مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با «بسیج»:
شعبانی گفت: سازمان بسیج مستضعفین به عنوان یک سازمان مردم نهاد در راستای حفظ و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در تمامی عرصه‌ها وظایفی را بر عهده دارد.
کد خبر: ۹۱۹۲۶۰۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

رضا شعبانی مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج، ضمن عرض تبریک و گرامیداشت هفته بسیج به ملت ایران و بسیجیان گفت: در خصوص ظرفیت‌های قانونی سازمان بسیج، طبق ماده 1 قانون تقویت بسیج، در جهت حفاظت از ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع همه جانبه از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وظایفی برعهده بسیج گذاشته شده است، لذا در همین راستا ماموریت‌های قانونی برای بسیج در قوانین در نظر گرفته شده است.


وی افزود: از 12 هزار قانون موضوعه کشور نزدیک به 1000 قانون مربوط به ماموریت‌های مردم نهاد است که بخشی از این قوانین در حوزه سازمان بسیج مستضعفین می‌باشد. طبق قوانین و مقرراتی که از مراجع مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیین نامه‌های دولت ابلاغ می‌شود، تمام اقشار بسیج قواعد و مقررات خاص خودشان را دارند.


مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین به بیان حوزه‌هایی که در قانون برای بسیج تعریف شده است پرداخت و تصریح کرد: از جمله حوزه هایی که در قانون تعریف شده است، قوانین مربوط به بسیج سازندگی در بحث کمک به سازندگی و عمران کشور و محرومیت زدایی می‌باشد. کمک به پیشرفت و توسعه علمی کشور از دیگر مواردی است که بسیج نسبت به آن مطابق با قانون وظایفی بر عهده دارد. همچنین در بخش‌هایی مانند کمک به قوه قضاییه طبق برنامه احکام دائمی و برنامه توسعه ششم جهت کاهش جرایم، کمک به تقویت بنیاد خانواده و  برگزاری اردوهای جهادی و اردوهای راهیان نور، سازمان بسیج مکلف به انجام ماموریت‌هایی می‌باشد.


شعبانی ادامه داد: در حوزه کمک به تقویت امنیت پایدار کشور طبق مواد 29 و 30 آیین دادرسی کیفری جدید بسیج به عنوان یکی از ضابطین قضایی محسوب می‌شود. لذا در گشت‌های محله محور جهت تقویت امنیت با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است به کل بسیجیان بعد از دوره‌های آموزشی کارت ضابط اعطا خواهد شد و امنیت تمام محله‌ها توسط گشت‌های محله محور با هماهنگی دادستان‌ها در تمام شهرها و روستاها برقرار می‌گردد.


وی به فعالیت‌های دفاتر حمایتی حقوقی قضایی ایثارگران اشاره کرد و گفت: سازمان بسیج در حوزه دفاع و حمایت طبق قانون حمایت  حقوقی و قضایی از ایثارگران مصوبه  سال 1371 مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد از حقوق رزمندگان، خانواده‌های معظم شهدا، آزادگان، جانبازان و بسیجیان فعال در محاکم قضایی دفاع کند. به موجب این قانون در سطح نواحی، بسیج دارای دفاتر حمایتی می‌باشد. لذا بسیجیان و خانواده‌های ایثارگران بعد از مراجعه به این دفاتر می‌توانند از خدمات حقوقی اعم از مشاوره حقوقی، اخذ نماینده حقوقی به عنوان وکیل جهت شرکت در جلسات دادرسی و سایر خدمات حقوقی قضایی ازکارشناسان حقوقی حاضر در این دفاتر استفاده نمایند.
مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین به بیان وظایف سازمان بسیج در حوزه مقابله با جنگ نرم پرداخت و افزود: یکی از وظایف سازمان بسیج طبق قانون تقویت بسیج مقابله با جنگ نرم دشمن است. در این راستا معاونت‌های فرهنگی و سازمان‌های اقشاری بسیج، طبق قانون مذکور وظیفه دارند که در عرصه مقابله با جنگ روانی در عرصه‌های متنوع فعالیت‌های فرهنگی لازم را اجرا کنند.
شعبانی اظهار کرد: ترویج فرهنگ زنده نگه داشتن و یاد شهدا و حفظ آثار دفاع مقدس، طبق برنامه احکام دایمی برنامه توسعه ششم کشور یکی دیگر از مباحثی است که مد نظر قانونگذار می‌باشد.

وی در ادامه سایر تکالیفی که در  قانون برای بسیج  تبیین شده است را مطرح کرد وگفت: سازمان بسیج سازندگی در زمینه طرح های زود باز ده با تشکیل گروه‌های جهادی در سراسر کشور نسبت به کمک به محرومیت زدایی و به ویژه روستاها و حاشیه‌های شهر در عرصه‌های عمومی، فرهنگی و اجتماعی خدمات متعدد ی را رقم زده است.


مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین به فعالیت‌های سازمان بسیج در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: سازمان بسیج طبق قانون امر به معروف مصوب  سال 1394 مکلف است در جهت اجرای امر به معروف و نهی از منکر وظایف قانونی خود را در حوزه‌های متعدد اجتماعی انجام دهد.


شعبانی در ادامه‌ی شرح وظایف سازمان بسیج اظهار کرد: سازمان بسیج طبق قانون برنامه، وظیفه دارد در حوزه مبارزه با مواد مخدر، با سازمان‌های مربوطه از جمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌ها در جهت مبارزه با جرایم مواد مخدر در بخش‌های اجتماعی همکاری نماید و وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهد.


وی ادامه داد: جذب آموزش و سازماندهی آحاد مردم در جهت توسعه و تحقق ارتش ده‌ها ملیونی مطابق با قانون اساسی و قانون موضوعه یکی از تکالیف اصلی و ذاتی سازمان بسیج است.


مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین با پرداختن به حوزه تعامل بسیج با قوه قضاییه خاطر نشان کرد: در زمینه تعامل با قوه قضاییه طبق هماهنگی‌هایی که با دادستان‌های کل در حوزه ماموریت‌های سازمان بسیج صورت گرفته است، ما وظیفه حمایت از حقوق بسیجیان در حوزه‌های مختلف را در ماموریت‌های سازمان  برعهده داریم . به ویژه  گشت‌های رضویون، ماموریت‌های امر به معروف و ماموریت‌های مقابله با اغتشاشات.  لازم به ذکر است در صورت تضییع حقی، بایستی کلیه بخش‌های حقوقی سازمان بسیج و دفاترحمایتی حقوقی قضایی ایثارگران از حقوق بسیجیان در این ماموریت‌ها پشتیبانی کنند.


شعبانی به حیطه اختیارات خود اشاره کرد و افزود: سازمان، طبق قانون سپاه و بسیج وظایفی را در جهت حمایت و پشتیبانی از ماموریت‌های سازمان خود، جهت ارائه مشاوره حقوقی ، شرکت در جلسات دادرسی ، ارائه خدمات به کارکنان و بسیجیان دارا می‌باشد. همچنین تعاملاتی با مراجع قضایی از جمله سازمان نیروهای مسلح، دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها روسای دادگستری‌ها صورت گرفته است و حمایت بسیار خوبی از ماموریت‌های بسیج شده است.


وی  ادامه داد: در حوزه فرهنگ سازی در نواحی و شهرستان ها طبق ماده 203 قانون استخدامی سپاه مکلف بوده است از سال 1372 کانون های بسیج را در شهرستان‌ها احیا و راه اندازی کند. سازمان‌های بسیج اقشاری که بیش از 23 سازمان هستند و رده های متناسبش در دولت هم وجود دارد یک سازمان بسیار بزرگ انقلابی مردم نهاد است که قوای سه گانه می‌توانند از ظرفیت های چند ملیونی سازمان بسیج جهت کمک به توسعه و عمران کشور در تمام ابعاد استفاده کنند.

مسئول اداره حقوقی سازمان بسیج مستضعفین در پایان سخنانش گفت: اکنون یکی از انتظارات رئیس قوه از سپاه و بسیج اقدامات سازمان بسیج در حوزه مبارزه با فساد و جرائم اقتصادی  می‌باشد.

ارسال نظرات