خبرهای داغ:
جوان مبتکر و خلاق اردبیلی توانسته است با استفاده از گیاه خار مریم و بهره‌گیری از فناوری نانو، دارویی تولید کند که قند خون را پایین آورده و دیابت را کنترل می‌کند.
کد خبر: ۹۱۸۸۴۰۷
|
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، دیابت یکی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان است که افراد بسیاری به آن مبتلا شده و یا زمینه ابتلا به آن را دارند. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این رو میزان قند خون افزایش می‌یابد. این بیماری در درازمدت باعث آسیب رساندن به تقریبا هر عضو حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، کلیه‌ها و... می‌شود.

 

فرید محمدی، جوان مبتکر و خلاق اردبیلی توانسته است با استفاده از گیاه خار مریم (گانگال) و بهره‌گیری از فناوری نانو، داروئی تولید کند که قند خون را پایین آورده و دیابت را کنترل کند.

نانو فناوری با کاهش اندازه ذرات و مقدار مصرفی باعث می شود که سطح تماس دارو با بافت‌ها افزایش پیدا کرده و دز مصرفی دارو توسط بیمار کاهش پیدا کند که این امر می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش عوارض جانبی مصرف دارو داشته باشد.

محمدی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی از دانشگاه محقق اردبیلی توانسته با اراده و همت خود دارویی را برای بیماران دیابتی تولید کند و از میان گیاهان، بذر گیاه خار مریم را به‌دلیل اینکه حاوی متابولیت‌های ثانویه مختلفی هستند برای انجام این آزمایش انتخاب کرده است.

 

یکی از این متابولیت‌ها ماده‌ای به‌نام «سیلی مارین» است که می‌تواند اثراتی مثل پایین آورندگی میزان قند خون و ترمیم بافت پانکراس داشته باشد.

این پژوهشگر جوان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: نانو ذرات اکسید روی به‌دلیل زیست تخریب پذیر بودن و قیمت ارزان و در دسترس بودن آن برای سنتز گیاه استفاده شده است.

وی با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی این دارو به موش‌های آزمایشگاهی دیابتی تزریق شده است، اذعان کرد: نتیجه این آزمایش بسیار رضایت‌بخش بود و قند خون موش‌های دیابتی از حدود ۲۰۰ به ۹۵ کاهش پیدا کرده و پایدار ماند.

این جوان مبتکر با اشاره به اینکه کلیه مراحل انجام این پژوهش ۴ سال ونیم به طول انجامیده تا به نتیجه موفقیت آمیز برسد گفت: انجام این‌گونه پژوهش‌ها هزینه‌های زیادی را تا رسیدن به نتیجه مثبت در پی دارد که خوشبختانه این پروژه از طرف دانشگاه حمایت مالی شده است.

 

این پژوهشگر جوان با بیان اینکه نتیجه این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان«Materials Science and Engineering C» با ایمپکت ۴/۹۵ به چاپ رسیده، تصریح کرد: این مقاله دارای کیفیت بالا و معتبری است که مورد استقبال بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه برای تایید صحت محصولات نانو دارو باید آزمایشات مختلفی انجام شود تا به مرحله تجاری‌سازی دارو برسد، بیان کرد: متاسفانه شرکت‌های تولیدکننده دارو از پژوهش‌های علوم پایه استقبال نمی‌کنند و مراحل پیچیده و کاغذ‌ بازی‌های طولانی ادارات مربوطه مانع اصلی تولید محصول نهایی هستند.

وی افزود: با تمام توان و اراده خود سعی می کنم تا تمامی مراحل تجاری‌سازی و رسیدن به محصول نهایی را طی کرده و نجات بخش عده کثیری از هموطنانی که دچار بیماری دیابت هستند باشم.

فرید محمدی پژوهشگر جوان و فعال حوزه فناوری نانو از اردبیل  یکی از هزاران پژوهشگر ایرانی است که برای پیشرفت ایران اسلامی در تلاش هستند و برای هموار کردن مسیر این پژوهشگران باید مسؤولان اهتمام جدی داشته باشند تا آنان دیگر دغدغه کاغذ بازی‌های ادارات را در مسیر فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود نداشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها