دکتر محمد قاسمی گفت: گفتمان‌سازی و تصمیم‌سازی حول مسائل کشور از اهداف کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه است.
کد خبر: ۹۳۱۴۲۹۱
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد شهرکرد، جلسه توجیهی ویژه گروه های کرسی های آزاداندیشی استان چهارمحال‌و‌بختیاری به ‌صورت مجازی با حضور استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

دکتر محمد قاسمی در این جلسه، اظهار کرد: محیط‌ های دانشگاهی وظیفه سنگین‌تری در قبال پیشرفت فرهنگ، اندیشه و علم در کشور دارند و کرسی‌های آزاد‌اندیشی، بستری برای تحقق گفتگو در فضای جامعه هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: به گفته مقام معظم رهبری، یکی از کارها که باید در مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و علمی انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجویان برای اظهار نظر است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در جای دیگر، تسهیل‌گری و مدیریت امکان تحقق آرا را جزء وظایف نظام اسلامی بر‌شمردند و فرمودند که یکی از وظایف نظام جمهوری اسلامی حمایت سریع از برخورد افکار به شکل سالم است، این کار ظرف و مجرای لازم دارد و این مجرا باید به‌وسیله خود دوستان دانشگاهی و حوزوی در بخش‌های مختلف تنظیم شود.

دکتر قاسمی اظهار کرد: ویژگی‌های کرسی‌های آزاداندیشی با توجه به تجربیات موجود چندساله دانشگاه‌های کشور، اخلاق، منطق و آزادی است.

وی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالاهای قاچاق یا امری تشریفاتی تبدیل کرد، چنان که نباید به جدال و مراوده گرفتار شد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت‌گریزی پرداخت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد مطرح کرد: آن روز که سهم آزادی و اخلاق و منطق همه یکجا و کنار هم ادا شوند، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بلند دینی در جامعه است که بستر لازم بر این اتفاق باید توسط خود دانشگاهیان تنظیم شود.

دکتر قاسمی عنوان کرد: نحوه دعوت به کرسی‌های آزاد‌اندیشی به این صورت است که در واحد‌های دانشگاهی فرآیند ثبت‌ نام به صورت گروه های 4 نفره انجام می‌شود، یک مسئول گروه و سه نفر اعضا که دو نفر از این گروه چهار نفره به‌عنوان سخنران، دو نفر دیگر به‌عنوان پژوهشگر گروه هستند. در مناظرات دو گروه، یکی به‌عنوان موافق و دیگری به عنوان منتقد است که قبلاً موضوعات معرفی شده‌اند.

وی افزود: از اهداف کرسی‌های آزاد‌اندیشی می‌توان ایجاد تحرک‌های ذهنی و تربیت بهتر دانشجویان و افزایش سطح مطالعه هم‌گرایی و تحقق آرا در فضای دانشگاه و عامل گفتمان‌سازی و تصمیم‌سازی حول مسائل کشور، ایجاد جریان سیال فکری و پیشرفت فرهنگی دانشگاه و مدیریت فضای احساسی دانشگاه به سمت فضای عقلانی و فکری را نام برد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد خاطرنشان کرد: کرسی آزاد‌اندیشی، نشستی آزادانه، منطقی و اخلاق‌مدار هستند که با حضور طرفین، صاحب اندیشه درباره موضوعات فرهنگی علمی فکری برگزار می‌شوند؛ به نحوی که طرفین از نظر تعداد و سطح علمی، افراد متناسب باشند و اداره این جلسه به عهده کارشناس مجری است که در نقش داور بوده و از انحراف کشیدن بحث جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: موضوعات فکری، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و عقیدتی از موضوعات کرسی‌های آزاداندیشی است و در یک دسته‌بندی کلی دو دسته موضوع عمومی و تخصصی برای کرسی‌ها وجود دارد.

ارسال نظرات