خبرهای داغ:
حجت الاسلام رضایی گفت: یکی از مهم ترین حوزه هایی که بسیج مساجد در آن ورود پیدا کرده است حوزه امنیت درون شهری و محلات و شهرهای کشور است.
کد خبر: ۹۱۹۲۴۶۸
|
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

گروه سیاسی _ خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: هدف اصلی تشکیل بسیج در بدنه اصلی ملت، حفظ و حراست از این دستاوردهای بزرگ بود و در همین راستا نیز شاهد افتخارآفرینی همین نیروی قدرتمند در ۸ سال دفاع مقدس بودیم.امام خمینی(ره) می فرمایند: "مساجد سنگر است و این سنگرها را حفظ کنید"، لذا با توجه به این سخن اندیشه ما بر این است که حفظ و حراست از این سنگر بر عهده تفکر بسیجی است و اگر با این اندیشه حرکت کنیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد. امروز مسجد دارای ارکانی است که در رأس آن امام جماعت است و باور داریم نقش او در هدایت مسجد یک نقش اساسی و بسیار مهم است. با نگاهی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که در مسجدی که پایگاه وجود دارد حضور جوانان در این مسجد باشکوه بیشتری برقرار است و نماز جماعت باشکوه‌تری را گواه هستیم اما با توجه به گستردگی و گستره کارکرده مساجد و همچنین فعالیت های بسیج در بستر معنوی مسجد آشنایی با برنامه ها و کم و کیف طرح‌های بسیج مساجد محلات خالی از لطف نیست. امروز با توجه به آسیب های اجتماعی و مختلف در محلات کشور و یا لزوم تقویت بنیه علمی برخی از محلات به عنوان یک اصل و آرمان های انقلاب اسلامی بسیج مساجد می‌توانند در راستای محرومیت زدایی و حل بسیاری از مشکلات عدیده ای از محلات کشور همچون رفع بیماری خانمان سوز اعتیاد و یا کاهش طلاق ها و منازعات محلی اثرگذار باشد قرار گرفتن بسیج در کنار مسجد می تواند در تقویت بنیه این دو ارگان برای حل بسیاری از مشکلات محلات به خصوص معضل اشتغال جوانان کارآمد باشد.کارکرد بسیج در مساجد کشور موضوعی است که پیش از این در هشت سال دفاع مقدس بر همگان واضح و مشخص بود مسجدی که نقش اعزام نیروهای رزمنده را برعهده داشت امروز با مأموریت و کارکرد دیگری برای حفظ و دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی وارد عرصه شده است. چگونگی تحقق این برنامه‌ها و آشنایی با اهداف و ماموریت های بسیج محلات و مساجد زمینه ای شد تا با حجت الاسلام والمسلمین احسان رضایی، مسئول بسیج مساجد و محلات کشور گفتگویی ترتیب دهیم که از نظرتان می گذرد:

 از محرومیت زدایی تا برگزاری حلقه های صالحین/نقش پررنگ بسیج مساجد در برقراری امنیت شهری

*سوال: چرا بسیج محلات نسبت به سایر اقشار بسیج از امکانات بالقوه کمتری برخوردار است این در حالی است که به عنوان مثال اقشار مختلف بسیج به خصوص معاونت علمی پژوهشی از امکانات بالقوه خوبی برخوردار است اما بسیج محلات و مساجد علی رغم وظایف و کارکردهای مهمی که از این امکانات محروم است. لطفاً در این خصوص توضیح بفرمایید.

 

بسیج علمی پژوهشی در سازمان بسیج مستضعفین مانند بسیج جهاد دانشگاهی یک بخشی است که به تمام اقشار خدمات ارائه می‌کند بر همین اساس بسیج سازندگی نیز در تمام اقشار فعالیت خدمت رسانی به گروه های جهادی را بر عهده دارد بر همین اساس اگر یک فرد بسیجی از محلات و مساجد کشوری طرح علمی داشته باشد به دنبال انعکاس این طرح علمی باشند و یا درخواست حمایت‌های مالی و معنوی داشته باشند. بسیج علمی و پژوهشی از این طرح ها پشتیبانی می کنند همان طور که طی سالیان اخیر خود بسیج علمی پژوهشی به واحدهای بسیج محلات و مساجد سرکشی می کنند و تعدادی از پایگاه ها بسیج محلات و مساجد را به عنوان محل متمرکز علمی و به عنوان پایگاه مقاومت علمی و پژوهشی معرفی کرده تا یک پایگاه بسیج مسجد تبدیل به مرکز علمی و تخصصی شود.در مورد فعالیت گشت بسیج محلات مسئولین مربوطه در تمام اقصا نقاط کشور حضور دارند و با مدیران پایگاههای بسیج جلسات متعددی را برگزار کرده اند. شاید یکی از سوالات محوری در خصوص گشت محلات توسط پایگاه های بسیج این باشد که چرا بسیجیان بدون اسلحه بایدپست بدهند؟در پاسخ به این سوال باید گفت که نفس حضور نیروهای امنیتی و بسیجی در محلات برای قراری نظم و انضباط و حتی کاهش جرایم دزدی است به عنوان مثال اگر دزدی در محله ای به دنبال شکستن شیشه اتومبیل می باشد و یا در مدت ۱ دقیقه باتری یک ماشین را باز می کند با دیدن نیروهای بسیجی حتی بدون اسلحه از انجام چنین کاری خودداری می کنند.جالب است بدانید در طی روزهای گذشته بسیاری از پایگاه های بسیج محلات گزارش داده اند که بسیاری از دربهای پارکینگ برخی از این منازل باز مانده وحضور نیرو های بسیجی موجب شده است که از احتمال وقوع دزدی در این منازل جلوگیری شود.

*سوال: آیا گشت بسیج باعث کاهش سرقت در محله ها شده است؟
بله. در بسیاری از موارد جا ماندن سوئیچ اتومبیل بر روی اتومبیل گزارش شده است که نیروهای بسیجیان واقعه را به اطلاع صاحبان اتومبیل رسانده اند یا در استان سیستان و بلوچستان آمار دزدی احشام و حیوانات به دلیل حضور نیروهای بسیجی و گشت محلات کاهش یافته است؛ به هرحال افراد سودجو به واسطه دیدن نیروهای امنیتی و بسیجی و اینکه عرصه از وجودبسیجیان خالی نیست جرأت انجام خطا و جرم را ندارد. در هر حال نفس حضور نیروهای بسیجی موجب ایجاد امنیت و آرامش بیشتر در محلات می شود.

*سوال: پس می توانیم نتیجه بگیریم که مساجد و پایگاه های بسیج باعث ایجاد امنیت محله ها شده اند؟
یکی از مهم ترین حوزه هایی که بسیج مساجد در آن ورود پیدا کرده است حوزه امنیت درون شهری و محلات و شهرهای کشور است.همانطور که میدانید از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مساجد و پایگاه های بسیج در آن در تامین امنیت محلات و موضع های مختلف شهر نقش بسزایی داشتند. در اوایل انقلاب اغلب محلات و کوچه شهر های کشور نیاز به اسلحه برای تأمین برقراری امنیت داشت؛ علت این موضوع به خاطر مسلح بودن گروهک های منافقین در ابتدای انقلاب بود اما امروز در چنین شرایط پیچیده و سخت امنیتی قرار نداریم فلذا قالبی محلات و کوچه شهر های کشور نیاز به گشت بسیجیان با سلاح ندارند و به طور کلی بسیج در تامین امنیت شهرها و محلات در ابتدای انقلاب و همچنین در حوزه اعزام نیروهای بسیجی مخلص و جان برکف در راه اسلام و خداوند و اداره جنگ تحمیلی نقش پررنگ و بسزایی داشته است. امروز نیز با مدل گشت محلات با هدف خدمت تامین امنیت به شهروندان و هموطنان عزیزمان در نقاط مختلف کشور و محلات مختلف نقش آفرینی می کنند تا مردم با آسایش کامل سر خود را بر بالین بگذارند و به عنوان مثال اگر شخصی در منزل خود در حال استراحت است اضطراب دزدیدن اتومبیلش در بیرون از منزل را نداشته باشد.

*سوال: یکی از مهمترین و اصلی ترین ماموریت های بسیج مساجد فعالیت این حوزه و ارگان در برقراری امنیت و نقش بسزایی آن در هشت سال دفاع مقدس و مقابله با دشمنان این مرز و بوم بوده است اما در شرایط کنونی و پایگاه های مقاومت بسیج مساجد و محلات چه ماموریت ها و برنامه هایی را به صورت محله محور دنبال می کنند؟

در بین برنامه های مختلف پایگاه های مقاومت بسیج مساجد یکی از ماموریت ها و شاخص های آن برقراری امنیت و اجرای ماموریت های اطلاعاتی و نظامی از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و در دوران کنونی است اما بسیج مساجد محورهای مختلف دیگری جز امنیت در خدمات خود پیش بینی کرده است ؛ به عنوان مثال طی یک دهه گذشته پایگاه های مقاومت بسیج مساجد به موضوع تعلیم و تربیت توجهی ویژه و خاصی داشته اند بر این اساس به حول قوه الهی پایگاه های مقاومت بسیج مساجد موفق به راه‌اندازی مهدهای مختلف قرآنی شده‌اند که به لطف خداوند این مهدهای قرآنی که محل آموزش و تعلیم و تربیت جوانان در راستای مفاهیم قرآن کریم است در کشور گسترش یافته است. امروزه بسیاری از فرزندان نونهال به شیرین تر از جان کشور در مهد های مختلف قرآنی که به همت پایگاه های مختلف بسیج راه اندازی شده است شرکت می‌کنند. این نونهالان در فضایی نزدیک به محل سکونت و در مکانی توأم با امنیت و آرامش و معنویت دوران خردسالی خود را با آموزش‌های قرآنی سپری می‌کند که مربیان مهد های قرآنی افرادی کارآزموده و کارکشته هستند از طرفی نیز فعالیت این مهدها با هماهنگی سازمان ها و ارگان هایی که در این زمینه دستی بر آتش دارند انجام می شود

*سوال: سایر برنامه های فرهنگی و اثرگذاری پایگاه های بسیج محلات چیست؟
برگزاری کلاس های قرآن ویژه نونهالان حداقل خدمتی است که بسیج پایگاه های مساجد موفق شده است با حداقل هزینه آن را اداره و راه اندازی کند همچنین در سنین بالاتر بسیج با فعالیتهای تربیتی با عنوان حلقه های صالحین سعی بر اجرای هرچه بهتر ماموریت تعلیم و تربیت در پایگاه های بسیج خود را دارد. در حلقه های صالحین با توجه به گروه سنی مخاطبین یک مربی تربیتی در نظر گرفته شده است و برنامه های تربیتی مانند اردو ورزش جلسات مطالعه پیش بینی شده است و یکی از خدمت های پررنگ بردگی سازمان بسیج مساجد و محلات فعالیت در عرصه تربیت بوده است که برکات بسیاری برای اسلام و انقلاب به ارمغان آورده است. بازی با فعالیت تعلیم و تربیت برگزاری فعالیت های قرآنی نیز در دستور کار بسیج محلات و مساجد بوده است که این فعالیت نیز از دیرباز تا کنون ادامه دارد و در طی سالیان اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است؛همچنین در این برنامه ها شاهد برگزاری کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان و حافظان بین المللی هستیم. برگزاری حلقه های قرآنی، محافل حفظ قرآن کریم از دیگر برنامه هایی است که بسیج به عنوان مجری و دست‌اندرکار فعالیت جدی دارد در واقع اغلب این برنامه های قرآنی و تعلیم و تربیتی با محوریت بسیج و پایگاه های محلات ظهور بروز پیدا میکند.

