مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: ستاد کنگره 92 هزار شهید بسیجی با ریاست مسئول سازمان بسیج مستضفعین تشکیل شده و برگزاری یادواره شهدا در سه بخش ملی، اقشار و استانی از هفته دفاع مقدس کلید خورد.
کد خبر: ۹۱۹۳۴۵۲
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

به گزارش اختصاصی خبرگزاری بسیج، واژه بسیج یادآور هشت سال دوران دفاع مقدس است و باید تلاش کرد که فرهنگ، روحیه و معرفت بسیج حفظ شود و در میان نسل های امروزی، ترویج داده شود. فرهنگ بسیج، فرهنگی ناب و مقدس است که باعث خیر و برکات زیادی برای کشور در مواقع بحرانی مثل جنگ، سیل و زلزله شده است و هویت مردمی بسیج بر هیچ کس پوشیده نیست اما باید تلاش نمود که جوانان امروز و آینده هم با فرهنگ بسیج، عجین شوند و این فرهنگ را نسل به نسل ادامه داد. شهدای بسیاری تقدیم کشور و انقلاب اسلامی شده و بسیج در طول 40 سال گذشته، فعالیت های گسترده ای برای حفظ امنیت در کشورمان انجام داده است و در این راه، تعداد زیادی از بسیجیان جان خود را در مرزهای کشورمان از جان داده اند اما شهادت را برای خود افتخار می دانستند. اکنون فرهنگ بسیج به عنوان یک فرهنگ ناب در سطح خاورمیانه شناخته شده است و باعث شده که مستکبران نتوانند نقشه های خود را به راحتی در منطقه عملیاتی نمایند. به همین منظور، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای بسیجی، یک اقدام اثرگذار و جالب در سطح کشور است که در نقاط مختلف کشورمان شاهد برگزاری این یادواره های شهدا در طول سال هستیم اما به گفته سردار احمد حق طلب مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، قرار است که آذر ماه امسال برای نخستین بار  کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در تهران برگزار شود. برای دانستن جزئیات این کنگره عظیم، با سردار حق طلب به گفتگو نشسته ایم که آن را با هم می خوانیم:

 92هزار شهید بسیجی جانشان را تقدیم انقلاب اسلامی و مردم نموده اند/ 17 آذرماه؛برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای بسیجی

چرا امسال تصمیم بر آن شد تا نخستین کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در تهران برگزار شود؟

در دوران دفاع مقدس، مردم خوب کشورمان به جهت ادای دین به شهدای بزرگوار و انتقال فرهنگ شهادت و مجاهدان بی سیبل الله اقدام به برگزاری یادواره های شهدا می کردند. بعد از پایان دفاع مقدس این کار پررنگ تر و پرمحتواتر شد و شکل های جذابی برای مردم پیدا کرد و مردم عشق و علاقشون را به آن نشان می دادند و در این مراسمات خودجوش، شرکت می کردند. در حال حاضر کنگره های استانی و یادواره های شهدا در هر استانی برگزار می شود و باید گفت که قریب به 25 استان، کنگره های شهدا را برگزار کردند و در میان اقشار بسیج هم می توان به اقشار هنرمندان، اصناف، ورزشکاران،کارگران،دانشجویان و مداحان و... اشاره کرد که یادواره های شهدای اقشار خود را برگزار نموده اند. در این کنگره ها یادبود همه شهدا انجام می شد و تفکیکی میان شهدای بسیجی، شهدای سپاه، شهدای ارتش، شهدای نیروی انتظامی و ... صورت نمی گرفت؛ به همین منظور در چهلمین سال تاسیس بسیج این ایده مطرح شد که امسال در آذر ماه، یک برنامه محوری داشته باشیم و بتوانیم کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی را در تهران برگزار نماییم. به این ترتیب، ستاد کنگره 92 هزار شهید بسیجی  با ریاست مسئول سازمان بسیج مستضفعین و کمیته های مختلف تشکیل شد و در سه بخش ملی، اقشار و استانی این کار از هفته دفاع مقدس به طور رسمی کلید خورد.

 

یعنی از هفته دفاع مقدس تا به امروز شاهد برگزاری یادواره های شهدا در استانها و اقشار بسیج هستیم؟

بله، از هفته دفاع مقدس تا به امروز یادواره ها و کنگره شهدای بسیج در میان اقشار بسیج و استانهای کشور در حال برگزاری است که  دیدار با خانواده های شهدا، برپایی نمایشگاه های دفاع مقدس، خدمت رسانی به مردم، چاپ کتاب زندگی نامه شهدا و... جزو برنامه هایی بوده که اجرا شده است و در اواسط آذرماه، کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در استادیوم 12 هزار نفری تهران برگزار می شود. ما برای نخستین بار است که یادواره شهدایی با موضوع شهدای بسیجی برگزار می کنیم و همین موضوع باعث شناخت بیشتر جامعه و مردم عزیز کشورمان با شهدای بسیجی می شود.

