خبرهای داغ:
رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
محمدی گفت: اختصاص یارانه به کتاب امری ضروری است و در شرایط اقتصادی فعلی و افزایش بهای کاغذ که انتشار کتاب را برای ناشران سخت‌تر کرده تخصیص یارانه کتاب می‌تواند تا حد قابل توجهی مشکلات موجود را برطرف کند.
کد خبر: ۹۱۸۹۸۷۳
|
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، داود محمدی در مراسم تکریم و معارفه مدیذان کتابخانه های عمومی استان قزوین که با حضور معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های کشور و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد بیان کرد: بخش خصوصی و سازمان‌های مردم و شهرداری ها نهاد نسبت به کتابخانه‌ها وظایفی دارند که باید در راستای اشاعه و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش بیشتری داشته باشند.

وی گفت: مردم ما را قضاوت خواهند کرد که در دوران مسئولیت چه کردیم لذا پایان مدیریت ها با قضاوت عمومی همراه خواهد شد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه راه نجات کشور در تولید است و همه مدیران دستگاه‌ها به این مهم توجه دارند اما یکی از مصادیق تولید، علم است که لازمه آن مطالعه کتاب می‌ باشد.

محمدی عنوان کرد: درست است که در حوزه اقتصادی وضعیت خوبی نداریم اما خوشبختانه در تولید علم و فناوری از سند چشم انداز جلوتر هستیم.

وی گفت: اختصاص یارانه به کتاب امری ضروری است و در شرایط اقتصادی فعلی و افزایش بهای کاغذ، که انتشار کتاب را برای ناشران سخت‌تر کرده تخصیص یارانه کتاب می‌تواند تا حد قابل توجهی مشکلات موجود را برطرف کند.

 

لزوم هدفمندی اعتبارات فرهنگی

سیده‌حمیده زرآبادی در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در این مراسم بیان کرد: جابجایی های مدیران جهت گردش نخبگان ضروری است.

وی گفت: در آستانه تدوین بودجه سالانه کشور و همچنین شهرداری‌ها هستیم لذا باید اعتبارات پیش بینی شده بیشتر شود که خوشبختانه سالانه از سوی شهرداری ها از محل نیم درصد بخشی به کتابخانه ها تعلق می گیرد.

رییس مجمع نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخشی از طرح های عمرانی در امور کتابخانه ها به دلیل محدودیت اعتباری انجام نشده است که اگر اعتبارات لازم از سوی دولت و شهرداری‌ها تخصیص یابد، این امور محقق خواهد شد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افزایش انگیزه مطالعه، کتابخوانی و خدمات کتابداری مستلزم همکاری نهادهای مختلف است و در صورت الزام دستگاه‌ها برای کمک به کتابخانه‌های عمومی و هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی و سایر دستگاه ها، نیازهای موجود به شکل بهتری تامین خواهند شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت امور فرهنگی و به ویژه کتابخوانی، اعتبارات فرهنگی باید هوشمندانه و هدفمند هزینه شود.


اجرای ۱۳ هزار برنامه در کتابخانه های استان

در ادامه رویا اسماعیلی، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی قزوین عنوان کرد: از سال ۸۸ تا ۹۵ فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی زیادی در این نهاد به انجام رسیده و به جرات می توان گفت ۹۵ درصد از بخش‌های عمرانی طی همین مدت به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: از نظر فرهنگی نیز سالانه ۱۳ هزار برنامه در کتابخانه‌های استان اجرا شد که برگزاری کارگاه، همایش، نشست‌های نقد و بررسی یا رونمایی کتاب، چهل قلم، مسابقات کتابخوانی، طرح مفتاح الجنه و کمک به سیل‌زدگان از جمله آنها بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: در مسابقه کتابخوانی رضوی امسال با رشد قابل توجه شرکت کنندگان رو به رو بودیم به طوری که ۲۷ هزار شرکت کننده از سراسر استان در آن حضور داشتند.

وی با اشاره به سایر دستاوردهای این نهاد در طول دوره مدیریت خود، اظهار کرد: قزوین امسال در بین سه استان کشور قرار داشت که اختیار خرید منابع کتابخانه‌ها به آن تفویض شد.

اسماعیلی کسب رتبه‌های برتر رعایت حقوق شهروندی و حجاب و عفاف و همچنین انجمن کتابخانه‌های شهرستان البرز در کشور و نیز راه اندازی بخش ایثار و شهادت در کتابخانه‌های استان را از دیگر موفقیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد.

به گفته وی، در این مدت تمام بخش‌های کودک کتابخانه‌های استان نیز برای آموزش همراه با بازی، به اسباب‌بازی مجهز شدند.

اسماعیلی یادآور شد: طی مدت یاد شده همچنین برای توسعه فرهنگ مطالعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌ کتابخانه‌ها تفاهم نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های اجرایی استان از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دادگستری امضا شد.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تعدادی از کتابخانه‌های نیمه تمام استان، گفت: کتابخانه مرکزی استان قزوین یکی از مهمترین پروژه‌های یاد شده است که تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبارات لازم بوده و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد راه‌اندازی آن در آینده نزدیک باشیم.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از خدمات رویا اسماعیلی مدیرکل سابق، فاطمه محمدبیگی به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان قزوین معرفی شد.

 

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها