علیرضا اسماعیلی گفت: سه مولفه اصلی یعنی لطف خدا، رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) و بصیرت مردمی باعث به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و به وجود آمدن آن شد.
کد خبر: ۹۳۲۶۰۴۶
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

به گزارش خیرگزاری بسیج از چهارمحال و بختیاری؛ دومین جلسه از سلسله جلسات بصیرتی پایگاه های مقاومت بسیج ناحیه مقاومت بسیج دانشجویی با حضور کارشناس سیاسی آقای علیرضا اسماعیلی به شکل نشست مجازی(وبینار) و با محوریت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور فرخشهر برگزار گردید.

علیرضا اسماعیلی در این نشست ضمن گرامیداشت ماه رجب و مناسبت های این ماه پرفضیلت به چرایی به وجود آمدن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به صورت کلی در حوزه های مختلف اعم از؛ استقلال سیاسی، ارزشها و فرهنگ، اقتصاد ، معیشت و... در زمان طاغوت یک ناکارآمدی وجود داشت که در پی لطف خداوند تبارک و تعالی، رهبری پیامبر گونه حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و همچنین بصیرت ملت شریف ایران که در دشمن شناسی و تبعیت از ولایت تجلی یافته بود، این انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.

اسماعیلی در خصوص ناکارآمدی رژیم پهلوی در حوزه های مختلف با اشاره به منابع و افراد سرشناسِ سیّاس،جامعه شناس و مورخ خارجی به برخی از عناوین و مصادیق پرداخت و افزود:  یرواند آبراهامیان (متولد ۱۳۱۹ در تهران، تاریخ نگار ارمنی-آمریکایی) در کتاب معروف خود به نام ایران بین دو انقلاب بیان می دارد که «وعده ‏ها، ادعاها و دستاوردهاى رژیم با خواسته‏ ها، داشته ‏ها و انتظارات مردم که به علت پنج برابر شدن ناگهانى درآمد نفت افزایش یافته بود، همخوانى نداشت. از سوى دیگر، علاوه بر فقدان توسعه سیاسى متوازن، خود توسعه اقتصادى و اجتماعى‏اى هم که صورت مى ‏گرفت بر اصل تبعیض قومى و طبقاتى و نابرابرى منطقه‏اى استوار بود و این امر بیش از پیش به شکاف میان توده و حکومت دامن مى‏زد و از اعتماد مردم به برنامه ‏ها و وعده‏ هاى دولت مى ‏کاست».

کارشناس سیاسی در ادامه گفت: آنتوني پارسونز آخرین سفیر انگلیس در دوران پهلوی نیز در کتاب غرور و سقوط خود به برنامه هایی که روال زندگی مردم را به هم ریخته بود اشاره می کند و می گوید که سيستم توزيع داخلي كشور قديمي و نارسا بود و كمبود كالاها و مواد مصرفي نمودار مي‌شد. و لذا روستاییان آواره شده و به شهرها هجوم آوردند و از این قبیل... .

اسماعیلی در ادامه به مطلبی از حسن الهیکل روزنامه نگار مطرح مصری اشاره کرد، که اختلال در کارکردهای نهادهای نظام را باعث به وجود آمدن انقلاب اسلامی می خواند و گفت: همچنین جانسون نیز عدم تطبیق ارزش ها را از علل به وجود آمدن انقلاب اسلامی  می داند و جامعه شناسان و نظریه پردازان متعدد خارجی به این عوامل و علل دیگر بوجود آمدن انقلاب اسلامی می پردازند که در کل و با شواهد و مستندات موجود می توان به این نتیجه رسید که یک ناکارآمدی به صورت کلی در حوزه های مختلف اعم از استقلال سیاسی، ارزشها و فرهنگ، اقتصاد و معیشت و... وجود داشت.

وی در پایان، تفاوت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب ها را تبیین کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران بر خلاف دیگر انقلاب ها که اهدافشان عموما مادی بود، ترکیبی از اهداف مادی و معنوی را در بر داشت، که البته آرمانهایی برای این انقلاب متصور است که علارغم اینکه در این مسیر قرار داریم ولی نارسایی ها کمبودهایی وجود دارد که خوشبختانه ریل گزاری مناسب و سیاستگزاری درست صورت گرفته و حرکت هایی عظیم انجام شده که به نتایجی بزرگ نیز رسیده ایم.

شایان ذکر است سلسله نشست های بصیرتی به صورت مجازی هر هفته چهرشنبه ساعت 19:30 در بستر روبیکا،کانال فانوس بام ایران به آدرس: fanoosebameiran@ و کانال مدرسه تشکیلاتی شهید فاضل به آدرس:shahidfazelchb@  به صورت پخش  زنده  برگزار می گردد.

ارسال نظرات