تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سیاستمداران ما در آن زمان شرایط سلطه به کشور را پذیرفته بودند، اظهار کرد: در آن شرایط مدرس می‌گوید ما با همه ارتباط برقرار می‌کنیم، اما سلطه هیچ کس را نمی‌پذیریم.
کد خبر: ۹۱۹۶۵۷۵
|
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حضرت حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی امروز در مراسم بزرگداشت هشتاد و دومین سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس (ره) در زیارتگاه این شهید راه حق و حقیقت در شهر کاشمر اظهار کرد: خدا را شاکر و سپاسگذارم که این توفیق نصیبم شد تا به کاشمر سفر کنم و قبر شهید مدرس (ره) را زیارت کنم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه زمانی که انسان زندگی نامه شهید مدرس (ره) را می‌خواند و مطالعه می‌کند بر ارادت انسان به این عالم می‌افزاید، ابراز کرد: مدرس از یک جایگاه علمی و حوزه‌ای برجسته‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه مدرس از یک جایگاه علمی، حوزه‌ای و برجسته‌ای برخوردار بود، افزود: مدرس یک ملا و یک فقیه بود، به طوری که در دوره مجلس و ورود به عرصه سیاست و آن دوره ۱۰ ساله تبعید، اما متفاوت‌تر از دیگر تبعید ها، زندان، اما سخت‌تر و دشوارتر از هر زندانی.

حجت الاسلام مروی ادامه داد: کسانی که مدرس را به خواف و کاشمر تبعید کردند هیچ گاه تصور نمی‌کردند که روزی نام مدرس به نیکی و زیبایی بر تارک تاریخ درخشان ایران بدرخشد، و نام آن‌هایی که تمکن و زوری داشتند از یاد‌ها برود و اگر در یاد‌ها هم بماند، به عنوان سنبل بدی و زشتی و وابستگی و مزدوری و ظلم و جنایت در ذهن مردم بماند.

وی با بیان اینکه تصور نمی‌کردند روزی مدرس بدرخشد، بیان کرد: تصور می‌کردند با تبعید این مرد الهی و خدایی، مدرس، نام مدرس و مدرس‌ها را برای همیشه دفن می‌کنند، اما امروز به پاس گرامیداشت این مرد بزرگ، روز شهادتش را روز مجلس نامگذاری کرده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: تجلیل از این مرد بزرگ تجلیل از یک شخص، یک عالم بزرگ و یک مراسم معمولی یادبود نیست بلکه تجلیل از مدرس و مدرس‌ها تجلیل از فضیلت‌ها، آرمان‌ها و خوبی‌هاست و ارائه آن به جامعه و الگو قراردادن صاحبان این فضیلت‌ها برای جامعه است.

وی گفت: همان گونه که رهبر انقلاب می‌فرمایند ما با تجلیل از شهید مدرس (ره) در حقیقت به همه ارزش‌هایی ارج می‌نهیم که در وجود این اسوه فضیلت متجلی شده بود، به همین دلیل تجلیل از شهید مدرس تجلیل و بیان ارزش‌ها است.

حجت الاسلام مروی تأکید کرد: بزرگداشت مدرس و تکریم و تعظیم و تجلیل از او در واقع بیان یک فضیلت و حقیقت و ارائه الگوی یک انسان بافضیلت، باتقوا، شجاع، نترس و مسلمان واقعی و مردم‌دوست به جامعه است بنابر این مراسم‌ها و تجلیل‌ها و تکریم‌ها باید باشد.

وی اظهار کرد: امام راحل به ندرت از کسی نام می‌بردند و یکی از کسانی که امام چندین بار نام او را بردند و بار‌ها از او تجلیل کردند شهید مدرس بود چرا که مدرس برای امام یک الگو و اسوه بود و ایشان از مدرس درس‌های زیادی گرفته بود و به یک معنا تربیت شده مکتب مدرس بود و لذا نسبت به هیچ کس دیگری نداریم که امام نسبت به او این همه تجلیل و تکریم کرده باشد.

مروی تأکید کرد: امام راحل در مورد مجلس می‌فرماید سعی کنید مثل مرحوم مدرس را پیدا کنید، البته مثل مدرس که به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود.

وی با اشاره به خصوصیات شهید مدرس گفت: یکی از ویژگی‌های این مرد بزرگ ساده‌زیستی او بود چه آن زمان که یک طلبه ساده بود و چه آن زمان که نماینده مجلس شد و منزل او محل رفت و آمد بزرگان و رجال بود زندگی او تفاوتی نداشت و امام راحل هم فرمودند که زندگی مدرس یک زندگی ساده و محقر بود و لباس کرباس ایشان زبانزد بود.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: همین ویژگی و ساده‌زیستی باعث آزادگی مدرس بود و با کسی رودربایستی نداشت و خودش هم می‌گفت: اگر من هر حرفی را بی‌پروا می‌زنم برای این است که چیزی ندارم و از کسی چیزی نمی‌خواهم و شما هم اگر توقع خود را کم کنید آزاد می‌شوید.

مروی افزود: ما برای آزادگی خیلی تمجید می‌کنیم، اما انسان به همین سادگی نمی‌تواند بگویم من آزاد هستم و وامدار و محتاج کسی نبودن و خود را در بند و اسیر مادیات و احترامات و عناوین نکردن است که آثار آزادگی است، ولی کسی که برای پست و مقام به هر کسی رو می‌اندازد و خود را وامدار و محتاج دیگران می‌کند نمی‌تواند ادعای آزادگی کند بلکه او اسیر است و در هر مقام و منصبی هم که قرار بگیرد آزاد است.

وی ادامه داد: کسی که وقتی می‌خواهد حرفی بزند به این می‌اندیشد که آیا جریان و حزب و قوم من از این حرف ناراحت می‌شوند یا نه این آزاد نیست، ولی مدرس ملاحظه این و آن را نمی‌کرد بلکه فکر می‌کرد که آیا این حرف درست است یا نه و لذا خودش گفته است که خدا دو چیز به من نداده است: ترس و طمع و هر کس با منافع و مصالح ملی همراه باشد من هم با او همراه هستم و هیچ وزیری نیست که بتواند بگوید مدرس یک تقاضا از من کرده است و هیچ کاغذی در هیچ وزارتخانه‌ای ندارم و تقاضایی از کسی نکرده و نمی‌کنم و لذا این گونه فردی را می‌گویند آزاده و عصاره مجلس.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: متآسفانه هم اکنون درکشور ما رایج است که از وزرا تقاضا‌هایی می‌شود و حتی تهدید به استیضاح می‌کنند.

مروی گفت: مدرس از هیچ قدرتی نمی‌ترسید و حق را می‌گفت چرا که شجاع بود، چون وامدار نبود و خود را به کسی محتاج نمی‌دانست و از همه خلق و خلایق خود را بی‌نیاز می‌دانست و تنها از خدا می‌ترسید.

وی افزود: خصوصیت دیگر مدرس عالم به زمان بودن است چرا که خیلی‌ها فقیه هستند و زاهد هم هستند، اما عالم به زمان نیستند و افق دید آن‌ها محدود است و آینده را نمی‌تواند ببیند، اما مدرس در عین زهد و تقوا و خداترسی، عالم به زمان بود و فهم درست از نیاز‌های زمان داشت به گونه‌ای که او در آن زمان از ساخت مدرسه و دانشگاه دفاع می‌کرد و می‌گفت: ما به متخصص‌های زیادی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه من وابسته به هیچ جناحی نیستم و خط من خط رهبری است افزود: ویژگی دیگر شهید مدرس نگاه او به انتخابات بود و او به نوع انتخاب می‌اندیشید و می‌دانست که سرنوشت کشور را انتخابات و مجلس تعیین می‌کند لذا او نقش مجلس را خوب می‌دانست و می‌گفت: آرزو می‌کنم روزی را که از طرف مجلس شورا به ملت اعلان انتخابات شود و هیچ شرایطی هم معین نشود و مردم خودشان بدانند چه کسی را باید انتخاب کنند یعنی آرزو می‌کرد مردم به یک رشد و بلوغی از نظر سیاسی و فهم اجتماعی برسند تا مجلس و شورای نگهبان نگویند افرادی که دارای این شرایط هستند نام نویسی کنند. هر کس می‌خواهد نام نویسی کند تا مردم خودشان درست انتخاب کنند.

حجت الاسلام مروی با اشاره به اینکه مردم باید خودشان تحقیق کنند و به آن بلوغ فکری برسند تا لازم نباشد کسی برای مردم لیست و فهرست بدهد، یادآور شد: امیدواریم به آنجایی برسیم که مردم نیازی به لیست و فهرست دادن نداشته باشند و خودشان درست و صحیح تشخیص بدهند و بدانند چه کسانی را باید انتخاب کنند و منتخب هم خودش بداند چه کسی لایق این مقام است. مدرس در ادامه هشدار می‌دهد بیشتر بار بر دوش خود مردم است.

وی به نقل قول فرزند شهید مدرس اشاره کرد و ابراز کرد: روزی مرحوم مدرس از مجلس به خانه برگشت، عده‌ای از مردم به نشانه اعتراض وارد خانه مدرس شدند و گفتند که لایحه‌ای که در مجلس تصویب کردید، به ضرر مملکت است چرا این کار را کردید که مدرس در پاسخ آن‌ها گفت این وکلایی که شما انتخاب کرده اید شعورشان همین قدر است بروید آدم انتخاب کنید، چرا به من ایراد می‌گیرد. خودتان انتخاب کردید می‌خواستید زمان انتخاب تحقیق و فکر کنید و تحت تأثیر مسایل قومی و قبیله‌ای قرار نگیرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مدرس الگوی اخلاق‌مداری و انقلابی به معنای واقعی کلمه بود، بیان کرد: مدرس هیچ نوع وابستگی به هیچ قدرتی ندارد، در موضع بیان حق از هیچکسی و قدرتی نمی‌ترسد، اما رعایت اخلاق و ادب در مدرس متجلی است.

وی با بیان اینکه مدرس از هیچ کس نمی‌ترسید، اما اخلاق را رعایت می‌کرد و به مخالفان سیاسی خود توهین نمی‌کرد، خاطر نشان کرد: مجلس ما باید عصاره اخلاق، ادب، انسانیت و کمال باشد تا مردم این ویژگی‌ها را از مجلس بیاموزند، بنابر این مجلس جای دعوا، اهانت، پرخاش، تهمت زدن و فریاد کشیدن نیست بلکه باید حرفی را که نماینده حق بودنش را تشخیص داده است بگوید و به مخالف نیز احترام بگذارد.

حجت الاسلام مروی با تأکید بر اینکه شأن مجلسی که عصاره ملت است نیست که اهانت و توهین در آن باشد، ابراز کرد: ملت ما ملت با اخلاق، با فرهنگ، متدین و با ادب است، بنابر این اگر نماینده‌ای نظر مخالف دارد باید آن را آزادانه و باشجاعت ابراز کند اگر ترسیدی و حقیقت را نگفتید خیانت کردید. اما اینکه حق گفتن و حق را به نظر خود تشخیص دادن مناظر با فحاشی کردن و توهین و تهمت نیست.

وی ادامه داد: اگر همه جناح‌ها یکدیگر را متهم به دزدی، خیانت، خودفروشی، وطن فروشی و ضد انقلاب کردن بکنند مردم چه قضاوتی خواهند کرد، بنابر این حرف حق را بگویید. مدرس می‌گوید خدا شاهد است من یک لفظ توهین آمیز به مخالفان نگفتم چرا که اختلاف نظر سیاسی بود.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه مدرس در موضعگیری‌ها به صحت و سقم اندیشه‌ها توجه داشت و از طعن زدن خودداری می‌کرد یادآور شد: مدرس اساس را بر تبادل افکار و جستجوی مصلحت ملت می‌گذاشت و خودش را فقط نماینده مردم می‌دانست و همواره مردم آستین پاره و دستان پینه بسته را احترام می‌کرد و خودش را نماینده آنان می‌دانست.

وی با بیان اینکه مدرس به مردم احترام می‌گذاشت و آن‌ها را آدم حساب می‌کرد، ابراز کرد: روزی مدرس از مجلس در مسیر خانه وارد مغازه می‌شود تا ماست بخرد، همراهان مدرس زمانی که دیدند او دیر کرده است زمانیکه آمد به او گفتند که یک ماست خریدن اینقدر معطلی نداشت، گفت: داشتم مسایلی که امروز در مجلس بود برای صاحب مغازه می‌گفتم، چرا که این‌ها موکلین ما هستند و باید بدانند که در مجلس چی می‌گذرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مدرس نه در شعار و حرف بلکه در عمل به مردم احترام می‌کرد و برای آن‌ها ارزش قائل بود، گفت: این اقدام مدرس برای رأی نبود بلکه احترام گذاشتنش برای اعتقاد به مردم داشتن بود.

وی با اشاره به سیاست خارجی شهید مدرس تأکید کرد: زمانی سیاست خارجی شهید مدرس برای ما خوب فهم می‌شود که شرایط آن روز ایران را خوب بفهمیم و درک درست از شرایط آن روز کشور داشته باشیم. روزی مدرس از استقلال حرف می‌زند و نه شرقی و نه غربی سخن می‌گفت که رجال و سیاستمداران ما وابسته به روسیه و انگلیس بودند و بر این وابستگی افتخار می‌کردند. به طوری که یک وزیر، یک وکیل، یک شخصیت سیاسی بزرگ اگر وابسته به روسیه یا انگلیس بود نه تنها ننگش نمی‌کرد بلکه این وابستگی را افتخار می‌دانست.

حجت الاسلام مروی با اشاره به موضع شهید مدرس نسبت به افتخار کردن مسؤولان آن زمان کشور به دو قدرت روسیه و انگلیس اضافه کرد: مدرس می‌گوید رابطه با تمام کشور‌ها چه همسایه و چه ... مسایه، چه مسلمان و چه غیرمسلمان بر اساس صلح، صفا، صمیمت و برادری است و ما خواهان روابط حسنه با تمام ملت‌ها هستیم، در عین حالی که خواستار صلح هستیم، به کسی اجازه سلطه بر ایران را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه سیاستمداران ما در آن زمان شرایط سلطه به کشور را پذیرفته بودند، اظهار کرد: در آن شرایط مدرس می‌گوید ما با همه ارتباط برقرار می‌کنیم، اما سلطه هیچ کس را نمی‌پذیریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها