رئیس‌جمهور باید بداند اگر ولایت فقیه را قبول داشته باشد و به امر امام امت این مقام را پذیرفته و از حدودی که قانون اساسی برایش تعیین کرده تجاوز نکنند این مقام برایشان اسلامی است و اگر خود را مستقل ببیند.......
کد خبر: ۹۱۹۸۲۹۲
|
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،قبل از ظهر روز جمعه، 20 آذر ماه 1360 عالم مجاهد حضرت آیت‌الله دستغیب امام جمعه و نماینده امام در استان فارس و نویسنده کتاب‌های گرانسنگی چون «قلب سلیم» و 12 تن از همراهان ایشان هنگام عزیمت برای اقامه نماز جمعه با انفجار یک بمب به شهادت رسیدند.

 

مواظب باشید گرگ‌ها شما را از

 

یک شاهد عینی در مورد چگونگی ترور آیت‌الله دستغیب می‌گوید: «حدود ساعت 11 و 40 دقیقه هنگامی که آیت‌الله عبدالحسین دستغیب جهت اقامه نماز جمعه عازم صحن مطهر حضرت احمد ابن موسی بودند در 10 متری منزلشان ناگهان یک دختر منافق به طرف ایشان دوید و اظهار داشت که نامه‌ای دارد و می‌خواهد به محضر آیت‌الله دستغیب برساند که به مجرد نزدیک شدن بمبی بسیار قوی منفجر گردید و بیش از 12 نفر به شهادت رسیدند.»

 

خبرنگاران گزارش دادند: «شدت انفجار به‌حدی بود که پاهای آیت‌الله دستغیب قطع شده و ایشان از ناحیه سینه نیز به شدت زخمی و به شهادت رسیدند. گفتنی است منافق مزبور نیز در دم به هلاکت رسید.» (1)
امام خمینی(ره) در پیامی حماسی و شورآفرین به مناسبت شهادت آیت‌الله دستغیب تصریح کردند: «ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحراى افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پر ارزش سرخ تشیع قربانیانى ارزشمند به اسلام عزیز و فى سبیل‌اللَّه تقدیم نموده و ایران شهادت‌طلب هم از این پدیده سعادتمند مستثنا نیست و انقلاب اسلامى گوش و چشمش پر از این شهیدان حسین‌گونه است. ملت عزیز ما در روز رستاخیز با سرافرازى در پیشگاه مقدس خداى بزرگ و پیامبران و اولیاى عظیم‌الشأن، صفهاى طولانى از شهیدان در راه دفاع از حق عرضه مى‏‌دارد؛ از علماى اعلام و ائمه جمعه و جماعت تا فداکاران و سربازان در جبهه‌ هاى دفاع از حریم مقدس اسلام.»(2)

 مواظب باشید گرگ‌ها شما را از

 

و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت در پیامی این گونه شهید دستغیب را توصیف نمودند : «چنین مردی از سلاله پاک پیامبر و از خدمتگذاران صادق و فداکار اسلام و از یاران باوفا و مهربان امام و امت، امروز در شیراز همراه تنی چند از یاران و شاگردان خویش در راه اسلام و قرآن به شرف شهادت نائل آمدند. شهادت این عالم ربانی و سید بزرگوار سند دیگری است بر پلیدی و ناپاکی روح و ماهیت رسوایانی که بقای خود را در فنای مردان خدا می‌جویند، اما هر چه در این راه گام برمی‌دارند، رسواتر می‌شوند و صفوف مردم را در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب و ادامه راه شهیدان مستحکم‌تر می‌کنند. خفاشانی که چشم دیدن پیروزی‌های امت شهیدپرور ایران را ندارند، زهر حقد و کینه خود را با کشتن چهره‌های محبوب و مردمی به کام انقلابیون می‌ریزند تا کام دشمنان خلق خدا را شیرین کنند، اما جز خسران دنیا و آخرت نصیبی نخواهند برد.»(3)

 

 

برای منافقین این عمامه جرم است

یک روز پس از این جنایت بزرگ، امام خمینی(ره) در دیدار ائمه جمعه استان سمنان درباره شهید دستغیب تاکید کردند: «آقای دستغیب را شاید شما آقایان کمتر بشناسید، لکن من می‌شناسم ایشان را. ایشان یک مرد وارسته به تمام معنا و معلم اخلاق، مرشد مردم و هرچه در صحبت‌هایش هست معنویات و دعوت به خدا و دعوت به اسلام است. مع ذالک، اینها بنایشان بر این است که آنهایی که بیشتر دعوت به اسلام می‌کنند آنها را بیشتر هدف قرار بدهند.»

امام خمینی‌(ره) در ادامه به اعلامیه گروهک نفاق در پی این جنایت‌اشاره کرده و افزودند: «در اعلامیه‌ای که این مجاهدین فاسد، منافقین داده‌اند به افراد خودشان، این است که معمم را بکشید، هر معممی دیدید دیگر سؤال نکنید که این چه کرده، این عمامه خودش جرم است. و این عمامه جرمی است که در سابق هم بود این جرم و لهذا، هدف نوکرهای انگلیس هم در سابق همین بود که این عمامه را از بین بردارند و هرچه صالحتر، بیشتر باید از بین برود. و نکته‌اش هم این است که آن چیزی که آنها از آن می‌ترسند از اسلام است.»(4)

 

 

 در اینجا ضروری است مختصری اندیشه‌ها و نظرات شهید آیت‌الله دستغیب را مرور کنیم تا دلیل کینه و حقد دشمنان اسلام و منافقین از آن شهید مشخص گردد.

 

27 خرداد 1360 و در جریان فتنه انگیزی رئیس‌جمهور وقت و ضدیت و عناد برخی گروهک‌ها و جریان‌های سیاسی با اسلام آیت‌الله دستغیب امام جمعه وقت شیراز در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام ارتداد جبهه ملی به واسطه رد لایحه قصاص تاکید کرد: «رئیس‌جمهور باید بداند اگر ولایت فقیه را قبول داشته باشد و به امر امام امت این مقام را پذیرفته و از حدودی که قانون اساسی برایش تعیین کرده تجاوز نکنند این مقام برایشان اسلامی است و اگر خود را مستقل ببیند و بگوید ملت به من رای داده‌اند و مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی را قبول ندارم و آنچه رای خودم عمل می‌کنم حکومت او طاغوتی است.»
در ادامه این بیانیه آمده بود: بر عموم مردم مسلمان واجب است با [چنین فردی] مخالفت کنند و وظیفه مجلس شورای اسلامی است که او را استیضاح نماید تا ساقط شود چنان چه با حکومت طاغوتی پهلوی مخالفت کردند تا او را ساقط نمودند.(5)

 

مواظب باشید گرگ‌ها شما را از رهبر جدا نکنند

25 آذر ماه 1359 و به دنبال هتاکی برخی افراد و گروه‌ها به ولایت فقیه شهید آیت‌الله دستغیب طی اطلاعیه‌ای تصریح کردند: «دشمنان این روزها به چیزی حمله می‌کنند که رمز پیروزی ملت و به منزله قلب برای این انقلاب است که در شکست آن شکست انقلاب قطعی است و آن مقام اولی الامر و ولایت فقیه است. ملت مسلمان ایران فقیه جامع الشرایط را نائب امام و نائب اولی‌الامر و واجب الاطاعه می‌دانند و جز حکومت او حکومت هر فردی یا گروهی را طاغوت دانسته و مبارزه با آن را واجب می‌دانند.»

آیت‌الله دستغیب با ‌اشاره به هتاکی علیه اصل ولایت فقیه ادامه می‌دهند: «این واقعه مصیبتی بزرگ بر اسلام و مسلمین است و نیز منکری است که سکوت در برابر آن شکست اسلام می‌باشد که هدف امپریالیسم و دشمنان اسلام است.»(6)

شهید آیت‌الله دستغیب در یکی از سخنرانی‌های خود نیز تصریح کرده بودند: «هر عمامه سری كه از رهبر مكرم فاصله بگیرد، لعنت خدا برش باد. مواظب باشید گرگ‌ها شما را از رهبر الهی جدا نکنند، شما را گروه گروه نکنند، شما را طعمه خودشان قرار ندهند. وسیله پیشرفت دشمن نشوید. شما الان در جبهه جنگید، در جبهه جنگ دینی هستید. وای به امتی كه از رهبر الهی خود فاصله بگیرد، هلاك است، هلاك است، طعمه دشمن است.»(7)
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جمهوری اسلامی، 21 آذر 1360، صفحه 4
صحیفه امام، ج‏15، ص: 417-419
اطلاعات، 21 آذر 1360، صفحه 13
صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۲۴
جمهوری اسلامی، ۲۷ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۸
اطلاعات، ۲۵ آذر۱۳۵۹، صفحه ۲
هر عمامه به سری از رهبری فاصله بگیرد، لعنت خدا برش باد، رجانیوز،
22 شهریور 1389

 

ارسال نظرات