وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ بحران های شغلی و عدم ثبات شغلی وجود دارد گفت: اقتصاد پایدار در فرهنگ باید مورد توجه باشد و امروز اقتصاد پایدار به معنی این است که آن قسمت بتواند بر روی پای خود بایستد و به نوعی در اقتصادش خودکفا باشد.
کد خبر: ۹۱۹۸۶۳۵
|
۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان مرکزی در اراک گفت: امام خمینی(ره) از این استان برخواسته و نفس بنیان گذار جمهوری اسلامی از استان مرکزی ایران و جهان را بهره مند کرد.

وی با اشاره به اینکه در طول انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ وهنر اتفاق افتاده افزود: به عنوان مثال در سال ۵۷ کل دانشجویان فرهنگ و هنر در کشور ۵ هزار نفر بوده اند که امروز این رقم به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود منابع انسانی جوان در کشور را فرصتی عظیم و سرمایه ای ارزشمند خواند و گفت: حوزه فرهنگ،هنر و رسانه جاهای بسیاری برای کار کردن دارد و انقلاب اسلامی توانسته ظرفیت های خوبی برای کار کردن در کشور برقرار سازد که امروز باید از این ظرفیت ها به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از مهمترین قطب های تئاتر کشور است افزود: اما توجه به ضعف ها نیز نباید فراموش شود و به طور مثال در یک پایشی که از مردم کشور در سال ۹۶ انجام شده متأسفانه بیش از ۹۵ درصد از مردم تئاتر نرفته اند که این نشان می دهد بازار تولید مطابق با بازار مصرف نیست.

صالحی بالا بردن کشش تقاضا در عرصه فرهنگ و هنر را لازم و ضروری خواند و گفت: باید ترتیبی اتخاذ کنیم که محصولات فرهنگی در سبد کالای خانوار ایرانی جا داشته باشد و این نیاز به کار کردن و توجه بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ بحران های شغلی و عدم ثبات شغلی وجود دارد افزود: اقتصاد پایدار در فرهنگ باید مورد توجه باشد و امروز اقتصاد پایدار به معنی این است که آن قسمت بتواند بر روی پای خود بایستد و به نوعی در اقتصادش خودکفا باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به زیر ساخت های فرهنگی را لازم و ضروری خواند و گفت: تولید محصولات فرهنگی و تقویت آنها نیازمند ایجاد فضای فرهنگی است و امروز متأسفانه در کشور برای این موضوع شرایط بدی داریم.

وی با اشاره به طرح ایجاد استاندارد فضای سبز در کل کشور که از شهر تهران شروع شد و به سایر استان های دیگر رسید افزود: این طرح اتفاق بسیار خوبی بود و امروز می بینیم در بسیاری از شهرها این استاندارد علاوه بر اینکه وجود دارد از سطح خود هم بالا رفته است و بسیاری از شهرها توانسته اند برای تنفس سالم و اکسیژن شهر اقدامات خوبی انجام دهند.

صالحی با تأکید بر اینکه امروز باید به استاندارد فضای فرهنگی در کشور برسیم چراکه اکنون این فضا سانتیمتری است، گفت: در حالی که بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور امروز در فضای شهری زندگی می کنند اما در حوزه فرهنگ شهری کم کار کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز اگر می خواهیم اقتصاد فرهنگ اقتصادی پایدار باشد باید زیرساخت های فرهنگی را ایجاد کنیم افزود: به جای مطالبات کوتاه مدت و گلخانه ای باید مطالبات بلند مدت و زیر ساختی داشته باشیم و این نگاه باعث می شود نگاه به بودجه فرهنگی در کشور تغییر پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام خوبی که برای تقویت اقتصاد فرهنگی در کشور به راه افتاده بیان داشت: راه اندازی میدان ها،مجتمع ها و خیابان های فرهنگ و هنر که در بیش از ۱۰ استان کشور در حال انجام است می تواند به اقتصاد پایدار فرهنگ و هنر کمک های زیادی انجام دهد.

وی ادامه داد: این طرح بسیار مناسب و ضروری است که باید در همه شهرها راه اندازی شود تا هم به برقراری هویت شهری نقش داشته باشد و هم به اقتصاد فرهنگی کمک کند.

صالحی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۰ کتابخانه راه اندازی شد گفت: امسال نیز ۸۰ کتابخانه در سطح کشور به بهره برداری می رسد که می تواند در تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور بسیار موثر باشد.

وی طرح سینما امید را در راستای پویایی سینما دانست و افزود: این طرح با همکاری وزارت کشور و خانه سینما در حال انجام است که امیدواریم در سال پایانی دولت بتوان در کل کشور راه اندازی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نگاه دولت به فرهنگ و هنر نگاهی زیر ساختی است گفت: اگر کارها دست اهالی خود فرهنگ و هنر باشد قطعا می توان در این زمینه شاهد پیشرفت روز افزون باشیم و در واقع باید تقویت نهادهای مدنی اصحاب فرهنگ،هنر و رسانه را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت ها و وزار گذرا هستند و آنچیزی که می ماند خود مردم و اهالی فرهنگ هستند، افزود: مردم و اهالی فرهنگ،هنر و رسانه باید نقش تسهیل گری داشته باشند و خودشان در روند امور نقش آفرینی کنند.

صالحی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال روانسازی فضای شکل‌گیری صنوف است و افزود: مشکلات زیادی داشتیم که طبق تفاهم نامه ای که با وزارت رفاه انجام دادیم تا شکل‌گیری اتحادیه‌های سراسری، استانی و شهرستانی تسهیل شود و می تواند برای ایجاد و تقویت زیر ساخت های فرهنگی موثر واقع شود.

وی کاهش مجوزها از بیش از ۱۰۰ مجوز به ۳۶ مجوز را در راستای تقویت و رفع موانع کسب و کار فرهنگی دانست و گفت: مقدمات دولت الکترونیک و پنجره واحد در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه انجام شده است و طی چندماه آینده تمام خدمات به واسطه پنجره واحد انجام می‌شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که با استاندار مرکزی برای دو سال پایانی سال دولت دوازدهم انجام شده بیان داشت: در تفاهم‌نامه با استانداران یک هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال برای ۲ سال باقی مانده دولت دیده شده که تا پایان سال ۹۹ برنامه‌های مدنظر اجرایی شود.

صالحی در این خصوص تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات به توسعه زیرساخت‌های استان اختصاص می‌یابد که می‌توان از این ظرفیت برای تکمیل تالار و کتابخانه مرکزی اراک و سینما فرهنگ اراک استفاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت رویکرد عدالت جغرافیایی را در حوزه فرهنگ دنبال می کند افزود: ایران تنها تهران نیست و این نگاه که فقط تهران دیده می شود و پایتخت منبع پایداری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد باید تغییر کند و باید به این برسیم که همه ایران تهران باشد.

وی با اشاره به سابقه دیرین استان مرکزی در حوزه فرهنگ و هنر و صنعتی بودن آن بیان داشت: باید حلقه اتصال فرهنگ، صنعت و کشاورزی در این استان باید بیشتر متصل شود.

صالحی ادامه داد: فرهنگ باید در ذیل توسعه کشاورزی و صنعت استان دیده شود و در واقع فرهنگ ضلع اصلی توسعه ایران در کنار صنعت و کشاورزی است و هرگاه توسعه قابل اعتنایی در کشور رقم خورد یک جزء محکم آن فرهنگ و هنر بوده است.

وی با اشاره به بیان مطالبات نماینده خبرنگاران در این جلسه عنوان کرد: اگر خبرنگاران کارت حرفه ای خبرنگاری داشته باشند بسیاری از موارد و مسائل آنها رفع خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متأسفانه در جریان رسانه‌ای کشور کارت صلاحیت حرفه ای تعریف نشده که البته این مسئله در قالب لایحه‌ای توسط دولت مد نظر است که رده بندی، صلاحیت و خدمات رفاهی برای خبرنگاران براساس این لایحه معنا پیدا می‌کند

وی نزدیک شدن ظرفیت صنعتی و معدنی استان به ظرفیت هنرهای تجسمی را لازم و ضروری خواند و افزود: قطعا در قالب تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت ارشاد و استانداری مرکزی می‌توان برای هنرهای تجسمی و فیلم کوتاه اتفاقات خوبی را رقم زد  که به این موضوع نیز باید توجه شود.

 انتهای پیام/ 

ارسال نظرات