خبرهای داغ:
گامی نو در اقتصاد مقاومتی

از علاقه به کارهای هنری تا تولید چیپس میوه

لیلا اقدمی یکی از بانوان موفق و کارآفرین آذربایجان غربی است، که در زمینه تولید چیپس میوه فعالیت رو به رشدی دارد.
کد خبر: ۹۱۹۶۸۲۷
|
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که امروزه جوانان با آن دست به گریبان هستند، بیکاری است که دغدغه‌هایی همچون عدم تامین مسکن، نداشتن توانایی مالی برای تشیکل خانواده و ... را به دنبال دارد.

ولی به رغم وجود تورم، رکود اقتصادی و ده‌ها مشکل دیگر، کسانی هستند که به واسطه اشتغال‌زایی، نه‌تنها برای خودشان بلکه برای طیف دیگر از افرادی جویای کار، منبع درآمد ایجاد کرده‌اند و در تحقق بخشیدن به سیاست‌های ابلاغی رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی پیشگام هستند.

 بنابراین در خبرگزاری بسیج اذربایجان غربی با یکی از کارآفرینان موفق استان در زمینه تولید چیپس میوه، لیلا اقدمی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم، که از نظر مخاطبان می‌گذرد:

 به چه شکل فعالیت در زمینه تولید میوه خشک یا به عبارت دیگر چیپس میوه را آغاز کردید؟

 قبل از آغاز این کار چند سال امور دفتری یک شرکت مشاوره ساختمانی را انجام می‌دادم،حقوق و مزایا هم طبق قانون کار و ساعت کاری هم قابل قبول بود، ولی از سال‌ها قبل در ذهن داشتم، که کارآفرینی کنم، پس علی رغم مخالفت مدیرعامل شرکت، با آنجا قطع همکاری کردم.

 در اوائل برای آغاز تولید چیپس میوه تصمیم نداشتم و چند گزینه در ذهن من بود که یکی از آنها دوخت لباس عروس بود، ولی به این زمینه وارد نشدم.

 با خواهرم عاطفه اقدمی تولید چیپس میوه را انتخاب کرده و تحقیق در زمینه فروش و بازاریابی آن را آغاز کردیم در اوائل کار با یکی از تولیدکننده‌های این عرصه آشنا شدیم که با نحوه ارائه اطلاعات درصدد دلسرد کردن ما بود ولی این موضوع باعث تقویت روحیه ما شد.

 درباره نحوه شروع کار توضیح دهید؟

 با مشارکت خواهرم یک دستگاه تولید چیپس میوه به اندازه دو در دو به قیمت 7 میلیون تومان خریداری کرده و در پارکینگ کارمان را شروع کردیم، بعد از چند ماه کار کردن برای توسعه کار آماده می‌شدیم، پس یک سالن اجاره کرده و دستگاه را به آنجا انتقال داده و هر سال یک دستگاه اضافه کردیم و هر سال تولیدمان را بیشتر کردیم.

 با تورم و هزینه‌های بالا چطور کنار می‌آیید؟

 در صورت تلاش مضاعف می‌توان به موفقیت رسید، کما اینکه من و خواهرم نیز پله پله با توکل به خدا و کار صادقانه خودمان را ارتقا دادیم و تاکنون هیچ کسی کمک‌مان نکرده و از جایی هم وام نگرفته‌ایم؛ هر سال سودمان را سرمایه کرده و بیشتر تولید می‌کردیم ولی سال گذشته که میوه به صورت ناگهانی و صعودی گران شد، در شرایطی قرار گرفتیم که گویا تازه کارمان را شروع کردیم و سرمایه‌مان از نصف کمتر شد و میوه کمتری توانستیم بخریم ولی با این همه توانستیم خودمان را سر پا نگه داریم گرچه بسیاری از تولیدکننده‌های چیپس میوه کارشان را تعطیل کردند.

 از کیفیت محصول‌تان توضیح دهید؟

 اذهان عمومی این گونه شکل گرفته است که میوه زیردرختی و پلاسیده در تولید چیپس میوه به کار می‌رود ولی ما برای کارمان میوه درجه یک خریداری می‌کنیم، برای همین محصولات ما از کیفیت بالایی برخوردار است؛ به ویژه اینکه تجربه بزرگترین معلم ما است و در دوره‌های آموزشی هم شرکت نکردیم و با آزمون و خطا روند کار را یاد گرفته‌ایم.

 از چه زمانی فعالیت می‌کنید و به موانع تولید اشاره فرمایید؟

 بیش از هفت سال است که در حال تولید هستیم ولی علی رغم بالا بودن کیفیت و راضی بودن مشتریان، چندان شناخته شده نیستیم و دلیل آن هم نداشتن برند است، برای تهیه مجوز هم اقدام کردیم ولی برای دریافت آن باید برخی استانداردها را در سالن تولید لحاظ کنیم، اما به دلیل استیجاری بودن مکان، این موضوع مقدور نیست.

 به افرادی که برای ورود به این عرصه راغب هستند چه توصیه‌اید؟

 خوشبختانه در کشور ما به ویژه در آذربایجان غربی وفور نعمت وجود دارد، بنابراین در بازار هم ظرفیت برای تولید هست پس افراد علاقه‌مند در صورتی که با برنامه‌ریزی و اطلاعات دقیق وارد این عرصه شوند، و همت و توکل داشته باشند می‌توانند موفق شوند.

 کسانی که علاقه مند به یادگیری و خرید هستند می‌توانند با شماره تلفن ٠٩٣٧٧٥٧٢٤٩٧ تماس حاصل کنند.

 به سایر علایق‌تان اشاره فرمایید.

 تحصیلات من به کارم ارتباط ندارد و مدرک دانشگاهی آی.تی دارم و به رشته‌های هنری هم علاقه زیادی دارم و در رشته‌های هنری از جمله معرق، مینیاتور، تذهیب و ... مدرک گرفته‌ام و در نمایشگاه‌های مختلفی هم شرکت کرده‌ام.

 سونیا بدیع

 انتهای پیام

ارسال نظرات