آیت الله ناصری گفت: مردم مراسم محرم را در زمان و وقت خود و باشکوه برگزار کنند اما زودهنگام به استقبال محرم نروند و از عید غدیر و روز مباهله غفلت نکنند.
کد خبر: ۹۳۵۹۴۳۴
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزرای بسیج از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با تاکید بر رعایت تقوا و پرهیز از معصیت و یادآوری کلام پروردگار در آیه یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَقُولُواْ قَوۡلٗا سَدِیدٗا اظهار داشت: سدید به معنای کلام با مبنا و با معنا و محکم است که خداوند متعال انسان را در گفتار و قضاوت به صحبت‌های ریشه‌دار و استوار توصیه کرده است.

وی افزود: اگر قرار باشد در گفتار و قضاوت‌های خود رعایت مصلحت‌ها و واقعیت‌ها را نکنید، امور دنیا و آخرتتان نمی‌گذرد، زیرا همه چیز به وابسته به حرف و گفتار انسان‌ها است و خداوند متعال فرمود: ه که اگر انسان حرفش صادق و با مبنا باشد، عمل او نیز صالح خواهد شد.

خطیب جمعه یزد با بیان اینکه خداوند به وسیله راستگویی و شفافیت شما، گناهان شما را می‌بخشد، عنوان کرد: بنابراین تلاش کنید همیشه در گفتن و شنیدن مراقبت کنید و هر قولی را بدون سند و مدرک مطرح نکنید و نپذیرید.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعه غدیر و تشریح این واقعه بیان کرد: خداوند متعال به پیامبر دستور داد که جانشین خود را معین کند و از توطئه‌ها و نیرنگ‌ها نترسد و هشدار داد که اگر این اقدام را انجام ندهد، رسالتش را ناتمام گذاشته است.

وی با اشاره به اتمام حجت نبی مکرم اسلام با مسلمین در این واقعه عنوان کرد: برخی اصحاب کوتاهی کردند و مسئله غدیر را به طور کامل بیان نکردند و عده‌ای نیز دشمنی کردند و کمتر از سه ماه بعد از واقعه غدیر که پیامبر (ص) رحلت کردند، به حکم پیامبر (ص) تمکین نکردند.

نماینده، ولی فقیه در استان یزد تاکید کرد: ما معتقدیم که جانشینی پیامبر (ص) یک امر واجب، مهم و ضروری است و پیامبر اکرم محال است که از دنیا برود و برای خود جانشین مشخص نکند، زیرا در این صورت تمام زحمات ۲۳ ساله او هدر می‌رود و این غفلتی است که پیامبر هرگز به آن دچار نمی‌شود، اما متاسفانه عده‌ای این معنا را قبول ندارند.

ناصری تصریح کرد: عده‌ای نیز معتقدند که واقعه غدیر یک داستان خیالی است در حالی که حتی در کتب معتبر اهل سنت نیز به واقعه غدیر پرداخته شده و افرادی هم که به دلیل متواتر بودن حدیث این واقعه، چاره‌ای جز پذیرش آن نداشتند، تلاش می‌کنند این معنا را نهادینه کنند که واقعه غدیر اتفاق افتاد تا پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را به عنوان دوست مردم معرفی کند و از مسلمین بخواهد که با او مدارا کنند که این مبنای منطقی درستی ندارد.

امام جمعه یزد با اشاره به آیه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ افزود: این آیه بعد از واقعه غدیر بر پیامبر نازل شد و این خود سند کاملی برای این است که پیامبر (ص) رسالت خود را با معرفی علی (ع) به عنوان وصی و جانشین خود، تکمیل کرد.

وی بر لزوم بزرگداشت واقعه غدیر و برگزاری جشن عید غدیر به عنوان بزرگترین عید شیعیان تاکید کرد و گفت: واقعه غدیر در این جشن‌ها برای همگان تبیین شود.

ناصری همچنین بر لزوم بزرگداشت روز مباهله نیز تاکید کرد و اظهار داشت: مردم یزد این روز را نیز که روز مهمی در تقویم اسلام است، گرامی بدارند و زودهنگام به استقبال محرم نروند و مراسم محرم را در وقت و زمان خود یعنی از اول محرم اجرا کنند.

وی همچنین بر برگزاری روضه‌ها ولو خانگی و با جمعیت کم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: جامعه اسلامی با روضه امام حسین (ع) رونق می‌گیرد.
ارسال نظرات