روندهاي جديد در كشور ژاپن

​خودروهاي اجاره اي كه به هيچ جا نمي روند

در ژاپن مردم خودرو كرايه مي كنند اما يك كيلومتر هم آن را نمي رانند. در حقيقت شكل جديدي از به اشتراك گذاشتن خودرو در اين كشور شكل گرفته است.
کد خبر: ۹۱۹۵۹۹۱
|
۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سايپانيوز، خيلي از مشتريان خودروهاي اجاره اي، زماني كه خودرو را به صاحب آن باز مي گردانند، كيلومترشمار خودرو نشان مي دهد كه آنها اين خودرو را جهت جابه جايي و مسافرت شهري و نقل مكان استفاده نكرده اند.

در ژاپن دو كمپاني پيشتاز در به اشتراك گذاري خودرو به نام هاي Times24 و Orix با 12 هزار خودرو اشتراكي وجود دارد كه در فضاي پاركينگ در شهرهاي مختلف استقرار يافته اند. يك نرم افزار موبايلي هم وجود دارد كه مشتريان از طريق آن مي توانند نزديك ترين خودروي اشتراكي را 24 ساعت اجاره كنند.

يكي از مشتريان اين خدمات در نظرسنجي روزنامه پرتيراژ آساهي شيمبون  Asahi Shimbun مي گويد: «من اين خودرو را اجاره كردم كه در آن ناهاري كه از منزل آورده ام، بخورم». مشتري ديگر مي گويد: «خودروي اجاره اي معمولا تنها جايي است كه مي توانم در آن چند دقيقه اي را چُرت بزنم و استراحت كوتاهي داشته باشم، مخصوصاً زماني كه با مشتري قرار دارم. استراحت در خودروي اجاره اي شباهت به استراحت در كافي نت ها دارد. نيم ساعت خودروي اجاره اي كمتر از 4 دلار هزينه دارد.»

شركت ارائه دهنده ي خدمات اشتراك خودرو يا اجاره خودروي ديگري در ژاپن فعال است كه نام آن دوكومو NTT Docomo Inc است. اين شركت از 400 مشتري خود نظرسنجي كرده است. از هر 8 نفري كه خودرو اجاره كرده، اصلا نياز به سفر درون شهري يا جابه جايي نداشته است. همان طور كه در روزنامه شيمبون هم به آن اشاره شده، اكثريت كساني كه با خودروي اجاره اي به هيچ جا نمي روند، از آن براي خواب يا استراحت، مكاني شبيه به تلفن عمومي براي صحبت كردن كه كسي در آن مزاحم صحبت هاي خصوصي نمي شود، مكاني براي تمرين پيش از امتحان، مكاني براي عوض كردن لباس پيش از حضور در مراسم (مثل هالوين)، مكاني براي نگه داشتن موقت وسايلي كه خريداري شده است، مثل خريدهاي شب عيد و غيره.

در ايالات متحده نيز چنين روندي نامحسوس تر مشاهده مي شود.

ول يواد، مهندس نرم افزار در شهر سانفرانسيسكو مي گويد: «من معمولا در مورد اين مسائل صحبت نمي كنم. ولي بله، اين يك واقعيت است كه دليل اصلي اجاره كردن خودرو هميشه مسافرت هاي درون شهري نيست.»

خانم كالين كال، لابي گر صنعت انرژي در واشنگتن دي سي با نشان دادن اپليكيشن موبايلي مخصوص اجاره ميني ون مي گويد: گاهي اوقات پيدا كردن يك وجب جا كه در آن يك دوربين پشت گردن شما نباشد [مكاني كه حريم خصوصي در آن حفظ شود] در شهرهاي بزرگ مثل واشنگتن دي سي كار راحتي نيست. حتي گاهي معني نمي دهد كه نصف شهر را طي كنيد و به دفتر كار خود برگرديد، به جاي آن 11 دلار مي دهيد و در يك ميني ون كار خود را انجام مي دهيد. كالين كال مي گويد حتي مي توانيد غذا سفارش بدهيد و از رستوران بخواهيد به ميني وني كه در آن مستقر هستيد برساند.

در ميان جوانان نيز اين روند در حال افزايش است، ميكي بودستاك مي گويد كه خودش گواهينامه رانندگي ندارد اما با دوستانش فيلم سينمايي ترسناك US را روي لپ تاپ در يك هونداي اجاره اي مدل CR-V ديده است! او مي گويد ديدن فيلم در ميني ون بسيار راحت تر از اتاق خوابگاه دانشجويي بوده است با آن همه سر و صدا است! ضمن اين كه در خودرو نشسته اي بدون آن كه سوخت مصرف كني و هوا را آلوده كني!

به نظر مي رسد كه در شهرهاي بزرگ، خودرو و موبايل دست به دست هم داده اند كه برخي از مشكلات شهري را حل كنند.

منبع: مجله اتومبيل

ارسال نظرات