خبرهای داغ:
همایش تجلیل از سران ایلات و طوایف عشایر خراسان شمالی با محوریت محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار عشایری و تلاش جهت رفع مشکلات این قشر برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۹۰۹۳۸
|
۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار نصرت الله سیف، امروز (25 آبان) در همایش تجلیل از سران ایلات و طوایف عشایر خراسان شمالی که با حضور فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در محل سالن ایثار شهرستان بجنورد برگزار شد، انقلاب اسلامی ایران را انقلاب مستضعفین خواند و گفت: قبل از پیروزی انقلاب، کشور خلاصه می شد در چند شهر بزرگ و چیزی به عنوان شهرستان وجود نداشت.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور افزود: اگر خدمت می کنیم چون انقلاب کردیم که همه یکسان باشند و از امکانات کشور به طور مساوی بهره ببرند.

وی اظهارداشت: عشایر حق دارند بگویند که فرزندان ما نیز همانند فرزندان پایتخت به مدارج عالی برسند و دارای شغل، بهداشت، درمان و امکانات و رفاه باشند.

سردار سیف بیان داشت: پس از انقلاب خدمات بسیاری به عشایر شده، اما هنوز جا دارد که به آن ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر در پیروزی و تثبیت انقلاب کمک شایانی داشتند، گفت: آن زمانی که مرزهای ما خالی از نگهبان بود این عشایر بودند که با سرطایفه های خود جلوی دشمن را سد کرده و آن ها را زمین گیر کردند.

وی با بیان اینکه عشایر دودرصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، افزود: 10 هزار شهید کشور از قبایل و طوایف عشایر هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور در ادامه خطاب به مسئولان و دست اندرکاران، گفت: برخی از قوانین دست و پاگیر در حوزه مناطق عشایر نشین از گذشته نوشته شده که باید اصلاح شده و قانونی که به درد امروز آن ها می خورد را جایگزین کرد.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات عشایر را نمی توان در پشت میز تصمیم گیری کرد، بلکه باید در این مناطق حضور یافت و از نزدیک مشکلات آن ها را دید و چاره اندیشید.

سردار سیف با اشاره به واردات بی رویه گوشت قرمز در کشور، خاطرنشان کرد: عشایر آمادگی دارد 150 هزار تُن واردات گوشت قرمز کشور را قطع کنند.

وی با بیان اینکه برای این ادعای خود طرح های کارشناسی شده بسیاری داریم، خطاب به مسئولان گفت: در این راستا حمایت و همراهی شما مسئولان نیاز است.

محمد علی شجاعی نیز در ادامه این همایش با اشاره به اینکه 5/3 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند، گفت: 30 درصد تولیدات دامی خراسان شمالی به همت این قشر تامین می شود.

استاندار خراسان شمالی افزود: بیش از یک دهه نگاه رهبر معظم انقلاب به رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است که بخش اعظم این مهم به دستان عشایر سلحشور و پای کار صورت می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه عشایر شایستگی بیشتری دارند و باید از امکانات بیشتری برخوردار شوند، اظهارداشت: بودجه هر ساله عشایری استان بسیار کم بود اما با پیگیری هایی که صورت گرفت، یک بودجه 20 میلیارد تومانی ویژه عشایر خراسان شمالی اختصاص یافت.

شجاعی خطاب به عشایر افزود: وظیفه داریم به عنوان مدیر، تحولی در زندگی شما ایجاد کنیم و قرار نیست با مشکلات 30 سال قبل زندگی کنید.

وی بیان داشت: باید یادبگیریم زندگی عشایر، زندگی خاص است و ما هم باید فکر ویژه ای برای رفع مشکلات و نیازهای آن ها داشته باشیم.

استاندار خراسان شمالی گفت: عشایر استان سالانه 750 میلیارد تومان خروجی برای استان دارند و حال اینکه کدام کارخانه می تواند این سودآوری را داشته باشد.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا جامعه عشایری از امکانات رفاهی، بهداشتی و ... بیشتر بهره ببرد.

گفتنی است، در ادامه این همایش میزگردی با هدف بررسی چالش ها و مسائل پیش روی عشایر خراسان شمالی با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه های اجرایی و مسئولان طوایف و عشایری استان برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها