کارشناس دینی در گفتگو با بسیج:

تقویت اراده انسان از برکات ماه رمضان است

کارشناس مسایل دینی گفت: یکی از برکات ماه رمضان تقویت اراده انسان، خوش خلقی و بسته شدن دست شیطان می باشد.
کد خبر: ۹۳۳۴۵۵۳
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛حجت الاسلام داودی در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مهمانی خدا، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه فرصت یابی است، ماه فرصت آشتی با خداست. ماه ازدیاد تقوا و ماه تقویت اراده است. آن هایی که می گویند: به خدا قول می دهیم که دیگر گناه نکنیم، اما زیرش می زنیم؛ می توانند در این ماه عزیز اراده خود را تقویت کنند.

وی افزود: شما که روز ماه رمضان از حلال خدا اجتناب می کنی، پس می توانی از حرام خدا در غیر ماه رمضان هم اجتناب کنی. تو که اراده ات، اراده است به خصوص هنگام غروب که چشمت سیاهی می رود، نزدیک آب نمی روی! پس می توانی دنبال معصیت الهی نروی، می توانی دنبال لقمه حرام نروی، می توانی دنبال نگاه حرام نروی.

 حجت الاسلام داودی خاطرنشان کرد: حدیثی از پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم است که می فرماید: هرگاه «صائم» و روزه دار در جواب کسی که به او فحاشی می کند، بگوید: «إنّی صَائِمٌ، سَلامٌ عَلیک» ببخشید من جوابت را نمی دهم، فرمود: این در واقع حجابی از نور است که به شکل مانع و سدّی از رحمت خدا می آید و او را از آتش باز می دارد.می گوید: او خودش را کنترل کرد. ماه رمضان فرصت تقویت اراده، فرصت حُسن خلق و حُسن برخورد است.

داودی گفت: در مورد عظمت ماه رمضان پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: اگر بنده ارزش ماه رمضان را می دانست، آرزو می کرد که سراسر سال رمضان باشد. لذا بزرگان ما مقید بودند روز اول ماه رمضان دو رکعت نماز شکر بخوانند که خدا را شکر زنده ماندند و ماه رمضان را درک کردند.

کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: غل و زنجیر شدن شیطان در این ماه از مهمترین برکات آن می باشد. خیلی عجیب است شیطان که خیلی فعال است چگونه در این ماه بسته می شود؟ شیطان عقده، عقده پیش می آید یعنی گره، گره. به گفته یکی از بزرگان که می فرمود: «ابتدا شیطان، گره تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می کند. آرام آرام مستحبات را کنار می گذاری. دوم شیطان گره تنفر از مکروهات را باز می کند؛ می گوید: مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکب می شوی. در مرحله سوم گره علاقه به واجبات را باز می کند. پس نسبت به واجبات سست می شوی. چهارم گره تنفر از حرام را باز می کند و حرام را مرتکب می شوی».

وی افزود: حالا چرا شیطان در این ماه دستش بسته می شود؟! دلیلش این است که آدم یا مستحب انجام می دهد یا واجب. می خوابی، خوابت عبادت محسوب می شود. نفست تسبیح محسوب می شود. مسجد می آیی، قرآن می خوانی و یا از تلویزیون سخنرانی گوش می دهی؛ چون در این ماه این گره ها را سفت می کنی شیطان نمی تواند به تو راه پیدا کند.

 

ارسال نظرات