سردار آسودی:

باید برای ماندگار کردن حماسه‌های دوران دفاع مقدس از هنر استفاده کرد

مسئول موسسه فرهنگی هنری پاسداران اهل قلم گفت: باید برای ثبت و ماندگاری حماسه‌های دوران دفاع مقدس و کاری که رزمندگان انجام دادند، از هنر استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۱۹۶۳۷۰
|
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

به گزارش سرویس بسیج هنرمندان خبرگزاری بسیج، سومین جشنواره سراسری دوسالانه حبیب حرم با معرفی برگزیدگان در بخش‌های داستان، هنرهای نمایشی، شعر، کلیپ و موشن گرافیک به کار خود پایان داد.

در این جلسه سردار محمدعلی آسودی مسئول موسسه فرهنگی هنری پاسداران اهل‌قلم با اشاره به اینکه ما گنجینه‌ای به نام دفاع مقدس داشتیم که در حال حاضر دو گنجینه مدافعان حرم و شهدای امنیت نیز به آن اضافه‌شده است، اظهار داشت: در عرصه شهدای مدافعان حرم افرادی مانند حمید حسام کتاب "خداحافظ سالار" را به نگارش درآورده‌اند هرچند نیاز است آثار بیشتری در این عرصه تولید شود.

وی بابیان اینکه در بخش شهدای امنیت نیز ما وقایعی مانند فتنه 78، 88، 96 و امسال را پشت سر گذاشته و افرادی مانند شهید ابراهیمی را تقدیم اسلام کردیم، افزود: این شهید معزز در اتفاقات اخیر به بدترین وضع ممکن و با شدیدترین شکنجه به شهادت رسید موضوعی که اگر می‌خواهیم به آن بپردازیم تا ماندگار شود باید از ظرفیت هنر بهره ببریم.

مسئول موسسه فرهنگی هنری پاسداران اهل‌قلم با تأکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس فرماندهان و رزمندگان به وظیفه خود عمل کرده و حماسه‌های بسیاری را خلق کردند، ابراز کرد: این حماسه‌ها که بسیاری از آنها قابل توصیف نیستند برای ماندگار شدن باید تبدیل به محصولات هنری در قالب‌های مختلف شوند مانند همان کاری که کشورهای اروپایی برای ثبت تاریخشان انجام دادند.

وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب دریکی از دیدارهایشان با هنرمندان فرمودند لازم است حداقل فهرستی از وقایع و حماسه‌هایی که در دوران دفاع مقدس رخ‌داده تهیه شود ابراز کرد: خوشبختانه کار نگارش این از چندی پیش آغازشده و به‌زودی به پایان می‌رسد.

آسودی با اشاره به اینکه متأسفانه به عدم پرداختن مناسب به رویدادها و وقایع دوران دفاع مقدس برخی افراد با نگارش کتاب‌هایی این فرهنگ را زیر سؤال بردند که البته امر عادی نیست، گفت: ازجمله مواردی که می‌توانند مانع از بروز چنین اتفاقاتی شود استفاده از هنر است.

وی بابیان اینکه حتی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز ازجمله راهکاری عملیاتی کردن آن تشکیل کارگروه‌های فرهنگی است، افزود: امروز در عراق، ایران و سوریه افرادی هستند که با گفتن برخی سخنان تفرقه‌افکنی می‌کنند درحالی‌که می‌توان با استفاده از هنرهای نمایشی این فتنه را خاموش کرد.

آسوده اعلام کرد: در حال حاضر در مجموعه پاسداران اهل‌قلم بیش از چهار هزار نویسنده در 15رشته و در موضوعات مختلف فعالیت می‌کنند و به‌زودی نیز در دی‌ماه امسال جشنواره چهاردهم مجموعه را برگزار می‌کنند.

شهید همدانی با وجود مشغله‌های بسیار از موضوع مهم مردم داری غفلت نمی‌کرد

جانشین فرمانده سپاه همدان و از هم‌رزمان شهید همدانی نیز با اشاره به اقدامات شهید همدانی در سوریه اظهار داشت: در عظمت کار شهید همدانی همین بس که سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح گفتند اگر سردار همدانی در سوریه نبود از این کشور چیزی باقی نمی‌ماند.

وی بابیان اینکه شهید همدانی اقداماتی در سوریه و دیگر مناطق مانند عراق، لبنان، کنگو و غیره انجام دادند که به دلیل محرمانه و سری بودن آنها شاید تا سال‌ها بعد نیز گفته نشوند، ابراز کرد: با همه این مشغله و مأموریت‌ها شهید همدانی از موضوع مهم مردم‌داری غافل نمی‌شد.

سردار مهدی فرجی با تأکید بر اینکه شهید همدانی هنگام کمک به افراد توجهی به مسائل سیاسی و غیره نداشت، گفت:ایشان قبل شهادتش مبلغی پول به من دادند و از من خواستند آن را به دست یک خانواده برسانم من نیز همین کارکردم اما وقتی متوجه شدم پدر خانواده مشکلاتی دارد از این کار ناراحت شدم و موضوع را به شهید همدانی گفتم.

وی افزود: وقتی شهید همدانی حرف‌های من شنید گفت فکر می‌کنی در مشکلی که برای این خانواده به وجود آمده سهم ما چقدر است، آن فردی که تو دیدی رزمنده‌ای که در فاو حماسه آفرید آن‌قدر که فرمانده وقت سپاه گفت شما توانستید تنگه احد را حفظ کنید.

هم‌رزم شهید همدانی با تأکید بر اینکه توجه به رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید همدانی بود، تصریح کرد: شهید همدانی درباره آن رزمنده گفتند او فردی بود که به دلیل زخم‌ها و جراحات بسیاری که داشت پزشکان مجبور بودند برای تسکین دردش روزانه مقدار زیادی مورفین به وی تزریق کنند و اگر امروز او به اینجا رسیده است به دلیل بی‌توجهی و کوتاهی ما نسبت به آنها است.

فرجی با اشاره به مشی بسیجی و خلق‌وخوی اسلامی این سردار دلاور گفت: ایشان در برخورد با افراد به مباحث سیاسی توجه نمی‌کرد یعنی بین افراد خط کش نمی‌گذاشت تا جدایشان کند.

کاری که شهید همدانی برای رفع مشکل سوریه انجام داد نسخه ثانویه نداشت

دیگر هم‌رزم شهید همدانی و نویسنده کتاب تحسین‌شده "وقتی مهتاب گم شد" نیز با تشریح ویژگی‌های اخلاق قافله‌سالار شهدای مدافع حرم بیان کرد: ایشان فردی بود که عموماً چیزهایی را می‌دید که دیگران نمی‌بینند یا کمتر متوجه آنها می‌شدند یا بهتر بگویم نافذ البصیرت بودن درباره ایشان مصداق داشت.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی به نقش زنان در دوران دفاع مقدس به معنای واقعی کلمه ایمان داشتند موضوعی که ما ممکن است فقط به زبان بیاوریم، افزود: هنگامی‌که کتاب "آب هرگز نمی‌میرد" رونمایی شد برای جالب بود بدانم کدام بخش کتاب برای ایشان جالب بوده است.

حمید حسام ابراز کرد: برخلاف تصورم که گمان می‌کردم ایشان به بخش‌های جبهه و رزمندگان اشاره می‌کنند شهید همدانی به نکته‌ای درباره زندگی خانوادگی راوی کتاب حاج میرزا سلگی اشاره‌کرده و گفتند اگر همراهی این همسران صبور نبود این حماسه‌ها نیز خلق نمی‌شد.

وی با ذکر خاطره‌ای که برای نخستین باربیانش می‌کرد، افزود: بعدازاینکه آتش فتنه داعش فروکش کرده بود یک‌بار از ایشان پرسیدیم در این قصه، اتفاقات کدام کشور سخت‌تر بود و ایشان گفتند در عراق، اتکا به مرجعیت مسیر را مشخص کرد و تشکل حشد الشعبی شکل گرفت در لبنان نیز به دلیل محوریت پیدا کردن سید حسن نصرالله مشکلات به نحوی برطرف شد اما در سوریه هیچ‌یک از این موارد وجود نداشت که بتوان بر اساس ان اقدامی کرد.

نویسنده کتاب "خداحافظ سالار" بیان کرد: بعد از شهادت شهید همدانی به سوریه رفته و دیدم ایشان کاری در آنجا کردند که کارستان بود که نسخه ثانویه برای بازکرده گره مشکلات سوریه نداشت.

وی گفت: راه‌اندازی بسیج وطنی متشکل از 150 هزار نفر برای دفاع از حرمی که در محاصره گروه‌های تکفیری وداعش بود نشان داد این کار جز به دست فردی که تجربه راه‌اندازی سه لشگر در دوران دفاع مقدس داشته یا مزین به روحیه و خلق بسیجی است امکان‌پذیر نبود.

حسام تصریح کرد: ایشان در گرماگرم آموزش‌های نظامی، طراحی نقشه و غیره از ارتباطات مردمی با خانواده شهدا، مردم و حتی خانواده‌هایی که همسرانشان در جبهه دشمن فعالیت می‌کردند نیز غافل نبود و برای آنها اقداماتی انجام داد تا آنها زیر چتر رأفت اسلامی باشند.

وی افزود: شهید همدانی از بخش هنری نیز غافل نبود و مدام در تلاش بود تا کتاب‌های ترجمه‌شده دفاع مقدس را به سوریه ببرد و در اختیار رزمندگان آنها قرار دهد.

به گزارش تسنیم در آئین اختتامیه سومین جشنواره دوسالانه سراسری حبیب حرم از خانواده شهید شاخص همدان شهید اسلامیان و دیگر برادران شهید وی تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از کتاب "حدیث حاضرغایب" روایت سردار جعفر مظاهری از سال‌های همراهی با سرلشگر شهید حاج حسین همدانی که توسط محسن صیفی‌کار به رشته تحریر درآمدهاست رونمایی شد. در بخش پایانی این جشنواره نیز منتخبان و برگزیدگان این رویداد فرهنگی هنری تجلیل شدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار