مصطفی شکاریان گفت: از ابتدای سال جاری، بالغ بر 7 هزار فقره پرونده در دادگاه‌های حقوقی، کیفری، دادسرای عمومی و انقلاب و شوراهای حل اختلاف شهرستان سامان مورد رسیدگی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۱۹۴۸۰۹
|
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مصطفی شکاریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: رئیس دادگستری شهرستان سامان گفت: از ابتدای سال جاری تا 15 آبان ماه 1398، 7 هزار و 848 فقره پرونده در دادگاه‌های حقوقی، کیفری، دادسرای عمومی و انقلاب و شوراهای حل اختلاف این شهرستان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس دادگستری سامان افزود: دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان سامان شامل دادستان، یک شعبه بازپرسی، دو شعبه دادیاری و یک شعبه اجرای احکام کیفری می‌باشد که در این راستا دادگاه‌های بدوی شامل یک شعبه دادگاه حقوقی، یک شعبه دادگاه کیفری، یک شعبه دادگاه انقلاب اسلامی و یک شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان سامان 8 شعبه شورای حل اختلاف در این شهرستان مشغول به فعالیت است، اظهار داشت: از این تعداد، 3 شعبه ویژه سازش و صدور حکم در شهر سامان و 5 شعبه در روستاها مشغول به فعالیت می باشند.

رئیس دادگستری شهرستان سامان یادآور شد: به موجب اصل 156 قانون اساسی، قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای حاکم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به منظور پشتیبانی از حقوق فردی، اجتماعی و تحقق بخشیدن عدالت دارای وظایفی است.

شکاریان اظهار داشت: رسیدگی و صدور حکم مورد تظلمات، شکایات و حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اقدام لازم در امور حسبیه، احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و نیز اقدام مناسب جهت پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین، از جمله وظایف قوه قضاییه است.

وی به سامانه ثنا یا همان ابلاغیه الکترونیکی اشاره کرد و بیان داشت: افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و کسانی که در سیستم قضایی پرونده ای ندارند نیز باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند؛ زیرا این کار به معنای ایجاد نشانی قانونی برای همه مردم در پیشگیری از برخی مشکلات قضایی تاثیر زیادی دارد.

افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و کسانی که در سیستم قضایی پرونده ای ندارند نیز باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند، زیرا این کار به معنای ایجاد نشانی قانونی برای همه مردم در پیشگیری از برخی مشکلات قضایی تاثیر زیادی دارد.

رئیس دادگستری شهرستان سامان یکی از اهداف اجرای این طرح را خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین این طرح احترام به حریم خصوصی افراد است که به عنوان مثال در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می‌داد، که این امر مشکلاتی را به همراه داشت، اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه با ورود به سامانه، اوراق خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: کاهش هزینه، یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است که در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد.

ارسال نظرات