مسوول سابق سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با «بسیج»:
محمد اسماعیل کفایتی گفت: نرخ واردات قطعات خودرویی خارجی در مناطق آزاد به میزان فراوانی افزایش داشته است. این رقم به بیش از 3 میلیارد دلار هم رسیده است که خلاف اهداف مورد نظر از مناطق آزاد بوده است.
کد خبر: ۸۸۶۲۴۰۶
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹

 محمد اسماعیل کفایتی مسوول سابق سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: خودروسازی ایران دومین شاخه مهم اقتصاد ملی  بعد از صنعت نفت و گاز است، توسعه صنعت خودرو راهبرد جایگزینی واردات رقابتی شدن صنعت خودرو  با هدف ایجاد و توسعه فرصت های صادراتی در دوره حاضر است.

 وی با بیان اینکه صنعت خودرو در کشور ما لوکوموتیو رشد صنایع دیگر است افزود: ممنوعیت واردات خودرو، قطعات و مجموعه های دست دوم با رعایت قانون  در مناطق آزاد امری الزامی است ؛ مناطق آزاد باید بتواند تسهیل و تقویت زیر ساخت های مورد نیاز و بسترهای قانونی صادرات خودرهای داخلی را فراهم کند.

وی در ادامه بیان داشت: در مناطق آزاد باید مدیریت کمی حجم و تنوع تولید خودروهای داخلی انجام بگیرد تا ابزاری برای رقابت پذیر شدن صنعت خودرو محسوب شود. حضور در  مناطق آزاد باید بتواند عرصه رقابت بین الملل و توسعه فرصت های صادراتی خودروهای داخلی را فراهم آورد.

کفایتی تاکید کرد: در مناطق آزاد، در مبحث صنعت خودرو یک سری تامین کنندگان قطعات هستند که از این تشویق ها و تسهیلات و خلاهای قانونی استفاده می کنند و به جای اینکه کیفیت کالاهای داخلی مورد بررسی قرار بگیرد و اعتبار سنجی لازم را انجام دهد نتوانسته مزیت رقابت پذیری را ایجاد کند. متاسفانه در صنعت خودرو مشاهده می‌شود که قطعات خودرویی از کشور چین وارد می شود و در مناطق آزاد با انجام مختصری تغییرات ظاهری اعم از بسته بندی به شکل کنونی تبدیل می‌شود .

وی در خاتمه افزود: نرخ واردات قطعات خودرویی خارجی در مناطق آزاد به گونه‌ای است که به میزان فراوانی افزایش داشته است.  مطابق با محاسبات انجام شده در مورد قطعات خودرو وارداتی که در مناطق آزاد شکل می‌گیرد این رقم به بیش از 3 میلیارد دلار هم رسیده است و با این شیوه توانسته اند از معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد بهره ببرند که خلاف اهداف مورد نظر از مناطق آزاد بوده است.

ارسال نظرات