خبرهای داغ:
ضرابی گفت: سالانه بیش از سه هزار پیوند نیاز سلول های بنیادی را داریم اما بین 200 تا 300 پیوند را انجام می دهیم.
کد خبر: ۹۱۹۱۲۳۵
|
۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست خبری مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف با اصحاب رسانه عصر امروز در سالن جلسات دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد. 

دکتر مرتضی ضرابی در این مراسم بیان کرد: 24 آبان ماه مصادف با روز جهانی بندناف می باشد. در کنار تمام اتفاقاتی که در جهان در حال وقوع است، از خون بندناف که زباله بیولوژیکی بود بعنوان یک عنصر حیاتی استفاده می شود.

استفاده از خون بند ناف در درمان بیماری ها

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف اظهار کرد: خون بند ناف، بعنوان یک زباله بیولوژیکی دور ریخته می شد اما این حجم خون منبعی از سلول های بنیادی است که می تواند در درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

ضرابی عنوان کرد: وقتی نمونه خون گرفته شد در شرایط منهای 126 درجه نگهداری می شود و در کمتر از 24 ساعت باید جداسازی سلول ها انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر 31 دفتر نمایندگی و دو دفتر در مسقط و اربیل عراق داریم که نمونه ها را جمع آوری و به داخل کشور ارسال می کنند و تاکنون بیش از 120 هزار نمونه خون بند ناف گرفته شده و برگترین بانک خون بندناف هیبرید خاورمیانه را دارا می باشیم همچنین طی سال های گذشته روند رو به رشدی داشتیم و تقریبا سالی بین 18 تا 20 هزار ذخیره سازی انجام می دهیم.

ایران پیشرو در دانش ذخیره سازی خون بند ناف

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف تصریح کرد: دانش ذخیره سازی بانک خون در کشور ما کاملا بومی بوده و تقریبا هیچ کشوری این امکان را ندارد و عمدتا از طریق کمپانی های آمریکایی و انگلیسی ذخیره می شود.

ضرابی اضافه کرد: مهمترین کاربرد این سلول ها پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری را دارند زیرا در بسیاری از بیماری هایی که سلول آسیب می بیند با این سلول های بنیادی درمان می شود و مهمترین بیماری ها، بیماری های خونی، سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و بیماری های مادرزادی می باشد.

وی ادامه داد: در دنیا کارآزمایی بنیادی انجام می شود که بعد از مطالعات حیوانی، در انسان هم تحقیقیات را انجام می دهند. امروز بیش از 400 کار تحقیقیاتی در خصوص اطفال با سلول های بنیادی انجام می شود که شامل فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری قلبی، نوزادان، آسفسکی و غیره می باشد.

نتیجه تحقیقات مرحله اول، بسیار مطلوب می باشد

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف حاطرنشان کرد: در کشور برای کودکان فلج مغزی، بزرگترین کار تحقیقاتی را انجام دادیم و 150 کودک چهار تا چهارده سال را مورد تحقیق قرار دادیم و از سلول های بنیادی خون بندناف را انتقال دادیم که تا کنون مرحله اول، نتیجه بسیار مطلوبی داشته است.

ضرابی یادآور شد: بررسی های انجام شده در دنیا مبنی بر دور ریختن خون بند ناف، بافت بندناف، پرده جنینی و جفت، نشان داد که این اجزا قابل استفاده و مفید است و بر همین اساس جهت اهمیت موضوع، یک روز را در دنیا روز بندناف اعلام کردند.

وی با اشاره به برنامه های پیش رو اضافه کرد: در توسعه فعالیت ها، ما به دنبال راه اندازی بانک خون در کشورهای همسایه هستیم . یکی از منابع پالپ دندان می باشد. همچنین بحث صادرات محصولات سلولی، با برند جمهوری اسلامی این محصولات را در کشور تولید و امکان صادرات را فراهم نماییم چرا که اگر هر نمونه خون بندناف را وارد کشور کنیم بین سی تا چهل هزار دلار هزینه دارد.

محدودیتی در خون گیری زایمان طبیعی و سزارین وجود ندارد

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف ادامه داد: محدودیتی در زایمان های طبیعی و سزارین برای خون گیری بندناف وجود ندارد اما در بند ناف زایمان طبیعی، حجم خون بیشتری می توان ذخیره کرد. همچنین همه بند ناف ها قابل ذخیره سازی نیست و در صورت دارا بودن برخی بیماری های مادر، نمی توان آن را ذخیره کرد و قطعا باید از سلامت نمونه مطمئن شویم همچنین برای ذخیره سازی خون بند ناف بین 60 تا 200 سی سی خون نیاز است.

سالانه 300 پیوند سلول بنیادی در کشور انجام می شود

ضرابی بیان کرد: از نظر درآمدزایی، ظرفیت بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و مشتریانی از کشورهای اروپایی داریم. در بانک خون عمومی هزینه ای دریافت نمی شود اما در بانک خون خصوصی باید حدود سه میلیون تومان هزینه اولیه و سالی 160 هزار تومان بابت نگهداری پرداخت نمایند.

وی افزود: کشور ما جزو کشورهای پیشرو در جداسازی و تمایز سلول های بنیادی است و در سطح خاورمیانه بزرگترین ظرفیت سلولی را داریم. همچنین سالانه بیش از سه هزار پیوند نیاز سلول های بنیادی را داریم اما بین 200 تا 300 پیوند را انجام می دهیم.

 ضرابی مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف گفت: در کل کشور تعداد پیوندها از طریق نمونه خون بندناف برای بیماری های خونی انجام شده، در بانک عمومی شامل سی نمونه عمدتا بیماری های خونی بوده و با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف از سال 84، حدود 200 مورد بوده که از این تعداد سی بیمار با استفاده از خون بند ناف موسسه رویان بوده است و مابقی از سایر مراکز درمانی بوده است.

خون بندناف، 25 سال قابلیت نگهداری دارد

ضرابی اضافه کرد: در کل کشور تعداد پیوندها از طریق نمونه خون بندناف برای بیماری های خونی انجام شده، در بانک عمومی شامل سی نمونه عمدتا بیماری های خونی بوده و با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف از سال 84، حدود 200 مورد پیوند بوده که از این تعداد سی بیمار با استفاده از خون بند ناف موسسه رویان و مابقی از سایر مراکز درمانی بوده است.

وی افزود: استان قزوین در بین 31 مرکز ذکر شده، باتوجه به فاکتورهای مختلف در استان که شامل بافت فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی می باشد که چهار استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان بیشترین نمونه را داشتند و در استان قزوین با توجه به تعداد 25 زایمان در ماه، حدود یک درصد زایمان های استان، خون بندناف را به بانک خون ارائه می دهند.

ضرابی گفت: طبق استاندارد جهانی، حدود 25 سال می توان نمونه ها را نگهداری کرد. قاعدتا نمونه ها برای اعضای خانواده، بین 25 تا 50 درصد شانس تطابق دارد و بجز این اعضا خانواده، هرکسی که نمونه ژنتیک وی با نوزاد همخوانی داشته باشد می تواند از خون بندناف استفاده نماید.

 

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها