسیدن مخلوقات است . هنگامی پدیده های هستی کمال آخِر خود را می یابند که به قرب الهی برسند. پس روشن شد هدف غایی خلقت ، به کمال رسیدن همة موجودات و رسیدن انسان به مقام قرب الهی است .و این که وعده بهشت داده شده است بهشت نشانه ای از رسیدن انسان به قرب الهی است.
بعثت انبیاء : قرآن هدف از بعثت انبیائ الهی را تنها مسئله آخرت را بیان نمی‎کند، مسأله زندگی دنیا را هم از نظر هدف انبیاء مطرح می‎کند، خیلی هم واضح و صریح، فرموده: پیامبران خودمان را با دلایل و بینات فرستادیم، کتاب و مقیاس همراه آنها فرستادیم تا در میان مردم عدالت بر پا بشود.[5]
غیبت وظهور حجت : وقتى به تاریخ صدر اسلام و حتى قبل از آن مى‌نگریم، به خوبى مى‌‌بینیم که جبهه کفر و باطل براى مقابله با جبهه حق و نابودى آن، از هیچ اقدامى فروگذارى نکرده و در این راه حتى از کشتن پیشوایان دین نیز ابایى نداشته است. آنان به خوبى مى‌دانستند ادامه حکومت دنیایى و سیطره بر مردم و کسب منافع نامشروع، زمانى امکان‌پذیر خواهد بود که پیشوایان دین و هادیان حق را از سر راه خود بردارند؛ لذا شهادت ائمه علیهم‌السلام در دستور کار خلفاى جور قرار گرفت. آنچه وحشت و اضطراب حاکمان خودکامه را بیشتر مى‌کرد، وعده ظهور حضرت مهدى عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف به عنوان منجى و مصلح بود. از این رو خلفاى معاصر امام حسن عسکرى علیه‌السلام، ایشان را به شدت تحت نظر داشتند تا وقتى فرزند ایشان به دنیا مى‌آید، او را در همان ابتداى زندگى به شهادت برسانند. بنابراین، بسیار طبیعى است که خداوند آخرین حجت خود را در پرده غیبت قرار دهد تا جان او حفظ شود و در موعد مقرر و زمانى که مردم آمادگى ظهور داشتند، ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد نماید.
قیام امام حسین (ع) وپاشیدن خون به آسمان : امام حسین (ع) در نامه‌ای به جمعی از بزرگان بصره، هدف از قیام بر ضد حکومت یزید را احیای سنت پیامبر (ص) بیان می‌فرماید .[6] من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا می‌خوانم؛ چرا که (این گروه) سنت پیامبر (ص) را از بین برده‌اند». و اگر آن روز امام حسین (ع) با تمام وجود قیام نمی کرد، امروز از اسلام جز نامی باقی نمی ماندطبرى می گوید : هشام به نقل از عمرو بن شمر، از جابر جعفى روایت کرده است که: امام حسین (ع) در اثر جنگیدن تشنه شد و تشنگى اش شدّت یافت. نزدیک شد تا آب بنوشد، حصین بن نمیر تیرى افکند که بر دهان امام نشست. امام شروع کرد به گرفتن خون از دهانش و آن را به آسمان مى پاشید. سپس خدا را حمد و ثنا گفت و دستان خود را جمع کرد و گفت : خداوندا! آنان را نابود کن و بر روى زمین کسى از آنان باقى نگذار . [7] در باره فلسفه این عمل امام حسین (ع) می توان گفت که آن حضرت می خواستند با این کار پیام خونین نهضت خود را تا ابد به جهانیان برسانند؛ چرا که هر چه خون شهید بیشتر ریخته شود این ندا بیشتر به جهان و جهانیان می‏رسد. مانند این که، در روز عاشورا، از سویی حرّ توبه می‏کند و می خواه د خون خو د را در راه اهداف امام حسین (ع) بریزد، یقیناً شهادت حرّ موجب نجات امام از دست لشکریان یزید نمی شود. و از سوی دیگر امام نیز ممانعت نکردند و بلکه خود بارها از مردم خواسته است که یاری اش کنند و در رکابش به شهادت برسند. اینها نشان می‏دهد که اباعبدالله (ع)، خونین شدن نهضت حسینی را می‏خواستن د و تعمّد داشت که تاریخ و پیام خودش را با این رنگ ثابت و زایل‏ نشدنی بنویسند.[8]

فتنه دشمنان اسلام : دشمنان اسلام ، از صدر اسلام تاکنون ، برای نابودی اسلام تلاشهای بسیاری کردند.ودردوران معاصر این شرارتها را به اوج خود رسانده اند. نظام سلطه جهانی در تداوم فتنه خود، سیطره دجال زمان و حکومت دست نشانده وهابی وجلوگیری از کانون بیداری اسلامی در ام القرای جهان اسلام ،به منظور جلوگیری از تحقق ایه قرانی " قیاما للناس " [9] وایجاد خفقان شدیددر ایام مناسک حج ، زمینه تحقق آن در مکان مقدس بوجود اورده است ،تا مانع این وعده الهی گردد.
راهپیمایی اربعین گنج اخرالزمان : از انجا که وعده الهی تخلف ناپذیراست و قطعا محقق میشود ، بنظر میرسد مقدمات آن از مکان دیگری در حال تحقق می باشد . راهپیمایی درروز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده‌است .لکن توسط خلفا ممانعت می شده است . بعد از سقوط حزب بعث عراق وصدام ، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کند. در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر در آن حضور داشتند؛ ولی در سال‌های بعد تعداد زائران شرکت‌کننده در این راهپیمایی به ملیونها نفر رسیده است و روبه تزایدمیباشد و شعاع پرفرووق آن میرود تا قلبها را به خود مجذوب وتشنه ومنتظر نماید.

 

جمع بندی:بنظر میرسد کربلا درحال تبدیل شدن به مرکز ثقل جهان اسلام بوده و اربعین مقدمه هوشیاری مردم جهان برای طلب منجی موعودگردیده ویک تحول فرهنگی معنوی را نوید میدهد، تحولی که مظلومان عالم چشم انتظار نیروی ماورایی که همانا مهدی موعود باشد، خواهند بود. که گویی گمشده مردم سرگردان درحال جستجو ویافتن می باشندو کعبه دلها وآرامش جانها را مژده میدهد . ودر این آوردگاه کانون بیداری اسلامی از مکه به کربلا در حال انتقال است .و وعده الهی درحال تحقق بوده و مسیراربعین حسینی بعنوان گرانیگاه دین مداری، قطب نمای یافتن مسیر هدایت و شکل گیری قدرت جهانی شیعه به مرکزیت کربلا و با شعاع نور می باشد. و مکه که قیاما الناس قرار داده شده در شرایط فعلی بعلت اختناق حکومت آل سعود ؛ فقط به مناسک ظاهری حج منتهی میشود و مجال بهره مندی از دریای عرفات و منا محصور شده است . ومظلومیت خون سیدالشهدا ضمیر و سرشت درونی افراد را بخود جذب کرده و کربلا درحال تبدیل شدن به گرانیگاه قلوب انسانهای آزاده میباشدو اربعین حسینی با بالاترین حجم جمعیتی جهان بسیار فراتر از مناسک حج شده و بعد از بستر سازی مقدمات ظهور ؛ امکان شنیدن انا المهدی در دیوار کعبه را قابل پذیرش خواهد کرد. وانشالله بزودی حکومت عدل مهدوی را شاهد خواهیم بود .

انشاالله

[1] ( وَ إِن مِّن شَی ْءٍ إِلآ یُسَبِّح ُ بِحَمْدِه ِ وَ لََکِن لآ تَفْقَهُون َ تَسْبِیحَهُم ْ(اسرأ، 44))

[2] وَ أَن َّ إِلَی َ رَبِّکَ الْمُنتَهَی َ.(نجم ،42)

[3] إِن َّ إِلَی َ رَبِّکَ الرُّجْعَی ََّ.(علق ،8)

[4] : إِنَّا لِلَّه ِ وَ إِنَّآ إِلَیه ِ راجِعُون .(بقره ،156)

[5] «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالبَیِناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ الناسُ بِالقِسطِ» حدید،آیه 25

[6] «و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیِّهَِ(ص) فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ؛ تاریخ طبری، ج5، ص357؛ بحارالأنوار، ج44، ص340.

[7] الطبری، أبو جعفر محمد بن جریر،‏ تاریخ طبری، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم، ج 5، ص 449، ، بیروت، دار التراث ، ط الثانیة، 1387/1967

[8] شهید مطهری، مرتضی، حماسه حسینی، ج 1، صص 273 – 277، انتشارات صدرا، چاپ چهاردهم، 1368ش.

[9] قوله تعالى جعل الله الكعبة البيت الحرام قياما للناس – سوره مایده آیه 97

ارسال نظرات