یادواره شهید میرزاکوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید طلبه گیلان در رشت برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۹۶۲۶۸
|
۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، یادواره شهید میرزاکوچک جنگلی و 152 شهید طلبه گیلان صبح امروز با حضور رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده معظم کل قوا و اقشار مختلف مردم در مصلی امام خمینی(ره) رشت برگزار شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان در این مراسم با اشاره به نقش‌آفرینی مردم گیلان در مبارزه با استکبار جهانی اظهار داشت: استان گیلان و مردم فهیم و ولایتمدار آن در همه عرصه‌ها برای مبارزه با طاغوت همواره پیشگام بودند‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن تسخیری با اشاره به 152 شهید روحانی استان گیلان خاطرنشان کرد: روحانیت نیز در عرصه مبارزه با طاغوت بسیار خوش درخشیدند و حتی بسیاری از طلاب نیز پس از تحمل سختی‌های بسیار و اسارت به شهادت رسیدند.

به گزارش بسیج، "یونس استادسرایی" مشهور به میرزا کوچک جنگلی، اهل رشت، در سال 1259 دیده به جهان گشود و در سال 1286 شمسی به صفوف آزادی‌خواهان در گیلان پیوست و برای سرکوبی محمدعلی شاه روانه‌ تهران شد.

میرزاکوچک جنگلی در جوانی به تحصیل دینی مشغول شد و او از نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند و سپس به گیلان بازگشت و رهبری گروهی را که قصدشان آزادسازی ایران از اشغال روسیه بود را بر عهده گرفت.

وی مردی با بنیه قوی و از نظر اجتماعی نیز دارای ادب، فروتن، خوش برخورد، مومن به اصول اخلاقی و طرفدار عدل و آزادی و حامی مظلومان بود.

افرادی نظیر دکتر حشمت و میرزا حسین کسمایی که از چهره‌های تحصیل کرده و فرهیخته گیلان بودند نیز در میان طیف طرفداران میرزا دیده می‌شدند.

میرزا پس از رشادت‌های بسیار زمانی که همراه با تنها یار وفادارش به طرف کوه‌های تالش حرکت می‌کرد گرفتار بوران و طوفان گردیدند و سرانجام زیر فشار سرما و برف جان خود را از دست داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات