خبرهای داغ:
هفته وحدت، فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی، اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی با دیدگاه‌ها و مشرب‌های فکری متفاوت به یکدیگر در جهان اسلام، به ویژه در این زمانه پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد اهتمام سران دولت‌ها و به ویژه مؤثران و رهبران فکری و مذهبی کشورهای اسلامی قرار گیرد.
کد خبر: ۹۱۹۰۷۴۵
|
۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، همه گروه‌ها و نحله‌های اسلامی جهان امروز علاوه بر تکلیف دینی که در تکوین و تشدید وحدت و انسجام اسلامی در قبال یکدیگر دارند، از منظر نیاز راهبردی هم اگر به ضرورت همگرایی و هماهنگی در برابر دشمنان مشترک به مقوله وحدت بنگرند، خواهند دید که چقدر به آن محتاجیم.

دشمنانی همچون آمریکا، صهیونیسم، برخی کشورهای اروپایی سلطه‌گر و حتی پاره‌ای کشورهای مرتجع سلوکی غیر از خواسته قرآن و پیامبر اسلام را در مقابل سلطه دنیای کفر و شرک برگزیده و با پوشیدن پوستین وارونه، تیغ بر مسلمان می‌کشند و آب به آسیاب جبهه منسجم دشمنان اسلام می‌ریزند.

از این‌رو، وحدت راهبردی است که ما را به امت واحده و قدرتمند مطلوب قرآن و اسلام تبدیل می‌کند و امکانات و ظرفیت‌های جهان اسلام را در برابر جبهه متفق و مشترک دشمنان اسلام که با هزاران ترفند و طراحی کمر به هدم و نابودی و تهی‌سازی اسلام از هویت واقعی خود بسته‌اند، فعال می‌سازد.

همه مسلمانان در عملی‌سازی «راهبرد»، «تکلیف» و «مصلحت» وحدت جهان اسلام مسئولیت دارند تا زمینه‌های جذب عنایات و تأییدات الهی که همانا «چنگ زدن به حبل متین الهی» و «پیروزی و غلبه بر دشمنان» در پرتو مقاومت مشترک فعال است، فراهم شود.

آنچه ملتی را بر ملل دیگر و جامعه‌ای را از جوامع دیگر ممتاز می‌کند و موجب برتری آن بر ملل دیگر می‌شود«اتحاد و انسجام و همبستگی» است. از دیدگاه جامعه‌شناسی نیز یکی از عوامل مهم انحطاط یک ملت و جامعه، این است که آن جامعه به گروه‌های کوچک تجزیه شده، ‌انسجام و وحدت گروهی در آن از بین رفته باشد؛ که نتیجه آن چیزی جز نفوذ و سلطه استعمارگران نیست،.

به فرموده امام خمینی(ره) اگر دولت‌ها و ملت‌های اسلام به هم پیوسته بودند«به صورت یک امت بودند»، معنا نداشت که قریب به یک میلیارد مسلمان زیر دست قدرت‌ها باشند.

متأسفانه در عصر حاضر کشورهای اسلامی، تحت دکترین و نفوذ افکار و اندیشه غرب و عمال آنها، خود را به صورت یک ملت می‌نگرند، نه یک«امت»؛ و مسلمین دچار اختلاف و تشتت شده‌اند.

هر کشور می‌خواهد به تنهایی و به صورت مجزا خود را در مقابل قدرت‌های بزرگ محافظت کند؛ بدون اینکه توانایی و قدرت آن را داشته باشد. دشمنان اسلام، به‌ویژه آمریکا، از دیرباز در کمین بوده‌اند تا وحدت میان مذاهب و کشورهای اسلامی از بین برود، تا از این طریق بتوانند افکار پلید خود را برای جلوگیری از تحقق یا پیشرفت امت اسلامی و در نتیجه ایجاد تمدن نوین اسلامی به اجرا گذارند. بنابر این از پرکاربردترین تکنیک‌‌های غرب برای جلوگیری از اتحاد امت اسلام و ایجاد دنیای یکپارچه اسلامی، تشدید اختلافات است.

در مقابل،اسلامی ایران و رهبران فقیه آن، از روزهای آغازین انقلاب، راهبرد «وحدت‌ مسلمین» را نصب‌العین خویش قرار داده، آن را عامل قوت و قدرت پایدار و برتری مسلمین، و حرکت جامعه به سمت کمال و رشد قلمداد نمودند و تفرقه و تنازع را مهم‌ترین عامل شکست درونی و بیرونی امت اسلامی و اضمحلال قدرت و شوکت مسلمین برشمردند.

اهمیت وحدت مسلمین و دنیای اسلام در نگاه رهبران انقلاب اسلامی، آنگاه جلوه‌گر می‌شود که ایشان آرمان نهایی و نقطه اوج انقلاب خویش را وحدت مسلمین و« ایجاد امت اسلامی و دنیای اسلام» دانسته و در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی ایران،‌ در راستای دستیابی به امت اسلامی و در نتیجه تمدن اسلامی، تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند.

مقام معظم رهبری در مقاطع مختلفی، وحدت امت اسلامی را نیاز قطعی و ضرورت حیاتی امروز، شرط اساسی نجات مسلمین از چنگال نظام سلطه و همچنین علاج و داروی اصلی امروزی دنیای اسلام معرفی می‌نمایند و آن را مهم‌ترین مسئله، اولین الزام و ضرورت، اولویت ارجح دنیای اسلامی شمرده، به تبیین نقش و جایگاه این امر در ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی پرداخته‌اند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها