خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: انسان در لباس روحانیت دیگر مال خود نیست بنابراین اگر به عنوان طلبه یا روحانی به دین عمل کنیم، یک طایفه را هدایت کرده اما اگر پای کج بگذاریم یک طایفه و شهر را منحرف می‌کند.
کد خبر: ۹۱۹۱۱۴۹
|
۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد امروز در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) اهواز اظهار داشت: انسان اگر بخواهد در مسیر عبودیت قرار گیرد، بدون معلم و راهنما امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به این‌که از نگاه دین، معلم و استاد باید برخوردار از 5 ویژگی باشد، بیان کرد: براساس روایت «لا تجلسوا عند کل عالم یدعوکم»، در واردات، می‌توان دانشمندان سایر علوم هم وارد کرد اما هرگز نمی‌توان مرجع تقلیدی را که در دامن استعمار رشد کرده باشد آن را وارد کرد بلکه باید حتما در مکتب صادق آل محمد(ص) رشد کرده باشد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این‌که بنا نیست که در برابر هر عالمی زانو زده شود مگراینکه آن عالم 5 ویژگی مطابق روایت را برخوردار باشد، ادامه داد: علت عمده تزلزل فرزندان در برابر سایر مکاتب، عدم تقویت بنیه اعتقادی آنها از سوی خانواده‌ها است.

وی با اشاره به این‌که اولین ویژگی عالم، همواره انسان را از شک، تردید و دو دلی در معارف، اصول دین و ارزش‌های اسلامی به یقین و ایمان کامل دعوت می‌کند، عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی که رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم برآن تأکید دارند، در این روایت تبیین شده است.

امام جمعه اهواز با تأکید براینکه همواره فرزندان خود را باید در دست یک استاد و معلم دلسوز قرار داد، گفت: از گذشته اینگونه بود که شاگردان پایان هفته خدمت استاد می‌رسیدند تا از بُعد اخلاقی ایشان استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان درباره ویژگی دوم استاد از نگاه دین، بیان کرد: این چنین استاد در بُعد اخلاق باید بتواند انسان را از تکبر، خودبرتر بینی و خود بزرگ‌بینی به سمت و سوی تواضع و خضوع رشد دهد. معمولا درخت تنومند میوه‌دار که رشد کند، شاخه‌های آن پایین می‌آید، انسان عالم نیز هرگز خودبرتر بینی ندارد.

وی با بیان این‌که علم نوشته‌های در صفحات کاغذها نیست، اظهار داشت: وقتی انسان، علوم قرآنی و احادیث را فرا گیرد، به فکر این نباشد که احادیث را برای نقل کردن به فرد دیگری می‌شنود. از ابتدای دوران طلبگی باید هر آیه و روایت را باهدف عمل کردن به آن شنید.

 

موسوی‌فرد خاطرنشان کرد: سومین ویژگی معلم و استاد براساس نگاه دین این است که در انجام عبادت، انسان را از ریا و تظاهر به اخلاق رهنمون باشد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به این‌که ویژگی چهارم استاد، سوق دادن اختلاف بین مردم به خیرخواهی و وحدت است، گفت: در حالی که کشور انباری باروت است، بستر و زمینه اختلاف را ایجاد کرد ولو اینکه پارچه‌ای دور سر آن پیچیده باشد، نمی‌تواند مطابق دین و روایت راهنما باشد.

وی سوق انسان در زندگی از حرص، ولع به دنیا به زهد و پارسایی را پنجمین ویژگی عالم وارسته برشمرد و عنوان کرد: خدا رحمت کند یکی از اساتید که می‌فرمود اگر انباری پر از کاخ با انباری پر از طلا در برابر شما باشد و فرق نکند به معنای واقعی کلمه حب دنیا وجود ندارد. شکل‌گیری زهد در درون انسان بسیار سخت است.

موسوی‌فرد با اشاره به تلبس طلاب حوزه‌های علمیه به عنوان توفیقات استان خوزستان گفت: یکی از اساتید می‌فرمود که لباس پوشیدن طلبه چند خاصیت دارد که نخست مانع از گناه کردن برای فرد و جامعه می‌شود.

امام جمعه اهواز با تأکید براینکه انسان در لباس روحانیت دیگر مال خود نیست، اظهار داشت: اگر به عنوان طلبه یا روحانی به دین عمل کنیم، یک طایفه را هدایت کرده اما اگر پای کج بگذاریم یک طایفه و شهر را منحرف می‌کند.

انتهای پیام/331/ش

ارسال نظرات
پر بیننده ها