خبرهای داغ:
شاهدخت منتقد سعودی پس از انتقاد از آل‌سعود و بعد از آنکه نتوانست مجوز خروج اضطراری از عربستان را دریافت کند، ناپدید شد.
کد خبر: ۹۱۹۱۴۶۳
|
۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، گویا سریال ربودن و ناپدیدن شدن منتقدان در عربستان تمامی ندارد. معروف‌ترین قربانی این سیاست هولناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد و نگون بخت سعودی بود که در کنسولگری عربستان در اسلامبول با اره سلاخی شد و هنوز تکه‌های بدنش هم پیدا نشده است. اما جدای از وی در درون عربستان نیز منتقدان زیادی از تمام طیف‌ها به دلایل مختلفی زندانی یا ناپدید شده‌اند. اقدامی که بر خلاف شعارهای عوام پسندانه و فریبکارنه بن سلمان ولیعهد سعودی مبنی بر اجرای اصلاحات در عربستان است. در جدید‌ترین نمونه از این اقدام آل‌سعود خبر رسیده، یک شاهدخت سعودی پس از انتقاد از آل‌سعود ناپدید شده است.
خبرگزاری «دویچه وله» می‌گوید مطلع شده، نگرانی‌هایی از مفقود شدن «بسمه» دختر «سعود بن عبد العزیز آل سعو»، شاهدخت برجسته و منتقد سعودی که مدافع حقوق بشر بوده است، وجود دارد و گفته می‌شود که او احتمالا در ریاض در حبس خانگی به سر می‌برد. یک منبع آگاه نزدیک به این شاهدخت که خواسته نامش فاش نشود به این خبرگزاری آلمانی گفته، اگرچه خانواده او با خاندان سلطنتی در ارتباط بوده‌اند اما او نتوانسته به طور علنی صحبت کند زیرا ارتباطاتش تحت نظارت قرار دارند. «بسمه» بار‌ها از اصلاحات قانون اساسی عربستان و مسائل حقوق بشری در این کشور و منطقه حمایت کرده بود. مقامات سعودی به درخواست دویچه وله برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نگفته‌اند.
آن طور که ایسنا نوشته، این منبع آگاه به دویچه وله گفته، شاهزاده بسمه در ماه مارس(فروردین) سال جاری میلادی به اتهام تلاش برای فرار از کشور به همراه دختر بزرگش و پس از آنکه قرار بود برای معالجه به سوییس برود، بازداشت شد. منابع آگاه می‌گویند، مقامات سعودی از آن زمان تاکنون به درخواست آنان برای ارائه اطلاعاتی درباره این شاهدخت پاسخی نداده‌اند. بسمه که مادر پنج فرزند است در سال ۲۰۰۶ نگارش برای رسانه‌ها را آغاز کرد و از آن زمان به صدایی در دفاع از اصلاحات واقعی در عربستان تبدیل شد. او پس از جدایی از همسرش در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به لندن نقل مکان کرد و در آنجا به شخصیتی منتقد در رسانه‌ها تبدیل شد و در انجمن‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرد و بر فساد، مسائل حقوق بشری و نابرابری ثروت در منطقه عربی تاکید کرد. او همچنین خواستار اصلاحاتی در قانون اساسی عربستان بوده که قدرت پلیس دینی این کشور را محدود می‌کند.

کیهان

 
ارسال نظرات