خبرهای داغ:
آیا جنیدی تنها در سفرهای خارجی چادر را کنار می گذارد یا اینکه او به طور کلی پروتکلی که ازآن صحبت می کرد را کنار گذاشته است.
کد خبر: ۹۱۸۷۳۳۶
|
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، حضور یکی از زنان دولتی در مراسم تاج گذاری امپراتور ژاپن آنهم با لباس و شکلی که اگرچه پوشیده بود اما لباس زنان مسئول کشورمان نیست، یکی از مواردی است که در میان خبرهای مختلف اگرچه در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت اما چندان به آن پرداخته نشد.

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس جمهور در مراسم تاجگذاری امپراتور ژاپن بدون چادر و با مانتو و روسری حضور یافت. وی از ابتدای حضور در این سمت مطرح کرده بود که چادری نیست و وقتی درباره چادری شدنش آنهم با ورود به کابینه دولت روحانی سئوال شد، گفت: «آقای روحانی به‌دلیل پروتکل کابینه از من خواستند چادری شوم و من هم به خواستشون احترام گذاشتم.»

اما به نظر می رسد که جنیدی با کنار گذاشتن چادر آنهم در یک سفر خارجی هم حرف روحانی و هم پروتکل کابینه را زمین انداخت.

البته ماجرا فقط به حضور جنیدی در یک مراسم ختم نمی شود. هر چند که جنیدی در مراسم تاج گذاری امپراتور ژاپن هم به عنوان نماینده دولت ایران شرکت کرد اما وی در دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که یک دیدار رسمی و دیپلماتیک بود نیز با همان شکل و لباس ظاهر شد. موضوعی که در دیدار با وزیر دادگستری ژاپن هم دیده شد.

مسئله اصلی اینجاست که آیا بازهم در کشورمان جنیدی را با سر و شکل و لباسی مانند ظاهری که در ژاپن داشت می بینم و وی به طور کلی چادر را با سفر به ژاپن کنار گذاشته است یا اینکه بازهم دوباره او را در ایران با چادر می بینم. با این حال سئوال اینجاست که آیا وی تنها در سفرهای خارجی چادر را کنار می گذارد یا اینکه او به طور کلی پروتکلی که ازآن صحبت می کرد را کنار گذاشته است.

به هر لحاظ کاری که جنیدی انجام داد بسیار معنادار و جای تامل دارد. حتی ممکن است در آستانه انتخابات آینده مجلس و انتخابات ریاست جمهوری که چندان دور نیست، این حرکت مسئول زن دولتی یک کار سیاسی و تبلیغاتی تعبیر شود. موضوعی که بعضی از طرفداران دولت در شبکه های اجتماعی از آن به این صورت بهره برداری کردند.

البته اینکه چرا جنیدی بایستی در این سفر و مراسم تاجگذاری امپراتور ژاپن به نمایندگی از ایران حضور داشته باشد نیز محل سئوال است. از این همه مسئولان دولتی اینکه معاون حقوقی دولت در این سفر آنهم به عنوان تنها نماینده دولت ایران حضور یافت، بسیار قابل تامل است و به نوعی سناریو کنار گذاشتن حجاب را تا حدودی معنادار می کند. به هر جهت وقتی جنیدی بیان کرده که پروتکل پوشش زنان در دولت را پذیرفته است و به عنوان یک حقوق دان در دولتی که خود را با شاخصه احترام به قانون معرفی کند، بایستی به موارد قانونی احترام بگذارد.

جالب اینجاست که دیپلماسی زنانه دولت به جای اینکه به ترویج نمادهای اصیل ایرانی بپردازد و تصویری واقعی از زنان مسئول ایران در مجامع بین المللی به نمایش بگذارد اقدام به انتشارتصویری سیاسی و خودخوانده می کند.

به هر جهت سئوالات بسیاری پیرامون نحوه حضور جنیدی در کشور ژاپن وجود دارد که بخشی از پاسخ این سئوالات به حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در کشورمان و نحوه پوششی که او برای خود بر می گزیند، بستگی دارد.

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات