در نشست شورای راهبری طرح جهاد روشنایی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد:
طرح جهاد روشنایی، توسعه منابع انرژی کم برخوردار کشور از طریق پنل های خورشیدی در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شرایط جغرافیایی خاص، ظرفیت های زیاد کشور در این حوزه و از برنامه های شاخص سازمان بسیج مهندسین صنعتی در سال 97 است.
کد خبر: ۹۰۹۷۱۸۰
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، نشست شورای راهبری طرح جهاد روشنایی سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه فتح استان در سالن جلسات شهید شوشتری با ریاست معاونت هماهنگ کننده سپاه فتح و حضور مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی، رئیس پارک علم و فناوری استان،مدیران کل کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، مسئول سازمان بسیج سازندگی،معاونت بانک مهر اقتصاد ،صاحب نظران در حوزه انرژی های نو،کارشناسان صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی و همچنین گروه های جهادی سازمان بسیج مهندسین صنعتی برگزار شد.

دبیر جلسه و مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه فتح استان در این نشست بیان کرد: از وظایف ما پیگیری تشکیل شورای راهبری طرح جهاد روشنایی به منظور ایجاد هماهنگی بین سازمان های همکار طرح، جلب مشارکت های مردمی در کمک به اجرای طرح، جلب مشارکت دیگر منابع مالی استانی در راستای توسعه طرح جهاد روشنایی، پیگیری آموزش مسئولین گروه های جهادی ، هماهنگی برای عقد قرارداد و فروش برق تولید کنندگان به شرکت توزیع برق استان است.


عبدالکریم پروه در ادامه با بیان اینکه این طرح در راستای اشتغال زایی در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی است، اظهار کرد: طرح جهاد روشنایی، توسعه منابع انرژی کم برخوردار کشور از طریق پنل های خورشیدی در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی،شرایط جغرافیایی خاص، ظرفیت های زیاد کشور در این حوزه و از برنامه های شاخص سازمان بسیج مهندسین صنعتی در سال 97 است.

وی افزود: طرح جهاد روشنایی، راه اندازی نیروگاه های خانگی از طریق نصب پنل های خورشیدی 5 کیلوواتی را با همکاری سازمان های مربوطه و با در نظر گرفتن سرمایه لازم 40 میلیون تومانی برای افراد کم درآمد روستاهای کم برخوردار را در نظر دارد که 30 میلیون تومان آن با هماهنگی بانک های عامل به منظور اعطای تسهیلات کم بهره برای طرح، 5 میلیون کمک بلاعوض توسط سازمان بسیج مهندسین صنعتی در قالب نصب و راه اندازی پنل ارائه می شود و 5 میلیون تومان آن سرمایه اولیه فرد متقاضی خواهد بود.

پروه در پایان مهمترین اهداف طرح جهاد روشنایی سازمان بسیج مهندسین صنعتی را کمک به تولید انرژی و تامین قسمتی از برق شبکه سراسری در کشور، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق کم برخوردار از طریق ساخت و راه اندازی و نیروگاه های خانگی، تمرکز زدایی از تولید انرژی تجدید پذیر و کمک رسانی به پدافند غیرعامل کشور، کاهش تعداد مهاجرت ها و انگیزه برای حضور در روستا و انجام دیگر فعالیت های تولیدی و کاهش مصرف سوخت فسیلی و تبعات منفی گسترده اقتصادی و زیست محیطی آن در تولید برق عنوان کرد.

در این نشست مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: این طرح در حوزه بسیج صنعتی به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می کند، در استان نیز این طرح قابلیت راه اندازی شدن دارد.

راهزادی در ادامه بیان کرد: پایداری تولید برق برای شرکت توزیع نیروی برق در این زمینه وجود دارد که در این حوزه افزایش متقاضی را نیز داشته ایم، استان های پیشرو در این زمینه استان های یزد و خوزستان است که می توانیم در این زمینه از تجربیات آنان استفاده کنیم و تشویق به انشعابات خانگی برای سرمایه گذاری را می توان داشت و در استان نیز مجوز تا سقف 100 کیلو وات ساعت برق را گرفته ایم که ظرفیت استان به همین اندازه است و بیشتر از این ظرفیت در استان خوزستان و در سطح کشور وجود دارد.

رییس پارک علم و فناوری در استان نیز در ادامه عنوان کرد: نیروهایی درون استان با پتانسیل بالایی وجود دارد که با نگاه به این طرح علاوه بر کار خدماتی، استفاده از متخصصان در حوزه انرژی های نو را می توانیم داشته باشیم. اشتغال در حوزه صنعت از مزایای این طرح است.

هاشمی بیان کرد: طبق مصوبه دولت در این زمینه، از این طرح می توان 20 درصد از انرژی برق ادارت دولتی را تامین کرد و همچنین می توانیم از تجربیات استان های موفق،با استفاده از ظرفیت های استان و همچنین از شرکت های داخلی و نیروهای توانمند درون استانی در این حوزه بهره لازم در جهت اشتغال زایی را ببریم.

وی افزود: استفاده از دانش شرکت های خوب و سوق دادن به سمت شرکت های دانش بنیان، قرارداد با بخش توسعه و امداد آستان قدس رضوی و همچنین استقبال از شرکت ها به منظور فعالیت در پارک ها از برنامه های پارک می باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: تاکنون و طبق برنامه های قبلی کمیته امداد، 13 مورد در استان شناسایی شد که تنها 10 نفر از آنها وارد چرخه شدند و سه نفر دیگر انصراف دادند.

 مبشری ضمن آمادگی برای معرفی و شناسایی افراد تحت پوشش از حمایت این افراد در تامین سرمایه اولیه طرح جهاد روشنایی در استان جهت همکاری با سازمان بسیج مهندسین صنعتی خبر داد.

هدایت خواه مسئول نمایندگی آستان قدس رضوی در استان گفت: شناسایی و معرفی افراد کم درآمد را از دهستان هدف و از طریق کانون های خادم یاری و با نظر کارگروه اشتغال و کارافرینی دفتر نمایندگی آستان قدس به سازمان بسیج مهندسین صنعتی خواهیم داشت و دفتر نمایندگی آستان قدس در استان این آمادگی را برای حضور گروه های جهادی جهت مشارکت و همکاری در این زمینه دارد.

معاونت بانک مهر اقتصاد استان با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد از بانک های پیشرو در جهت اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی می باشد از استقبال،همراهی و همکاری بانک با ارائه آنالیز هزینه از طرح های زود بازده خبر داد.

همچنین مسئول سازمان بسیج سازندگی گفت: در صورت ارائه مصوبات و تفاهم نامه های مربوطه و با اختصاص اعتبارات لازم برای همکاری در طرح اعلام آمادگی کردند.

در پایان معاونت هماهنگ کننده سپاه فتح استان گفت: باتوجه به اهمیت این طرح بنا به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه انرژی و همچنین برنامه شاخص سال 97 سازمان بسیج مهندسین صنعتی برگزاری جلسه بعدی شورای راهبری طرح را در 15 روز آینده همراه با مکاتبات با تهران در زمینه آنالیز هزینه، اقتصادی و به صرفه بودن طرح را جهت پاسخگویی مناسب برای جلب مشارکت، همکاری و هماهنگی سازمان ها و دستگاه های مرتبط استانی در جهت اجرایی شدن طرح را بیان داشتند.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات