کارشناس میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه: چشمه آب معدنی تلخاب در شهرستان سرخه به علت ازدیاد گوگرد موجود در آب تلخاب نامیده می شود
کد خبر: ۹۱۸۹۴۵۶
|
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه، استان سمنان و شهرستان سرخه به لحاظ گردشگری از ظرفیت‌های خاصی برخوردار می‌باشد که باید شناخته و شرایط مساعد برای استفاده عموم مردم فراهم شود؛ که تحقق این مهمنیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

در شش کیلومتری بعد از کاروانسرای شاه‌عباسی روستای لاسجرد از روستا‌های شهرستان سرخه، در جاده اصلی سمنان - تهران به تابلو آب تلخه می‌رسیم. بعد از طی پنج کیلومتر جاده خاکی به نیزاری زیبا بنام چشمه آب‌معدنی تلخاب خواهیم رسید. چشمه تلخاب شامل ۲ چشمه به نام‌های چشمه (چَشمِه) و تنور سیاه (سیَه کِلِه) است که محدوده‌ای استخری شکل را به طول تقریبی ۲۰ متر و عرض ۱۲ متر و عمق ۱ تا ۷ متر به وجود آورده‌اند.

حسین کوکبی کارشناس میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به اینکه به علت فراوانی گوگرد در آب این چشمه معدنی، آب آن تلخ و غیرقابل‌شرب است به همین علت به «تلخاب» مشهور است گفت: در ضلع جنوبی این چشمه نیزاری زیبا قرار دارد که در فصول مختلف سال محل زندگی گونه‌هایی از پرندگان مهاجر مانند مرغ لجن خوار، شانه‌به‌سر و مرغابی (کوچ در فصل زمستان) است.

وی با بیان اینکه چشمه تلخاب را کوه‌های خاکی به رنگ سرخ و لاجوردی احاطه نموده اند افزود: آب این چشمه برای درمان بیماری‌هایی مانند یرقان، زردی (که به‌طور معجزه‌آسایی از بدن خارج می‌کند)، واریس، خوارشه، کهیر، پادرد و سردرد مفید است. در ضلع شمال شرقی چشمه انبوهی از درختچه‌های گز وجود دارد که انسان را به یاد جنگل‌های بلوط استان ایلام می‌اندازد. در تابستان این چشمه پذیرای گردشگران بسیاری از شهر‌های مختلف استان سمنان، تهران، مرکزی، اصفهان و مازندران است که با قدری توجه می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری سلامت در سطح کشور مطرح شود. چشمه آب‌معدنی تلخاب زیستگاه اصلی گراز وحشی در شهرستان سرخه است.

کوکبی خاطرنشان کرد: منطقه تلخاب به عنوان زیستگاه مناسبی جهت تخم‌گذاری لک‌لک و مرغ ماهیخواراست و حیواناتی همچون آهو، بز و کل نیز از این آب استفاده می‌کنند گیاهان شور پسند همچون اشنان، نی، درمنه، طاق و گز نیز در این منطقه به‌وفور مشاهده می‌شود. در اواخر اردیبهشت‌ماه آب چشمه خنک می‌شود و این روند تا دهم شهریور ادامه دارد؛ و از یازدهم شهریور به بعد آب چشمه گرم می‌شود به‌گونه‌ای که در فصل زمستان از این چشمه برای شنا می‌توان استفاده نمود. «تلخابـ» این چشمه درمانی تاریخی منحصر بفرد در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه سال ۹۷ به شماره ۴۹۸ با قدمت دوره ترشیاری-کواترنری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها