معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین در گفتگوی تفصیلی با «بسیج»:
سردارغلامی گفت: بیش از 18 هزار گروه جهادی داریم که با روحیه بسیجی، هدف بزرگ خدمت به مردم را دنبال می کنند و در مواقع سیل و زلزله به کمک مردم می شتابند و نقش ارزنده ای در محرومیت زدایی کشورمان ایفا نموده اند.
کد خبر: ۹۱۹۳۶۳۴
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

به گزارش  اختصاصی خبرگزاری بسیج، سال 58شاهد تشکیل بسیج مردمی با فرمان امام خمینی(ره) بودیم و از آن روز تا به امروز بسیج توانسته در تمام عرصه ها در خدمت گذاری به مردم پیشتاز باشد. بسیج در طول دوران دفاع مقدس نقش آفرینی زیادی ایفا نمود و با اینکه در آغازین سال های پیروزی انقلاب اسلامی را طی می کردیم، رژیم بعث عراق با حمایت امریکا و استکبار جهانی به مرزهای کشورمان حمله ور شد تا مانع از قدرت گرفتن انقلاب اسلامی ایران شود و در آن شرایط، نیروهای مردمی و بسیجی به فرمان امام خمینی(ره) و برای پاسداری از مرزهای کشورمان و همچنین حراست از ارزش ها و مبانی اسلامی، راهی جبهه های حق علیه باطل شدند و در نهایت با اهدا نمودن بیش از 200هزار شهید که 92 هزار نفر از آن، شهدای بسیجی بودند، هشت سال دوران دفاع مقدس با پیروزی کشورمان به پایان رسید. بعد از پایان دفاع مقدس، برخی از گروه ها معتقد بودند که فعالیت های بسیج فقط در مواقع جنگ مناسبت است یعنی اینکه ابعاد کاری بسیج فقط در بعد نظامی و امنیتی خلاصه می شود و این در حالی است که امام خمینی(ره) در زمان حیات خویش فرموده بودند که "روحیه و معرفت بسیجی باید فراگیر شود" و یا اینکه در سخنی دیگر در خصوص نقش آفرینی بسیج در مواقع بحرانی اشاره کرده بودند. این جمله امام(ره) نشان دهنده این موضوع بوده که نقش بسیج فقط در ابعاد نظامی خلاصه نمی شود و چنین روحیه ای باید به طور همیشگی در میان مردم جامعه ترویج داده شود. در زمان وقوع بحران های طبیعی همچون سیل و زلزله شاهد حضور به موقع نیروهای بسیجی و جهادی در میان مردم آسیب دیده هستیم و این نشان می دهد که بسیج یک شبکه عظیم نیروی انسانی است که می تواند به موقع به داد مردم برسد و کمک احوال آنان باشد. از این ها گذشته، امروزه شاهد درخشش بسیج در عرصه های علمی، پژوهشی، ورزشی و موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، دفاعی و... هستیم و این نشان می دهد که بسیج یک نیروی آماده جهت پاسداری از ولایت فقیه، ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت گذاری به مردم است. سردار نعمان غلامی معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضفعین هم معتقد است که بسیج یک نیروی آماده و پای کار است که مهمترین هدفش، خدمت به مردم و حراست از ارزش های انقلاب اسلامی است. با او به گفتگو نشسته ایم تا از فعالیت های بسیج و اثرگذاری این نهاد مردمی در سطح جامعه و بین الملل برایمان بگوید.

 

اگر بخواهیم بگوییم که ابعاد کاری بسیج فقط در بعد نظامی خلاصه نمی شود، در حال حاضر که خبری از جنگ در کشورمان نیست، کارکرد بسیج چیست؟

بحمدالله در حال حاضر شاهد وقوع جنگ در داخل کشورمان نیستیم اما در طول چند سال گذشته شاهد بحران های امنیتی در کشورهای عراق و سوریه به دلیل حضور گروه های تروریستی داعش بودیم که علاوه بر اینکه این موضوع می توانست برای اسلام ناب محمدی یک خطر محسوب می شود، بلکه امنیت مرزهای کشورمان را هم به خطر انداخته بود. در این شرایط، برخی از گروه های بسیج و داوطلب ایرانی همچون مدافعان حرم حاضر شدند که به سوریه اعزام شوند تا به عنوان نیروی مستشاری، در تشکیل بسیج مردمی در سوریه نقش آفرینی کنند. سردار شهید حسین همدانی یکی از افرادی بود که در تشکیل بسیج مردمی در سوریه نقش آفرینی فوق العاده ای ایفا نمود و یقینا اگر بسیج مردمی در این کشور تشکیل نمی شد، مشخص نبود که داعش تا چه مقدار می توانست به جنایت های خود ادامه دهد. شهید محسن حججی هم یکی از نیروهای بسیجی و انقلابی کشورمان بود که برای دفاع از اسلام و حرم حضرت زینب(س) به سوریه رفت و در نهایت به شهادت رسید و اکنون به عنوان یک الگوی ناب در میان جوانان کشورمان محسوب می شود و در این در حالی است که تعداد زیادی از شهید حججی ها بودند که با اهدا نمودن جانشان، از اسلام پاسداری کردند و نگذاشتند که دست داعش جنایتکار به حرم حضرت زینب(س) و همچنین پای این گروه های تروریستی به مرزهای کشورمان برسد. پس می توانیم نتیجه بگیریم که بسیج علاوه بر اینکه پاسدار اسلام و ارزش های انقلابی در کشورمان است، برای دفاع از اعتقادات دینی و اسلامی هم حاضر است که فراتر از مرزهای کشورمان برود و مدافع اسلام ناب محمدی باشد. پس می توانیم بگوییم که بسیج یک شبکه عظیم مردمی و یک نیروی آماده برای دفاع از اسلام و کشورمان در شرایط بحرانی است. علاوه بر این در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله شاهد حضور نیروهای بسیجی در میان مردم آسیب دیده هستیم و تعداد بالای نیروهای بسیجی می تواند به عادی نمودن شرایط مناطق بحران زده از سیل و زلزله، کمک شایانی کند. علاوه بر این ها، شاهد اثرگذاری فعالیت های بسیج در عرصه های فرهنگی، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، بصیرت افزایی، روشنگری سیاسی، دشمن شناسی، اجتماعی، تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی، ورزش، موضوعات علمی، پژوهشی، اختراعات و... هستیم. پس می توانیم بگوییم که بسیج کارکرد زیادی برای کشورمان دارد.

 

به شهادت 92 هزار شهید بسیجی برای حراست از انقلاب اسلامی اشاره کردید. تا به امروز یادواره ای برای این شهدا در سطح ملی برگزار شده است؟

امسال برای نخستین بار تصمیم بر آن شد که بتوانیم نخستین کنگره ملی یادواره شهدای بسیجی را در تهران در آذر ماه امسال به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین بگیریم و برای این کار، از هفته دفاع مقدس شاهد تشکیل ستادی به ریاست مسئول سازمان بسیج مستضعفین هستیم و از آن روز به تابه امروز شاهد برگزاری یادواره شهدای بسیجی در میان استانها، اقشار بسیج هستیم و نخستین کنگره 92 هزار شهید بسیجی هم در این ماه، با حضور گسترده مسئولان لشکری و کشوری، خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و بسیجیان در استادیوم 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار می شود.

 

شهادت 92 هزار شهید بسیجی برای حراست از انقلاب اسلامی، چه معنا و مفهومی را برای دشمن به همراه دارد؟

کنگره 92 هزار شهید بسیجی برای نخستین بار است که در کشورمان به صورت ملی برگزار می شود و در گذشته شاهد برگزاری کنگره های عظیم در استان های کشورمان به صورت کلی بودیم و تفکیکی میان شهدای بسیجی، شهدای نیروی انتظامی و شهدای ارتش نبود اما این کنگره ملی فقط مختص شهدای بسیجی است. به شهادت رسیدن 92 هزار شهید بسیجی نشان دهنده این است که بسیج برای حفظ و بقای انقلاب اسلامی تلاش های گسترده ای انجام داده است و  به همین دلیل است که دشمنان انقلاب اسلامی از شبکه عظیم و مردمی بسیج هراس دارند، چرا که می دانند بسیج برای حراست از انقلاب اسلامی و دین اسلام حاضر است که از جانش نیز بگذرد و به همین دلیل، نمی توانند توطئه های شوم ضدانقلابی خود را در کشورمان پیاده سازی کنند چون بسیج به عنوان یک نیروی بازدارنده، دفع کننده تهدیدات و خطر آفرینی دشمنان انقلاب اسلامی است. بسیج یک نهادی برخواسته از متن انقلاب انقلاب اسلامی و مردم عزیز کشورمان و 4 دهه از تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی(ره) می گذرد و در طول این سال ها شاهد افتخار آفرینی بسیج در عرصه های مختلف کشور و در جهت خدمت به مردم و انقلاب اسلامی هستیم  و جود 92 هزار شهید بسیجی در طول این چهار دهه که تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی شده است، نشان می دهد که بسیج با فداکاری و از جان گذشتگی و اهدا نمودن جانش، در راه حفظ ارزش ها و مبانی اسلام و انقلاب اسلامی ثابت قدم بوده است.

 

نقش بسیج در مقابله با تهدیدات و توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی در کشورمان چقدر اثرگذار بوده است؟

در طول این سال ها شاهد حماسه و پیروزی های بسیج در گردنه های حساس و سخت انقلاب اسلامی بوده ایم و بسیج تلاش داشته که تهدیدات را به فرصت تبدیل کند و در طول این 40 سال شاهد عزت، افتخار و مجاهدت از ملت شریف ایران و انقلاب اسلامی توسط بسیج هستیم  و باید تاکید کنم که بسیج به پشتوانه مردمی بودن توانسته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان ستون محکم و استوار برای کشورمان در مقابل توطئه ها و تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی باشد. در فتنه 88 شاهد فعالیت های عده ای آشوبگر در کشورمان برای زیر سوال بردن امنیت داخلی کشورمان بودیم و بعد ها مشخص شد که سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی امریکا و اسرائیل، از اغتشاشات در تهران و سایر نقط کشورمان در فتنه 88 حمایت می کردند و در نهایت دیدیم که مردم با حماسه 9 دی و حضور حماسی خود، مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی زدند. در اعتراضات مردمی اخیر در کشورمان، مردم به افزایش بهای بنزین اعتراض داشتند اما برخی گروه های آشوبگر و مخرب، با پیوستن به صف های مردم باعث اتش زدن اماکن عمومی و برهم زدن نظم عمومی و امنیت برخی از شهرهای کشورمان شدند و در این شرایط بود که سپاه و بسیج به عنوان نیروهای مردمی و انقلابی پای کار آمدند و طی چند روز، باعث شکست توطئه های آشوبگران شدند. پس می بینیم که همچنان انقلاب اسلامی نیاز به نیروی عظیم و مردمی بسیج دارد چرا که بسیج یکی از مدافعان اصلی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه است و اگر بسیج نبود، دشمن به راحتی می توانست توطئه های خود را در کشورمان پیاده سازی نماید.

 

در وقوع سیل اخیر در کشورمان، نیروهای بسیجی چه خدماتی ارائه کردند؟

اقشار مختلفی در گروه های جهادی حضور دارند که می توان به پزشک، مهندس، دانشجو، طلبه و... اشاره کرد که هر یک به نوبه خود در تلاشند که باعث حل مشکلات مناطق محروم کشورمان شوند. باید قدردان زحمات بسیجیان در سراسر کشور باشیم چرا که گروه های بسیجی و مردمی در کشورمان فعالیت های گسترده ای انجام می دهند که برگزاری اردوهای جهادی و محرومیت زدایی یک نمونه بارز از این فعالیت هاست، به طوری که گروه های بسیجی در طول سال و به طور داوطلبانه در مناطق محروم و روستاهای فاقد امکانات، حضور پیدا می کنند و به ساخت و ساز، ترمیم خانه ها و مدارس در این روستاها می پردازند و در قبال این زحماتشان، هیچ انتظاری ندارند.علاوه بر این در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله شاهد حضور به موقع نیروهای بسیجی در مناطق آسیب دیده هستیم و باید گفت که بیش از 18 هزار گروه جهادی در کشورمان وجود دارد که در این مواقع، به کمک مردم آسیب دیده می شتابند.

اگر در پایان حرفی برای گفتن دارید، بفرمایید.

کارکرد بسیج فراگیر شده است و امروز شاهد فعالیت اقشار تخصصی در بسیج همچون بسیج کارگری، بسیج کارمندان، بسیج زنان، بسیج ورزش، بسیج ورزشکاران، بسیج هنرمندان، بسیج دانش آموزی، بسیج دانشجویی و... هستیم که همه این ها نشان می دهد که بسیج در عرصه های مختلف وارد شده است و مهمترین هدفش، خدمت به مردم عزیز کشورمان در راستای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی است.

 

ارسال نظرات