 

به نظرتان برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی تا چه میزبان اهمیت دارد؟

همانطور که گفتم این کار به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد تاسیس بسیج مستضعفین صورت می گیرد و در طول این 4 دهه شاهد خدمت گذاری عظیم بسیج به مردم عزیز کشورمان در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه امنیتی، نظامی و دفاعی بوده ایم. برگزاری این کنگره ملی نشان دهنده این است که 92 هزار شهید بسیجی جانشان را برای حفظ اسلام و کشورمان اهدا نمودند تا ما امنیت داشته باشیم و این نشان می دهند که بسیج برای حراست از ارزش های انقلاب اسلامی و مردم کشورمان از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و در این مسیر، جانش را هم تقدیم کرده است. میلیون ها بسیجی در سطح کشور به مردم خدمت می کنند و 92 هزار شهید بسیجی، نمونه بارزی از ایثار، از خودگذشتگی هستند که با اهدای خون خود، نقش بزرگی در ایجاد امنیت در سطح کشورمان ایجاد نموده اند و باید قدردان بسیجی مخلص و انقلابی بود. به همین جهت می توانیم بگوییم که برگزاری این کنگره ملی اهمیت دارد چرا که بازگو کننده ایثار و از خودگذشتگی 92 هزار شهید بسیجی است.

 

فکر می کنید از ظرفیت و پتانسیل عظیم بسیج در سطح کشور به خوبی استفاده می شود؟

بسیج یک شبکه مردمی و انقلابی است و در جای جای کشورمان شاهد حضور فعال بسیج در عرصه خدمت رسانی به مردم و ایجاد امنیت هستیم و نیاز است که مسئولان نگاه ویژه تری نسبت به این سرمایه عظیم نیروی انسانی در کشورمان داشته باشند. مسئولان دولتی می توانند از ظرفیت بسیج در عرصه خدمات رسانی به مردم در تمام زمینه ها به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. ظرفیت و پتانسیل بسیج آنقدر بالاست که هر چقدر هم بخواهیم از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم باز کم است و این نشان می دهد که بسیج ظرفیت بالایی دارد و باید از آن استفاده شود. برای مثال، در بعد خدمات رسانی بسیج به مردم سیل زده و زلزله کشور شاهد هستیم که بسیج در ساعات اولیه هر بحران طبیعی، در محل حادثه حضور پیدا کرده و به مردم کمک رسانی می کند. کدام تشکیلات در کشورمان همچون بسیج می تواند در مواقع بحرانی با دارا بودن شبکه عظیم نیروی انسانی و فداکار، به مردم سیل زده و زلزله زده کمک رسانی نماید. علاوه بر این، شاهد حضور نیروهای بسیجی و جهادی در طول سال در مناطق محروم کشورمان در جهت کمک به مردم مستضعف هستیم و این نشان می دهد که بسیج یکی از عظیم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

بسیج در چه حوزه هایی به مردم خدمت رسانی می کند؟

آذر سال 58 شاهد تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) بودیم و از آن روز تا به امروز شاهد برکات حضور مردمی بسیج در عرصه های مختلف نظامی، دفاعی، علمی، پژوهشی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محرومیت زدایی، حضور به موقع در مواقع بحرانی همچون وقوع سیل و زلزله و... هستیم و این نشان می دهد که  عملکرد بسیج فقط در حوزه دفاعی ختم نمی شود و همانطور که بسیج مردمی در دوران هشت سال دفاع مقدس به خوبی درخشید، در عرصه های دیگر هم در خدمت به مردم پیشتاز است. بسیج در طول 40 سال گذشته برای حراست از انقلاب اسلامی و کشورمان فداکاری ها و ایثارگری های زیادی نموده است و تا به امروز بیش از 92 هزار شهید بسیجی تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی شده است و این نشان می دهد که بسیج به عنوان یک نیروی مردمی، تا پای جان در حفظ و حراست از آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی پیشتاز است و همانطور که باعث پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس شد، در همه شرایط در کنار مردم و انقلاب اسلامی باقی می ماند.

 

آیا بسیجی بودن یعنی عضویت در پایگاه های بسیج؟

دو تعبیر در تعریف بسیج مردمی وجود دارد. تمام کسانی که حاضرند در راه حراست از انقلاب اسلامی، میهن اسلامی و آرمان های اسلامی و امام خمینی(ره) جهاد کنند، بسیجی هستند و این جهاد می تواند در عرصه نظامی  و حراست از خاک کشور و یا در زمینه های علمی، پژوهشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... باشد. یک تعبیر دیگری از بسیج داریم که افراد به صورت سازماندهی شده و با ثبت نام در پایگاه های بسیج به عنوان بسیجی شناخته می شوند اما در مجموع باید گفت که داشتن تفکر بسیجی ملاک است و به قول فرمایشات امام خمینی(ره) که فرمودند: «روحیه و معرفت بسیج باید فراگیر شود.»

 

اگر حرفی در پایان دارید، بفرمایید.

بسیج به پشتوانه روحیه خدمت گذاری به مردم و اخلاصش است که در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله به کمک مردم آسیب دیده جهت کمک رسانی می رود و در سیل اخیر در کشورمان شاهد فعالیت های خالصانه گروه های جهادی و بسیج در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان بودیم و همچنین در زلزله اخیر در آذربایجان شرقی، شاهد فعالیت های گروه های جهادی در جهت کمک به مردم زلزله زده هستیم و همه این ها نشان می دهد که بسیج جهت خدمت گذاری به مردم همیشه آماده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات