خبرهای داغ:
بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت های مسلمان رشد کرده است، هوشمندی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و عدالت خواهی میلیون ها انسان باایمان، تنها تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.
کد خبر: ۹۱۹۳۸۴۷
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

خبرگزاری بسیج- آرزو یوسفی؛ 

هر ساله در کشور هفته ای به نام هفته بسیج نامگذاری شده است (۲۹ آبان تا ۵ آذر). حضور پر رنگ و موفق بسیج در جنگ تحمیلی، ارزش بسیج را بیش از گذشته کرد از این رو، بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی می شناسند. باید توجه داشت که گرچه یکی از وظیفه های مهم بسیجیان، آمادگی نظامی برای دفاع از خطرهاست، ولی بسیج در نظر امام خمینی(ره) تکلیفی فراتر از این دارد. ایشان با درایت بی نظیر خود در سال های سخت دفاع، قشرهای گوناگون را به یکپارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحران جنگ تشویق کردند. قدرت مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه و پیوند الهی آنان با یکدیگر، نه تنها کشور را از رنج های جنگ نجات داد، بلکه بعد از جنگ نیز بسیج را به عنوان یکی از بزرگ ترین و محکم ترین نهادهای کشور مطرح ساخت.

 

5* آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره)

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر سال 1358، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد. هنوز یک سال از صدور فرمان امام نگذشته بود که رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام نوپای اسلامی و با حمایت استکبار جهانی، علیه ایران دست به حمله همه جانبه زد. در چنین شرایطی بود که جوانان سلحشور، به اشاره امام به صورت خودجوش و تحت تشکل‌های بسیجی به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقدیم خون خود، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کردند و حماسه‌ها و رشادت‌های بی‌سابقه‌ای آفریدند.

 

اینگونه بود که بسیج در تاریخ انقلاب اسلامی نه به عنوان یک نهاد نظامی صرف، بلکه به عنوان یک مکتب فرهنگی و ارزشی و کلمه طیبه‌ای که در بین همه اقشار ملت ایران ریشه دوانیده است، مطرح می‌شود. مقام معظم رهبری در مورد بسیج فرموده‌اند: " اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاکترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده‌اند".

 

*هدف از تشكیل بسیج/ بسیج نیروی فعال و آماده

آرمان والا و ایده بلند و هدف عالی انقلاب اسلامی ما را چنین می سزد كه از چار چوب مرزهای ایران بگذرد و دروازه های ملل محروم و توده های مظلوم و مستضعف جهان را بگشاید و پیام آرامش بخش و رسالت انسانی و رهائی بخش خویش را بگوش جان آنها برساند و زمینه های حكومت عدل الهی و جهانی امام عصر (عج) را آماده سازد و از این روی، بسیج تمامی نیروهای فعال و آمادگی جهت تحقق این آرمان ارزنده انسانی، امری ضروری و طبیعی به نظر می آید.

 

و از اینجا بود كه امام خمینی (ره) این قلب تپنده انقلاب و پیام آور آزادی و كرامت و هویت اسلامی و انسانی این قرن جهت مبارزه همه جانبه با آمریكای جهانخوار كه هر روز برای گسترش تجاوزات و سبعیت خویش، چنگ و دندان نشان می دهد و در رویارویی با همه ابرقدرتهای تجاوزگر و تیز، رشد انقلابی نهضت اسلامی را روز 5/8/58  بسیج عمومی اعلام فرمودند و هدف از تشكیل بسیج را گفتند كه " مملكت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد ".

 

* امنیت؛ ارمغان بسیج

مخالفت دشمنان با تحقق اندیشه های اسلامی، برپایی حکومت عدل را با مشکلات فراوانی روبه رو می کند؛ شیطنت ها و مزاحمت هایی که سلامت جامعه را به خطر می اندازد. نخستین گام برای گسترش مبانی دینی در کشور، ایجاد بستر مناسب و امنیت است. آرامش روانی و آسایش خاطر، عرصه را برای حاکمیت خدا و قانون او فراهم می آورد. یکی از حیاتی ترین وظایف بسیج، حفظ امنیت کشور است. شرکت پرشور در جنگ تحمیلی، نمونه برجسته ای از حضور موفق بسیج در صحنه امنیت ملی بوده است. اکنون نیز نیروهای بسیجی با گذراندن دوره های گوناگون نظامی، خود را در برابر تهاجم دشمنان خارجی و توطئه های داخلی آماده می سازند.

 

* بسیج در دوران انقلاب و دفاع مقدس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به‌سرعت با تهدیدات سخت و امنیتی از سوی گروهک‌های تجزیه‌طلب و گروهک‌های ضدانقلاب مواجه می‌شود، بر همین اساس، اولین نیاز کشور مقابله با ناامنی‌‌های ایجادشده توسط این گروهک‌ها بود. در این زمینه با توجه به نوپا بودن ساختار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عدم انسجام کافی در ساختار ارتش جمهوری اسلامی، بسیج به‌عنوان یکی از نیروهای اصلی دفاع از انقلاب اسلامی وارد صحنه می‌شود و به مقابله با گروهک‌های تجزیه‌طلب و ضد انقلاب می‌پردازد.

 

مدتی از این موضوع نمی‌گذرد که در 31 شهریور سال 59 حمله سراسری عراق به ایران آغاز می‌شود. در دوران دفاع مقدس نیز بسیج نقش اصلی دفاع از کشور را به‌عهده می‌گیرد و با اعزام نیروهای داوطلب و مردمی به جبهه‌ها منبع اصلی تأمین نیرو برای دفاع از کشور، انقلاب و دستاوردهای آن است. در حقیقت بار اصلی اداره جنگ در دوران دفاع هشت‌ساله بر دوش همین نیروهای مردمی که در قالب بسیج سازماندهی و به جبهه اعزام می‌شدند، بود و این نشان از دوراندیشی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در صدور فرمان تشکیل بسیج مردمی برای دفاع از کشور و انقلاب داشت.

 

 *تغییر رویکرد بسیج 

امروز با گذشت حدود چهار دهه از زمان تشکیل بسیج، این نهاد مردمی به یک سازمان راهبردی در جمهوری اسلامی بدل شده است. هرجایی که کشور و انقلاب نیاز به عنصری با روحیه جهادی برای حل مشکلات داشته باشد از ظرفیت این نیروی عظیم مردمی استفاده می‌کند. در چند سال اخیر اما با تغییر ماهیت تهدیدات و نیازهای کشور از حوزه سخت به نرم، بسیج نیز در حوزه‌های فعالیت خود تغییر ایجاد کرده و برای دفاع از دستاوردهای انقلاب در این حوزه‌ها وارد عمل شده است. طی سال‌های اخیر، بسیج با تشکیل قرارگاه جواد الائمه(ع) حوزه کاری خود را به‌سمت حل معضلات اجتماعی سوق داده است.

 

*بسیج الگویی برای ملت‌های منطقه

اما آنچه امروز بیش از همه نقش بسیج را برجسته و اهمیت این نهاد را مشخص می‌کند، انتقال فرهنگ مقاومت و دفاع مردمی به ملت‌های منطقه به‌خصوص کشورهای عراق و سوریه است. زمانی که شعله‌های تروریسم تکفیری و داعش می‌رفت تا با اشغال بخش اعظمی از کشورهای عراق و سوریه، تمام منطقه را در آتش خود بسوزاند و در زمانی که کار این دو کشور را بسیاری، تمام‌شده تلقی می‌کردند؛ تشکیل نیروهای دفاع وطنی در سوریه و حشد الشعبی در عراق و انتقال تفکر بسیجی و دفاع مردمی از ایران به این دو کشور، توانست علاوه بر پایان دادن به حکومت داعش، فصل جدیدی از نحوه دفاع در برابر دشمن به دنیا عرضه کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها