خبرهای داغ:
هدف کشاورزان روستای چاهداشی از پسته کاری این است که نسبت به جو و گندم خیلی به صرفه تر است و آب و هزینه کمتر می خواهد و درآمد بیشتر دارد.
کد خبر: ۹۱۸۹۶۹۳
|
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، امروز تنها سخن از اقتصادمقاومتی در قالب شعار و تعریف را در کلام مسئولین پشت میزنشین می شنویم اما شنیدن کی بود مانند دیدن ...

عمل جهادی در جهت اقتصادمقاومتی و رونق تولید در مناطق دور افتاده و کم برخوردار که سالهاست بر چهره مردمان آن گرد و غبار خشکسالی و محرومیت نشسته، قابل مشاهده است.

 آقای کاظمی ساکن روستای چاهداشی شهرستان نهبندان چندین سال است همراه برادر و برادرزاده اش پسته کاری را آغاز کرده است.

این کارآفرین موفق از کشاورزان با تجربه منطقه هستند و برادرزاده اش فوق لیسانس باغبانی دارد و در بحث کاشت نهال پسته با یکدیگر کار می کنند.

گفتگوی خبرنگار بسیج با این کشاورز و کارآفرین نمونه شهرستان نهبندان را در ادامه می خوانید:

از چه سالی کار را شروع کردید؟

از سال 70 شروع کردیم و ابتدا برادر بزرگم کار را شروع کردند و خودم 5 سال است که کار را دست گرفتم.

با چه هدفی پسته کاری را انتخاب کردید؟

هدفم از پیش گرفتن پسته کاری علاوه بر کسب درآمد بیشتر این است که پسته کاری نسبت به جو و گندم که ما از قدیم متاسفانه به روشهای سنتی کشت و کار داشتیم خیلی به صرفه تر است و آب و هزینه کمتر می خواهد و درآمد بیشتر دارد.

بسیج سازندگی شما را چه نوع حمایتی کرده است؟

از بسیج سازندگی کمک مالی و تسهیلاتی تقاضا نکردیم.

با توجه به اینکه آب و هوایی نهبندان فرق می کند و در استان ما بیشتر در قاینات پسته کاشت و برداشت می شود آیا پسته کاری با آب و هوای نهبندان سازگار است؟

بله . خیلی خوب است. امسال شانسی نداشتیم و چون گرده افشانی درست انجام نشد و موقع گرده افشانی درختان باران زیاد آمد و با وجود اینکه درختان بار زیاد داشت متاسفانه بیش از نصفی پوچ بود.

چند نفر کنار شما کار می کنند؟

کنار دست ما تقریبا از 10 تا 15نفر هر روز کار می کنند.

بازار فروش شما کجاست؟

پسته ها را بعد از برداشت در شهر کرمان می فروشیم.

مشکلات کار شما چیست؟

مشکلات کار ما این است که قبل از کاشت خیلی هزینه داریم تا نهال از کرمان می آوریم و زمین را آماده کنیم و مشکلات بعد از کاشت نهال هوای گرم و شوری آب است و چون برخی درختان بزرگ است زیر بار از شوری آب یا اینکه دیرتر باران می آید خشک می شود.

آیا بسیج سازندگی از نظر بازار فروش و مشاوره ای به شما کمک کرده است؟

از بسیج سازندگی آمدند و از باغات ما بازدید داشتند و در مشاوره به ما کمک کردند اما در بازار فروش مشکلی نداریم و کمکی نگرفتیم.

به جوانان تحصیل کرده که منتظر شغل پشت میز نشینی هستند چه صحبتی دارید؟

پیامبر ما چوپانی می کردند و حضرت علی شغل کشاورزی را پیشه گرفتند دیگر میزها در کشور تمام شده و برای خیلی ها میز نیست و باید به این شغلها روی بیاوریم.

شغل اصلی شما پسته کاری است یا به شغل دیگری هم مشغولید؟

ما در کنار پسته کاری دامداری هم داریم و پنبه و جو و گندم هم داریم.

سالیانه چقدر پسته برداشت می کنید؟

درآمد پسته فرق دارد. درختان ما که از سال آینده برداشت می کنیم و کل روستای چاهداشی امسال 50تن پسته برداشت شده است.

درختان کوچک است و اولین نفر در روستا برادرم و یک نفر دیگر برداشت محصول دارند. برادرم امسال 5تن پسته در 20هکتار زمین برداشت کرد چون متاسفانه امسال نیمی از پسته های اینجا پوچ بود.

چه خاطره ای از باغداری و پسته کاری دارید؟

اینجا که ما الان کشت می کنیم اوایل درخت آمریکایی از کرمان آوردیم و کاشتیم که هر کدام را 15هزار تومان خریدیم و 5سال زحمت کشیدیم آخر هم هیچی محصول نداد و همه را از ریشه کندیم و انداختیم بیرون و این خاطره تلخی از شروع کار در ذهنم ثبت شده است.

 انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها