خبرهای داغ:
سردار حق طلب گفت: به عنوان ادای دین به ساحت مقدس شهدای بسیج و همچنین به واسطه تکریم و تجلیل از خانواده معظم شهدا، جانبازان این کنگره برگزار می شود.
کد خبر: ۹۱۹۶۲۹۸
|
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج، نشست خبری اجلاسیه نهایی کنگره ملی بزرگداشت 92 هزار شهید بسیجی در سالن رضویه سازمان بسیج مستضعفین با حضور سردار حق طلب مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج برگزار شد.
سردار حق طلب با درود و تهیت به محضر امام راحل(ره) و شهدای معظم به بیان نکته‌ای از فرمایشات امام راحل (ره) با موضوع بسیج پرداخت و گفت: امام راحل(ره) بسیج را شجره طیبه و درخت تناورو پر ثمری خواند که شکوفه‌های آن بوی نهال وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏ یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‏ نشانی رفته ‏اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا  با بسیجیانم محشور گرداند چراکه در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی هستم.
وی در ادامه به فرمایش امام خامنه‌ای درباره بسیج اشاره کرد و افزود: امام خامنه‌ای فرموده‌اند یاد شهیدان نباید از ذهنیت‌ها خارج شود، شهیدان را باید زنده نگاه داشت و یادشان را باید گرامی بداریم. امروز اگر جلوه‌های زیبای پرشور حضور جوانان را در عرصه‌های پر خطر فلسطین و لبنان مشاهده می‌کنیم این روحیه از بسیج است. مطمین باشید اگر حضور بسیج مستضعفین در هشت سال دفاع مقدس نبود امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود.
مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با بیان مقدمه‌ای پیرامون انگیزه برگزاری کنگره ملی یاد شهدا اظهار کرد: دفاع مقدس یکی از مهم ترین وقایع تاریخی کشور ما است. برای درک اهمیت این واقعه بایستی به تاریخ سال ها قبل مراجعه کرده و آن را مرور کنیم. زمانی ایران بخش‌های وسیعی از خاک ایران را با تلنگر و تهدیدهای کشورهایی که هنوز ابر قدرت نبودند از دست داد، از حمله قفقاز یا بخش‌هایی از غرب کشور و یا بخشی در حاشیه جنوبی خلیج همیشه فارس. البته گاهی هم صرفا به دستور کشور استکباری به حاکمان ترسو و بزدل مانند پهلوی این اتفاق صورت می‌گرفت.
سردار حق طلب در ادامه تصریح کرد: این توجه به تاریخ پیش از انقلاب، اهمیت انقلاب اسلامی را روشن‌تر می‌کند. در حقیقت زمانی نظام ما درگیر جنگ تمار عیار شد که دو قدرت غرب و شرق بعد از 70 سال مقابله با یکدیگر، در کنار هم قرار گرفتند، همینظور حدود 40 کشور اروپایی و عرب با یکدیگر هم پیمان شدند. و با سرکردگی صدام ملعون جنگی طولانی را به ایران تحمیل کردند. در مقایسه این جنگ تحمیلی با تاریخ قبل از انقلاب معلوم می‌گردد ما بدون اینکه ذره‌ای از خاک وطنمان را از دست بدهیم، تنها  و پیروزمندانه در برابر این قدرت ها ایستادیم و با دستاوردهای شکوهمندانه پیروز شدیم.
وی ادامه داد: در دوران رژیم منحوس رضا خان ، رضا خان با اشاره قدرت‌ها کشور را ترک کرد حال وضعیت ارتشش معلوم است دیگر، در دوران محمد رضا پهلوی نیز ظهور و بروز ارتش ایران به دست امریکا بود به گونه‌ای که نیروهای ارتش ایران به دستور امریکا در جنگ ویتنام شرکت کرد. حال مقایسه این دو نشان می‌دهد آنچه در دوران دفاع مقدس مهم بود و از ارکان اصلی پیروزی محسوب می‌شود، نقش بسیج است.

سردار حق طلب خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس در کنار نقش رهبری و ولایت فقیه، نیروهای مسلح، اعتقادات و روحیه انقلابی و ایثار و شهادت طلبی، نقش بسیج یکی از ارزنده ترین عوامل پیروزی قلمداد می‌شود. امام خامنه‌ای نیز فرمودند اگر بسیج در طول هشت سال دفاع مقدس نبود امروز سرنوشت کشورچیز دیگری بود.

وی در پایان مقدمه علت تشکیل کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی گفت: بنابراین به دلیل این اهمیت که دفاع مقدس ایران در بین کارشناسان به عنوان یک دفاعی کاملا مردمی معرفی شده است و بیشترین آمار نیروهای دفاع کننده نیروهای مردمی و بسیج هستند، ضرورت می‌دانستیم که به عنوان ادای دین به ساحت مقدس شهدای بسیج وهمچنین به واسطه تکریم و تجلیل از خانواده معظم این شهدا و همچنین بسیجیانی که امروز مفتخر به نشان جانبازی و ایثارگری هستند ادای احترام کرده و کنگره‌ای با عنوان کنگره بزرگداشت نود و دوهزار شهید بسیجی برگزار شود. لازم به ذکر است که یادواره‌های شهدا در سه سطح ملی، استانی و اقشار برگزار شده است . البته که تمام فعالیت های این کنگره در قالب تدوین کتاب و مستند ادامه خواهد داشت.
مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر گفت: مراسم اختتامیه در 13 آذر ماه در استادیوم 12هزاری آزادی با حضور مسئولین لشگری و کشوری، خانواده‌های شهدا، بسیجیان و پیشکسوتان سراسر کشور از جمله بسیج سپاه محمد رسول الله(ص)، گردان بسیجی از اقوام مختلف و حضور داوطلبانه مردم برگزار خواهد شد.
سردار حق طلب در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان افزود: همانگونه که در تبلیغات مشاهد کردید از ریاست قوه قضاییه برای مراسم اختتامیه دعوت به عمل آمده است.
وی پاسخ داد: از زمان شروع جنگ تحمیلی هر بار عزیزی به درجه شهادت نائل می‌گشت، مردم نسبت به بزرگداشت شهید عزیز اقدام می‌کردند. بعد از پیروزی کنگره‌های یاد شهدا به اشکال مختلف برگزار شده است. در سال 98 در کردستان و استان مرکزی ، کنگره شهدای کردستان و استان مرکزی برگزار شد و البته در ابتدای دی ماه کنگره شهدای استان هرمزگان و در اواخر دی کنگره شهدای استان بوشهر برگزار خواهد شد. تقریبا در سال قریب به 20 هزاریادواره در حوزه‌ها، پایگاه‌ها، نواحی بسیج، مساجد، محلات، مدارس و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. تا پایان سال 1400 نیز سایر استان‌ها حداقل برای یکبار کنگره شهدای استانی خود را خواهند داشت. در سطح اقشار هم کنگره‌های شهدای دانشجویی، کارگری، عشایری و ... را داشته‌ایم ولی کنگره ای که با عنوان شهدای بسیجی باشد برای اولین بار به مناسبت 40 سالگی بسیج صورت گرفته است.
مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج پاسخ داد: با توجه به فرموده امام خامنه‌ای که فرمودند کنگره های شهدا به مراسم ختم باشکوه تبدیل نشوند، اقداماتی در این راستا صورت گرفته است . لذا در راستای کارهای زیربنایی این کنگره جهت آشنایی با شهدای بزرگوار و تکریم خانواده‌های شهدا، جمع آوری اسناد و اطلاعات پیرامون شهدا و همچنین تبیین و تدوین در قالب کتاب مستند و کماکان ادامه خواهد داشت.
سردار حق طلب ادامه داد: تدوین مستندهای شهدای بسیجی، طرح حمایت از ایتام با نام شهدای بسیجی، پروژه های محرومیت زدایی با نام شهدای بسیجی، سرکشی و دیدار با خانواده های شهدای بسیجی، تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند( به عنوان نمونه در استان مرکزی 650 جهیزیه) ، ساخت کلیپ، نماهنگ و سرود از سایر برنامه‎هایی است که در کنار کنگره‌ شهدای بسیج انجام شده و خواهد شد. همچنین در مراسم اختتامیه بالغ بر صد کتاب نیز رونمایی خواهد شد.
وی در پایان سخنانش اظهار کرد: از آنجا که 36 هزار شهید دانش آموزی داریم در 40 هزار مدرسه در سراسر کشور یادواره لاله‌های روشن در حال برگزاری است بدین صورت که عکس شهدای دانش آموزی را بر روی کاشی ترسیم شده است و در مدارس نصب می شود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها