حضور مدیرعامل خبرگزاری بسیج در فرهنگسرای رسانه:

خبرگزاری بسیج چهره واقعی بسیج را به مردم نشان می‌دهد

علوی گفت: عمده فعالیت‌های خبرگزاری بسیج در راستای شناخت دقیق و جامع تر از بسیج و خدمات بسیج می‌باشد.
کد خبر: ۹۱۹۳۰۵۱
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه: سازمان بسیج مستضعفین یکی از سازمان‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ مهم‌ترین بازوهای قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود که مأموریت جذب، آموزش، سازماندهی و به کارگیری نیروهای داوطلب مردمی را در راستای تحقّق اهداف انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن را بر عهده دارد. خبرگزاری بسیج در راستای معرفی خدمات بسیجیان کشور به جامعه تأسیس و در این مدت به نشر و اطلاع رسانی این خدمات می‌پردازد. به مناسبت آغاز هفته بسیج، گفت و گویی با سیدحسین علوی، مدیرعامل خبرگزاری بسیج انجام داده‌ایم؛ آنچه از نظر می‌گذرانید؛ حاصل گفت و گوی ما با این روزنامه نگار بسیجی است.

خبرگزاری بسیج براساس چه رویکردی آغاز به کار کرده است و طی این سال ها چه اهدافی را دنبال می کند؟

جای خبرگزاری همچون خبرگزاری بسیج در جامعه رسانه ای ما خالی بود؛ از این جهت این خبرگزاری تأسیس شد تا بتواند فعالیت های بسیاری که توسط بسیجیان انجام می‌شود و شاهد انعکاس آن در هیچ رسانه‌ای نیستیم را پوشش خبری دهد و همه آن خدمات را به نوعی برای جامعه اطلاع رسانی کند. ده‌ها میلیون بسیجی به مردم کشور خدمت رسانی می‌کنند اما اخبارشان در رسانه‌ای منعکس نمی‌شود. خبرگزاری بسیج تمام تلاش خود را می‌کند تا همه زحمات و خدمات بسیجیان را در این رسانه نشر و به جامعه اطلاع رسانی کند.

در خبرگزاری بسیج تا چه اندازه برای ارتقای فرهنگ بسیجی تلاش کرده‌اید؟

تعریف مقام معظم رهبری از بسیجی این است که “بسیجی نیروی آماده به خدمت در تمام عرصه‌های انقلاب اسلامی است”؛ با این تعریف هرکسی برای انقلاب خدمات رسانی کند، یک بسیجی محسوب می‌شود. سازمان بسیج مستضعفین یکسری کارویژه‌هایی را برای خدمت رسانی به محرومان و دفاع از مستضعفان معین کرده که در عرصه‌های مختلف پیش ببرد. خبرگزاری بسیج هم جدای از سازمان بسیج نیست و همین مأموریت را ترسیم کرده تا هرکسی در هر عرصه‌ای که کار بسیجی می‌کند، مکلف به پوشش خبری آن خدمات است. برای مثال جوانی در نقطه دورافتاده کشور «قربة الی الله» برای خدمت به مستضعفان، خالصانه و بدون منت کمک می‌کند، اخبار این جوان در هیچ رسانه‌ای شاهد نیستیم اما خبرگزاری بسیج خدمت این جوان را منتشر می‌کند تا مردم در جریان خدمات بسیج قرار بگیرند. متأسفانه پیدا شدن یک مارمولک در یکی از خانه‌های میدان شوش برای رسانه‌ها اعتبار خبری محسوب می‌شود، درحالی که خدمات صدها دندانپزشک بدون دریافت هزینه‌ای، برای مردم نقاط محروم کشور در قالب گروه های بسیجی هیچ ارزش خبری برای رسانه‌ها ندارند و آنها ابزار سرگرمی و یا جنگ روانی میان جناح بندی‌های مختلف هستند. خبرگزاری بسیج این افتخار را برای خود می‌داند که چنین اطلاع رسانی را در حوزه بسیج دارد. همچنین امنیت کاملی که امروزه شاهد هستیم، بدون پشتوانه ده‌ها میلیون بسیجی امکانپذیر نبود؛ بسیجیانی که چشم و گوش نظام هستند؛ البته نباید از زحمات دیگر دستگاه‌های امنیتی چشم پوشی کرد اما بسیج در هر نقطه‌ای به عنوان نیروی آماده به خدمت برای دفاع از اسلام و انقلاب بوده و به معنای اصلی امنیت است. اگر بسیج نبود؛ در این آشفته بازاری ناامنی منطقه، امنیت نداشتیم.

گاهی اوقات به دلیل ناکارآمدی برخی مسئولان، از بسیج به خوبی یاد نمی‌شود. بنظر شما دلیل این موضوع چیست؟

بسیج روحیه انقلابی را پس از چهل سال هنوز در جامعه زنده نگه داشته است. خبرگزاری بسیج، خدمتگزاران واقعی را به مردم معرفی می کنند؛ رسانه ما چهره واقعی بسیجی را به جامعه نشان می دهد. یکی از دلایل ماندگاری انقلاب در چشم و دل مردم همین خدمتگزاران بی منت است که در رأس بسیجیان می‌توان از مقام معظم رهبری یاد کرد که بیشترین خدمت را می‌کنند اما کمترین برداشت را از بیت المال دارند و مصداق این موضوع زندگی ساده ایشان است. اگر روزی فردی با سبک زندگی کاخ نشینی خود را هم ردیف بسیج قرار داد، باید او را کنار بزنیم؛ چراکه او بسیجی نیست.

بنابراین ارزش خبری خبرگزاری بسیج متفاوت از دیگر رسانه‌هاست؟

متأسفانه هم اکنون ارزش های خبری خبرگزاری بسیج متفاوت از دیگر رسانه هاست و خدمات بسیجیان برای ما در اولویت قرار دارد؛ چراکه دیگر رسانه ها درخصوص انعکاس اخبار حوزه بسیج وظیفه خود را نمی‌دانند درحالی که پوشش خبری خدمات بسیجیان وظیفه همه رسانه هاست. چرا باید یک رسانه اختصاصی وظیفه پوشش خدمات رسانی بسیجیان را داشته باشد؛ معتقدم همه رسانه ها باید این وظیفه را انجام دهند.

شاید به این دلیل است که سیاست های رسانه های دیگر با شما متفاوت است؛ برای مثال خبرگزاری ایسنا، رسالتش پوشش خبری عرصه علمی و دانشجویی و یا روزنامه جام جم رسالتش پوشش اخبار سازمان صداوسیماست؟

به هرحال هر قشری بسیجی دارد و بهتر است که خدمات بسیجی آن قشر پوشش داده شود. برای مثال خبرگزاری حوزه می‌تواند خدمات طلاب بسیجی و یا خبرگزاری ایسنا خدمات دانشجویان و کارمندان دانشگاهی بسیجی را پوشش دهد. بسیج متعلق به همه مردم است و نوع خبررسانی هم باید بر این مبنا باشد.

یک خبرنگار بسیجی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

خبرنگار بسیجی در وهله اول باید به لحاظ شخصیتی بسیجی وار باشد، یعنی خود را یک بسیجی تربیت کند. مقام معظم رهبری فرمودند که بسیج نیروی آماده به خدمت در همه عرصه هاست. یعنی بسیجی در هر عرصه ای که وارد شود، باید بتواند به خوبی از عهده کارش بربیاید حتی خبر. خبرنگار بسیجی هدفش تنها امکانات مادی نیست و برای دنیا نمی جنگد. تکلیف دینی و شرعی می داند و بر خود واجب می داند که خدمت رسانی کند و در این عرصه به پوشش اخبار خدمات بسییجیان بپردازد. همچنین خبرنگاری که در دیگر رسانه‌ به پوشش خدمات بسیجیان می‌پردازد، او هم خبرنگار بسیجی است و فرقی با خبرنگار رسانه ما ندارد. ما امروز ده هزار خبرنگار بسیجی داریم که در قالب باشگاه خبرنگاران بسیج ساماندهی شدند، بدون اینکه ریالی دریافت کنند. خبرنگار بسیجی باید این شاخصه ها را داشته باشد؛ مثل بسیجی زمان جنگ که برای پول نمی جنگید و هدفش رضای خدا بود.

اصلی ترین جریان سازی که در خبرگزاری بسیج انجام می‌دهید، چه مواردی است؟

خبرگزاری بسیج باید جامعه را به سمت شناخت درست از خدمات بسیجیان ببرد. روزی که جامعه آگاهی درستی از خدمات بسیجیان داشته باشد، خبرگزاری بسیج مأموریت خود را انجام داده است، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم به این نقطه برسیم و جامعه هنوز به شناخت لازم نرسیده است؛ زیرا بضاعت کمی داریم دیگر رسانه‌ها به انتشار اخبار غیرضروری می پردازند درحالی که اولویت های جامعه را نادیده می گیرند. پوشش خدمات بسیج و نهادینه کردن فرهنگ بسیجی در کشور وظیفه همه رسانه‌ها محسوب می‌شود. اما متأسفانه رسانه ها جامعه را مشغول موضوعاتی می کنند که هیچ اولویتی ندارد.

امروز خبرگزاری بسیج تا چه اندازه به دیگر رسانه ها را هدایت و جهت دهی می‌کند؟

امروز ما یکی از اصلی ترین مراجع خبری برای دیگراخبار رسانه ها در اطلاع رسانی اتفاقاتی هستیم که در بسیج رخ می دهد. دیگر رسانه ها از ما برای بازنشر اخبار بسیج بهره مند می‌شود که این امر موفقیتی برای خبرگزاری محسوب می‌شود. همچنین ارتباط خوب و تعامل مثبتی با دیگر رسانه ها داریم.

ارسال نظرات