پژوهشگران برتر کردستان طی مراسمی با حضور استاندار و رئیس دانشگاه کردستان در این دانشگاه تجلیل شدند.
کد خبر: ۹۱۹۸۸۰۳
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: در هفته پژوهش برنامه‌های نمادینی در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود که هدف از آن‌ها گفتمان سازی، ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری، تشویق و ترغیب پژوهشگران، معرفی و عرضه دستاورد‌های پژوهشی و همچنین تلاش در راستای تجاری سازی آن‌ها و ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت است.


رحمت صادقی افزود: در گذشته‌های دور در دانشگاه تنها بحث علم و تولید علم به واسطه پژوهش و آموزش آن مطرح بود، سال‌های بعد فناوری به واژه علم اضافه شد و جزء رسالت‌های دانشگاه قرار گرفت و امروز در کنار علم و فناوری، جامعه هم اضافه شده و همگرایی هرچه بیشتر علم، فناوری و جامعه همواره مطرح بوده که در نتیجه آن، مسئولیت اجتماعی به رسالت دانشگاه‌ها افزوده شد.


وی با اشاره به اینکه تلاش دانشگاه‌ها بر این است تا علم و فناوری را در راستای خدمت به جامعه بکار بگیرند، عنوان کرد: باید از علم و فناوری برای اشتغالزایی، کارآفرینی و حل مشکلات جامعه و جهت دهی به سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی و همچنین ترسیم نقشه راه برای آن‌ها استفاده کنیم.

به گفته دکتر صادقی بهبود زندگی مردم به یکی از دغدغه‌های دانشگاه تبدیل شده و گفت: بخش عمده‌ای از علم و فناوری که از آن با عنوان پژوهش‌های بنیادی یاد می‌کنیم، مستقیما منجر به اشتغال، کارآفرینی و حل مشکلات نخواهد شد، اما ممکن است پس از سال‌ها و به طور غیر مستقیم بکار گرفته شوند و تاثیر مثبت داشته باشند.

رئیس دانشگاه کردستان کار این پژوهش‌ها را توسعه مرز‌های دانش دانست و یادآور شد: اگر این مقالات در مجلات معتبر دنیا منتشر شوند، بسیار با ارزش خواهند بود همچنین علاوه بر این، پژوهش‌ها برونداد‌های مختلفی همچون اختراع، فناوری و ... دارند که در سیستم رتبه بندی دانشگاه‌ها موثر هستند.

وی ادامه داد: بخشی از آن علم و فناوری که به عنوان حاصل پژوهش‌های کاربردی بکار می‌گیریم، آن‌هایی هستند که بین علم و فناوری و جامعه همگرایی بیشتر ایجاد می‌کنند که برای بهره مندی از این علم و فناوری باید فرآیند‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور هم متناسب با رشد فناوری تغییر کند.

به گفته صادقی علم و فناوری و نظام علم و فناوری باید با مطالعه و در نظر داشتن جامعه گسترش پیدا کند و ارتباط مستقیمی با دانشگاه داشته باشد تا دانشگاه و سیستم علم و فناوری سیستم بسته‌ای نباشد.

وی تاکید کرد: محصولات علم و فناوری تولید شده باید از پویایی، خودارزیابی، خود اصلاحی و خودانتقادی برخوردار باشد و جامعه هم آن‌ها را ارزیابی کند تا پژوهش‌ها منجر به توسعه متوازن شود.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه با اشاره به اینکه همواره بر ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید شده و متاسفانه این ارتباط هنوز برقرار نشده، عنوان کرد: دلیل اصلی این عدم موفقیت این است که صنعت به طور مجزا رشد کرده و احساس نیاز به دانشگاه ندارد و دانشگاه هم به دور خود دیواری کشیده و احساس نیاز به صنعت ندارد.

وی صنعت زایشی دانشگاه را موجب همگرایی صنعت، جامعه و دانشگاه دانست و یادآور شد: دانشگاه‌ها باید فناوری و تجاری سازی را بخشی از رسالت خود بدانند چراکه فناوری‌ای که از دل دانشگاه بیرون می‌آید، ارتباط خود را با دانشگاه حفظ خواهد کرد.

دکتر صادقی در پایان با اشاره به اینکه مسئولان استان اهتمام ویژه‌ای به مسائل علمی و ارتباط جامعه و دانشگاه دارند، گفت: همگرایی صنعت و فناوری و جامعه در کردستان نسبت به میانگین کشوری بهتر است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات