خبرهای داغ:
احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم به نکات جالبی که حاکی از سناریوی انتخاباتی اصلاح‌طلبان است، اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان عمل‌گراتر از آنی است که برخی از افراد تصور می‌کنند.
کد خبر: ۹۱۹۹۱۰۴
|
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور روز گذشته در مصاحبه با ایرنا گفت: استعلام‌های هویتی تمام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری روز پنج‌شنبه گذشته انجام و به شورای نگهبان و ستاد انتخابات کشور اعلام شده است.


وی افزود: احراز هویت شامل استعلام هویتی، تغییرات هویتی و وضعیت تابعیت نامزدهای انتخابات است.


سخنگوی سازمان ثبت ‌احوال کشور خاطرنشان کرد: همه سازوکارهای مورد نیاز شامل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای گرفتن استعلام‌های مورد نیاز نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم و به‌کارگرفته شده است.


رفت‌وآمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان


روز گذشته یکی از اخباری که مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت، گمانه‌زنی‌های انتخاباتی درخصوص رفت‌ و آمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان بود. گفتنی آنکه رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌طور ویژه به این موضوع پرداختند و جزئیات و ابعاد آن را در بوته نقد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار دادند.


هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در یادداشت اینستاگرامی خود با انتشار تصاویری از صادق خرازی، محمدرضا عارف و مجید انصاری از دیدار فعالین سیاسی اصلاح‌طلب با اعضای حقوقدان شورای نگهبان در روزهای اخیر خبر داد و نوشت: «چند روز قبل نیز دکتر عارف رئیس محترم فراکسیون امید به شورا آمدند و ناهار را با حقوقدانان شورا صرف کردند... جلسه خوبی بود، صمیمی و صریح. در مورد مسائل مجلس و انتخابات گفت‌وگوهایی شد. تأکید حقوقدانان شورا بر سه مؤلفه مهم در بررسی صلاحیت‌ها یعنی دوری کاندیداها از فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و ضدیت با حاکمیت بود که ایشان را در این موارد کاملاً همراه دیدم که نشان از سلامت نفس و توجه ایشان به قانون دارد.»


وی نوشت: «ما در شورای نگهبان همواره سعی بر اجرای مُرّ قانون داریم و جریان‌های سیاسی مختلف نیز در تردد، تعامل و گفت‌وگو با این شورا هستند و البته شورای نگهبان هم گوشی شنوا برای شنیدن نظرات و دیدگاه‌ها دارد. چند روز قبل نیز آقای مجید انصاری و افراد دیگری آمده بودند.»


این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به دیدار سایر گروه‌های اصلاح‌طلب با اعضای شورای نگهبان نیز پرداخت و نوشت: «این موارد غیر از دیدارهای رسمی احزاب و نمایندگان آن‌ها با اعضای این شوراست مثل دیدار چند روز پیش دبیرکل و مسئولان حزب ندای ایرانیان با قائم‌مقام دبیر شورا.»


برای تأیید صلاحیت‌ها باید رایزنی کنیم


بر همین اساس، محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد هم درباره رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان در گفت‌وگویی مطرح کرد: «اساساً یکی از ابزارهای جدی و تأثیرگذار در عرصه سیاست، رایزنی و گفت‌وگوست. درخصوص موضوع تأیید صلاحیت‌ها نیز باید از این ابزار بهره برد. اما از طرفی می‌بایست نتیجه این گفت‌وگوها شفاف باشد و افکار عمومی هم از چگونگی روند این گفت‌وگوها و نتایج آن آگاهی داشته باشند. انتظار می‌رود چهره‌های اصلاح‌طلبی که در حال حاضر این موضوع را دنبال می‌کنند بتوانند گزارش دقیقی از این گفت‌وگوها را برای آگاهی عموم فراهم و اعلام کنند که این رایزنی‌ها به کجا رسیده است.»


برای فشار به شورای نگهبان؛ شرایط بیرونی بسیار مؤثر است!


همچنین احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در مصاحبه با آفتاب یزد به نکات جالبی که حاکی از سناریوی انتخاباتی اصلاح‌طلبان است، اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد شورای نگهبان عمل‌گراتر از آنی است که برخی از افراد تصور می‌کنند. یک تصور این است که شورای نگهبان حرف ازلی و ابدی دارد و هرگز هیچ نوع مصلحتی هم در این راه در نظر نمی‌گیرد، البته خود آقایان هم همین ادعا را مطرح می‌کنند، یعنی اگر اظهارات آقای کدخدایی را در نظر بگیریم ایشان به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که فقط مر قانون در کار است و هیچ مصلحتی در کارشان دخالت نمی‌دهند. اما می‌بینید که همین شورای نگهبان در مجلس ششم بخش عمده‌ای از افراد را تأیید صلاحیت کرد. اما چهار سال بعد همان‌هایی که در مجلس ششم نماینده بودند برای مجلس هفتم رد صلاحیت شدند. بنابراین شرایط بیرونی بسیار مؤثر است.»


در راستای همین تئوری است که مدعیان اصلاحات در رسانه‌هایشان نظارت استصوابی را هدف قرارداده و انتقاد از شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. احسان شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در مصاحبه‌ای مدعی شد: «نظارت استصوابی مانع می‌شود گرایشات ملی با تمام تنوع خود در مجلس نمایندگی شوند.»


مجید انصاری: اگر رد صلاحیت شویم، تحریم می‌کنیم!


مسئله فشار به شورای نگهبان و نظارت استصوابی به حدی برای اصلاح‌طلبان ضریب و اهمیت دارد که بعد از چانه‌زنی و جلسه با شورای نگهبان، در فضای رسانه‌ای به مصاحبه پرداخته و پروژه «فشار به شورای نگهبان» و «شرط‌گذاری» را دنبال می‌کنند.


مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور که روزهای اخیر رفت ‌و آمدش با شورای نگهبان خبری شد و البته به نظر یکی از گزینه‌ها برای سرلیستی اصلاح‌طلبان است در گفت‌وگو با تابناک با بیان اینکه «فضای انتخابات سرد است» و «اصلاح‌طلبان در بلاتکلیفی تأیید صلاحیت‌ها به سر می‌برند» گفت: «همین وضعیت موجب شده تا جمع بسیاری از کسانی که توانایی بالایی برای حضور در مجلس و نقش‌آفرینی داشتند، ترجیح بدهند اصلاً وارد صحنه نشوند، چون در گذشته بارها رد صلاحیت شده‌اند و احساس می‌کنند بیش از این نباید چوب حراج به اعتبار سیاسی و اجتماعی‌شان بزنند.»


او همچنین با اشاره به اینکه «یک طیف سیاسی خیالش درباره بررسی صلاحیت‌ها راحت است»، افزود: «چهره‌ها ردصلاحیت شوند، شاید اصلاح‌طلبان از ورود به انتخابات خودداری کنند»


خبر جالب دیگر، اظهارات جواد امام عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود که در مصاحبه با یک سایت خبری در پاسخ به اینکه آیا خاتمی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تأکید کرده است یا نه؟ گفت: خاتمی به جهت اینکه این زمینه فراهم شود که اصلاح‌طلبان بیایند و مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند، تأکید کردند. حالا اینکه چرا خیلی‌ها ثبت‌نام نکردند یکی به دلیل اتفاقات آبان ۹۸ بود و دیگر به این خاطر که انتقاداتی به قانون اساسی و همچنین دستگاه نظارتی داشتند و آن‌هایی هم که ثبت‌نام کردند باید منتظر نتیجه شورای نگهبان باشند. بناست که ما شاهد انتخاباتی پرشور باشیم، لذا کاندیداها نباید در معرض تنگ‌نظری‌ها قرار بگیرند.


اسماعیل گرامی مقدم عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در گفت‌وگویی بیان کرد: «هرچند نقدهایی به نظارت استصوابی و روند تأیید صلاحیت‌ها وجود دارد، ولی باید در انتخابات شرکت کرد.»


البته این را هم اضافه کنیم که برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که اتفاقاً شرایط رقابتی است و انتقادها به شورای نگهبان منطقی نیست. جلال میرزایی رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «باید تا پایان بررسی صلاحیت‌ها منتظر ماند» گفت: «به نظر می‌رسد شرایط برای برگزاری انتخابات رقابتی فراهم است.»


همه تقصیرات را به گردن شورای نگهبان نیندازیم


همچنین کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «به مجلس دهم نمره ۱۲ می‌دهم»، گفت: «شورای نگهبان فقط ۱۲ نفر نیست، ۳۰۰ هزار نفر است. همه تقصیرات را به گردن این‌ها نیندازیم.»


مولاوردی: شاید اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند


شهیندخت مولاوردی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در خصوص لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: «اصلاح‌طلبان باید به جمع‌بندی برسند که آیا لیستی ارائه خواهند داد یا خیر؟ هنوز درخصوص ارائه لیست یا ارائه ندادن آن به جمع‌بندی نرسیدیم. امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند.»


مولاوردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر شرایط سال ۹۴ مجدداً تکرار شود اصلاح‌طلبان چه سیاستی پیش خواهند گرفت، گفت: ما در این خصوص «نفوس بد» نمی‌زنیم. منتظر هستیم ببینیم نظام و شورای نگهبان چه سیاستی را در قبال اصلاح‌طلبان پیش خواهند گرفت تا بعداً متناسب با آن شرایط، تصمیمات اتخاذ شود.


انتظار ما از لیست امید برآورده نشده


عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: «انتظاری که ما از لیست امید داشتیم برآورده نشده است شاید به این دلیل بود که برنامه مدونی در اختیار لیست امید قرار نداشت تا بر اساس آن پاسخگویی لازم را داشته باشد، اما برای مجلس یازدهم برنامه ارائه می‌شود و پایش و ارزیابی مستمر وجود خواهد داشت تا نمایندگانی که در چارچوب یک لیست رأی می‌آورند به حال خود رها نشوند.»


عارف: مسئولیت حمایت از دولت را بپذیریم


محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم با حضور در خبرگزاری ایسنا در جمع خبرنگاران گفت: «مسئولیت حمایت از دولت را بپذیریم»


عارف در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم و انتقادات از اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از دولت روحانی گفت: «رأی دادن یک حق و وظیفه ملی است حضور مردم در انتخابات پرشور برای ما یک اصل است و باید تمامی تلاش مسئولان معطوف به حضور مردم باشد. طبیعتاً مردم نیز بر اساس ارزیابی از عملکردشان از نماینده یا یک جریان به آن‌ها رأی خواهند داد.»


بی‌رمقی اصلاحات خیلی به چشم می‌آید!


روزنامه ابتکار هم در یادداشتی با عنوان «بیم و امید اصلاحات در انتخابات» نوشت: «بحث انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا حدودی از تب‌وتاب اولیه افتاده است. این بی‌رمقی البته در جریان اصلاحات خیلی به چشم می‌آید. اصلاح‌طلبانی که در دقیقه نود برای انتخابات مجلس در اسفندماه خیز برداشته بودند حالا در یک سکوت سنگین فرورفته‌اند و حتی برخی از احتمال ندادن لیست توسط این جریان در این دوره خبر می‌دهند.»


اصولگرایان برنده دولت، مجلس و شورای شهر آینده هستند


مهدی آیتی، فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه این دفعه اصول‌گرایان کرسی‌های این سه نهاد (مجلس، دولت و شورای ‌شهر) را برنده خواهند شد، گفت: آن چیزی که معمولاً در جریانات سیاسی به‌صورت پدیده اتفاق افتاده و باعث ایجاد موج جدید می‌شود، حرف‌های تازه، چهره‌های جدید و جبهه‌های جدیدی است که متولد شده و اعلام حضور و موضع‌گیری می‌کنند از طرفی چون مردم متوجه یک جریان و پیام جدید می‌شوند اقبال می‌آورند، امید می‌بندند و دوباره وارد صحنه سیاسی و اجتماعی می‌شوند.


محبیان: ریاست مجلس قالیباف دور از ذهن نیست


روزنامه ایران هم ضمن انجام گفت‌وگویی نوشت: «امیر محبیان، از تحلیلگران شناخته‌شده اصولگرا معتقد است که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس در مرحله ثبت‌نام نامزدها ناامیدانه، اصولگرایان سنتی بدون اعتماد به ‌نفس و پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها امیدوارانه حضور یافته‌اند. او البته تأکید دارد که در این میان برنامه‌ای از سوی جریان‌های سیاسی مشاهده نکرده و مخالفان دولت تلاش دارند با تمرکز و مانور دادن روی مشکلات کشور و نسبت دادن آن‌ها به دولت، برنامه انتخاباتی خود را پیش ببرند.»


امیر محبیان در این مصاحبه گفت: «اگر تیم قالیباف بتوانند ترکیبی مؤثر از مجلس را به خود اختصاص دهند، ریاست مجلس قالیباف دور از ذهن نیست. طبعاً نبرد اصلی قالیباف با مدعیان پایداری خواهد بود که بی‌رحمانه در کنار هواداران احمدی‌نژاد خواهند تاخت. در این زمان بعید نیست اصولگرایان سنتی و حتی اصلاح‌طلبان در برابر پایداری‌ها به‌صورت مشروط قالیباف را ترجیح دهند. البته همه این‌ها فعلاً مفروضات ذهنی است و مهم‌تر از همه مشروط به مشخص شدن ترکیب مجلس است.»


همچنین جواد آرین‌منش فعال سیاسی در گفت‌وگویی اظهار داشت: «زاکانی می‌خواهد جایگزین لاریجانی شود» و «قالیباف هم با نیت ریاست مجلس نامزد شده است»


مجلس انقلابی و ورود به قرن جدید اسلام


یکی از خبرهایی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کانال‌های اصولگرا دست‌به‌دست می‌شد بخش‌هایی از سخنرانی حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد قم بود که گفته بود: «فتنه هسته‌ای از گور مجلس ششم درآمد» و «باید ورود به قرن جدید اسلام با شکل‌گیری دولت جوان انقلابی مصادف شود»


عباسی گفته بود: «۵۵۰ روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری و ورود به ۱۴۰۰ قرن جدید اسلام زمان داریم. باید ورود به قرن جدید اسلام با شکل‌گیری دولت جوان انقلابی مصادف شود. راه رسیدن به دولت انقلابی ۱۴۰۰ در ۵۵۰ روز آینده از مجلسی می‌گذرد که ۹۰ روز دیگر باید شکل بگیرد. دشمن می‌داند که لیبرال‌ها در درون جمهوری اسلامی کارآمدی‌شان را از دست ‌داده‌اند و دلیل این التهاب‌ها نیز همین است.»


سامانه شورای ائتلاف برای شناسایی کاندیداها


خبر دیگر در اردوگاه اصولگرایان، اظهارات محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بود که در گفت‌وگو با فارس از سامانه شورای ائتلاف برای شناسایی کاندیداها خبر داد و گفت: «برای فرآیند شناسایی کاندیداها شورای ائتلاف یک سامانه‌ای را به‌زودی معرفی خواهد کرد که طبق آن افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، اگر گفتمان جریان انقلابی را پذیرفته و شرایط شورای ائتلاف را نیز قبول داشته باشند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.»


وی افزود: «سازوکار شورای ائتلاف مبتنی بر شناسایی کاندیداها و تعیین نامزد نهایی است به‌طوری‌که این روند از پشت درهای بسته بیرون آمده و مانند گذشته نیست.»


محسن پیرهادی گفت: «این شناسایی افراد برای حضور در لیست ابتدا از پایین به بالا صورت می‌گیرد و از نظرات مردم در قالب مجامع عمومی آغاز می‌شود و در مراحل بعدی بنابر مقبولیت افراد انتخاب خواهند شد.» وی همچنین در پاسخ به این سؤال که نحوه حضور احزاب و شخصیت‌ها در شورای ائتلاف چیست؟ آیا هر حزب در لیست نهایی سهمیه دارد؟ اظهار داشت: «اصلاً امکان سهمیه‌بندی وجود ندارد. پیش‌ازاین هم اعلام کرده‌ایم که سازوکار تعیین مصادیق، چندلایه و مبتنی بر نظرسنجی از نخبگان و عموم مردم است.»

ارسال نظرات
پر بیننده ها