*سوال: سایر فعالیت های بسیج مساجد و محلات در چه حوزه ای هست؟
یکی دیگر از خدمات بسیج مساجد به ویژه اینکه بسیج محلات و مساجد به آن مشغولیت داشته و طی سالیان اخیر و با تغییر مدیریت شدت یافته است موضوع خدمت رسانی و حذف محرومیت زدایی از محلات مختلف کشور است که طی دهه های اخیر مقاومت بسیج محلات با شور اشتیاق بیشتری موفق به راه‌اندازی گروه‌های جهادی شده‌اند و گروههای جهادی محله محور در حال ازدیاد و تکثیر هستند . این گروه های جهادی افرادی هستند که از دل محلات انتخاب می شوند و ماموریت آن ها محرومیت‌زدایی از محله خودشان است و در صورتیکه محله دارای امکانات بالقوه خوبی باشد و نیازی به محرومیت‌زدایی نداشته باشد این گروه‌ها به نزدیکترین محل خود که نیازمند کمک هستند مراجعت می‌کنند و یا ممکن است گروه‌ها به محلات محروم دیگر نقاط شهر مراجعه کنند وگرنه این پایگاه های بسیج تا آخرین منزلی که نیاز به کمک و محرومیت زدایی در محل خود باشد در همان نقطه انجام وظیفه خواهند کرد. یکی دیگر از ابعاد کاری پایگاه های مقاومت بسیج موضوعات اجتماعی است ؛ به خصوص در عرصه هایی که سازمان بسیج این موضوعات را شاخص کرده است مانند حاشیه نشینی؛ البته این موضوعات در برهه کنونی به صورت ماموریتی دنبال می‌شود و به و به پایگاه های مقاومت بسیج مساجد تکلیف می‌شود که در حوزه‌های حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت زدایی وارد عمل شودر برخی از پایگاه ها با محوریت مسجد و امام جماعت در این عرصه ورود کردند همچنین از دیگر موضوعات و آسیب‌های اجتماعی بحث اعتیاد است که بسیج این موضوع را برای خود نشان دار کرده است همچنین مبارزه با طلاق از دیگر مواردی است که بسیج به صورت ویژه به آن می پردازد.

*سوال: بسیج در حوزه محرومیت زدایی، چه تدابیری اندیشیده است؟
در بخش محرومیت زدایی شاهد تشکیل صندوق های قرض الحسنه توسط پایگاه های بسیج در محلات و مساجد مختلف کشور هستیم امروز بسیج بحث صندوق قرض الحسنه را به صورت علمی و جدی دنبال می‌کند تا بدون آنکه سپاه و بسیج در این صندوق‌ها تصدی‌گری داشته باشند شاهد رفع مربوط جدایی در محله مورد نظر باشیم. صندوق هایی که از کارکرد های جدید بسیج محلات و مساجد است که به صورت علمی تخصصی و دقیق دنبال می‌شود در ابعاد اجتماعی نیز پیش از این بیان شد که پایگاه های مقاومت بسیج وارد عمل شده اند و این پایگاه ها با امضای تفاهم نامه هایی با ارگانها و سازمانهای شهری پس دادن وظایف اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند همچنین در این زمینه ما برای کارآموزی افراد بیکار در محلات مشغول فعالیت هستیم البته تمام این مأموریت ها و فعالیت های اجتماعی در پایگاه های مختلف بسیج مساجد و محلات به صورت متفاوت و با توجه به شرایط و فراخوان مکان انجام میشود در واقع هر پایگاه و محلی بر اساس ظرفیت خود در این زمینه ها فعالیت می کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها