یادداشت/ سیروس فتح‌اله

ایران و العراق؛ لایمکن الفراق

جایگاه ایران در میان ملت عراق برای آمریکایی‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی خوشایند نیست، بر همین اساس آن‌ها با صرف هزینه‌های سنگین به‌دنبال برهم زدن روابط حسنه و تاریخی بین دو ملت ایران و عراق هستند؛ اما هرگز اهداف شوم آن‌ها محقق نخواهد شد، چون عراقی‌ها و ایرانی‌ها به خوبی پی به این توطئه برده‌اند.
کد خبر: ۹۱۹۶۲۸۰
|
۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ سیروس فتح‌اله؛ اعتراضات مردمی عراق علیه فقر و فساد اول اکتبر سال جاری (9 مهر) در میدان «التحریر» بغداد و برخی از استان‌های جنوبی این کشور کلید خورد؛ اعتراضاتی که در روزهای اول کاملا مسالمت‌آمیز و رنگ و بوی معیشتی داشت، اما بلافاصله با ورود عناصر فرصت‌طلب و پشت پرده به سمت خشونت و آشوب هدایت و شعارهای معیشتی و اعتراض به بیکاری، کم‌کم به شعار علیه دولت و حکومت سیاسی در عراق تبدیل شد.

در این اعتراضات که تقریبا دو ماه از شروع آن می‌گذرد، تلاش برخی از طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تغییر دادن سمت و سوی آن از مسیر درست به سمت اغراض سیاسی کاملا مشهود و عیان است؛ چون این طرف‌ها با تمام قوا سعی می‌کنند، این اعتراضات را اعتراضی در ضدیت با ایران تعریف و جا بیندازند.

حمله به کنسولگری ایران در کربلا و نجف در روزهای اخیر توسط عناصر معلوم الحال که از جانب برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت می‌شدند، دو رخدادی مهمی هستند که نمی‌توان به راحتی و بدون تحلیل از کنار آن‌ها عبور کرد.

اگر به حمله معترض‌نمایان به کنسولگری ایران در کربلا نگاه کنیم، می‌بینیم که ویدئوی حمله به کنسولگری ما در کربلا توسط ترامپ در توییتر بازنشر داده شده می‌شود؛ پس جایی برای شک درباره تایید یا مشارکت غیرمستقیم آمریکایی‌ها در آن نمی‌ماند.

جالب است که ردپای آمریکایی‌ها در حمله به کنسولگری کشورمان در نجف نیز به‌وضوح دیده می‌شود. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنج روز قبل از اینکه کنسولگری کشور ما در نجف مورد حمله قرار بگیرد، در سفری غیر منتظره وارد پایگاه نظامی «عین الاسد» در استان انبار عراق می‌شود و در ادامه به تماس تلفنی با نخست وزیر عراق اکتفا کرده و سپس راهی اربیل می‌شود و توسط مقامات اقلیم کردستان عراق مورد استقبال رسمی قرار می‌گیرد و به محض اینکه از این کشور خارج می‌شود می‌بینیم که موج اعتراضات خشونت‌آمیز در این کشور افزایش می‌یابد و در نهایت کنسولگری کشور ما در نجف از سوی معترض‌نمایان نقاب‌دار مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرد.

پس با بررسی این روند‌ها به هیچ‌عنوان نمی‌توان گفت رخدادهایی که در روزهای اخیر در عراق علیه اماکن دیپلماتیک کشور ما صورت گرفت، امری اتفاقی و طبیعی است و آمریکایی‌ها، اماراتی‌ها، صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و ... در حمایت مالی و نظامی این معترض‌نمایان مسلح و سازماندهی شده برای تخریب کنسولگری ما هیچ نقشی نداشته‌اند؛ اما این درحالی است که برخی از گزارش‌‌ها حاکی از آن است که حواله‌های بانکی از سوی همین کشورهایی که نامشان را بردیم به برخی از طرف‌های مشکوک در عراق صادر شده است.

در پایان باید گفت که جایگاه و نفوذ ایران در میان ملت عراق برای آمریکایی‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی خوشایند و قابل تحمل نیست، بر همین اساس آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آن‌ها از عربستان سعودی گرفته تا رژیم صهیونیستی به‌دنبال برهم زدن روابط حسنه و تاریخی بین دو ملت هستند و می‌خواهند با صرف هزینه‌های سنگین مالی مسیر اعتراضات را در این کشور به سمت دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هدایت کرده و به دوستی میان دو ملت و رهبران سیاسی آن‌ها که اخیرا توطئه‌های امنیتی و اقتصادی آن‌ها را خنثی کرده‌اند، پایان دهند، اما هرگز در این زمینه موفق نخواهند شد؛ چون ملت عراق به خوبی دخالت آمریکایی‌ها و مزدورانشان را در این اعتراضات درک کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار